Hagkompis-problem

Jag tycker din fråga egentligen är en icke-fråga. Självklart ska du inte ha din häst där en hagkompis beter sig såhär. Din säkerhet går ALLTID först, alltid. En häst som anfaller på detta sätt kan ju antingen vara sjuk eller ha ett beteendefel. Hur som bör en veterinär bedöma detta, och om det inte blir bättre bör hästen definitivt avlivas.

Jag blir helt matt. Ja helt klart ska nån inackorderad inte behöva utstå situationen osv.

Ang resten så är knappast hästen sjuk och behöver utredas av veterinär osv . Det finns f.ö ingen diagnos som heter ”beteende fel” / ”lynnesfel” .

Jag blir som sagt matt när det gäller din post med dina förkunnanden om hästen och din diagnos av den . Starta en ny tråd då ämnet är ett annat än vad TS tråd handlar om 👍
 
Senast ändrad:
Jag blir helt matt. Ja helt klart ska nån inackorderad inte behöva utstå situationen osv.

Ang resten så är knappast hästen sjuk och behöver utredas av veterinär osv . Det finns f.ö ingen diagnos som heter ”beteende fel” / ”lynnesfel” .

Jag blir som sagt matt när det gäller din post med dina förkunnanden om hästen och din diagnos av den . Starta en ny tråd då ämnet är ett annat än vad TS tråd handlar om 👍
Men LÄS. Jag bedömer ingenting alls, jag skriver vad jag anser. Vilket inte är ot. Jag anser att en häst som beter sig som TS beskriver det (mer kan vi ju inte veta, varken du eller jag) ska bedömas av en veterinär. Om den är fullt frisk och anfaller människor och man har gett den en ärlig chans till rehabilitering och den fortfarande är livsfarlig för människor, då ska den avlivas, tycker jag.
 
Men LÄS. Jag bedömer ingenting alls, jag skriver vad jag anser. Vilket inte är ot. Jag anser att en häst som beter sig som TS beskriver det (mer kan vi ju inte veta, varken du eller jag) ska bedömas av en veterinär. Om den är fullt frisk och anfaller människor och man har gett den en ärlig chans till rehabilitering och den fortfarande är livsfarlig för människor, då ska den avlivas, tycker jag.

Ja LÄS . 👍 Du anser att hästar har lynnesfel (?) som bör utredas av veterinär (?) och annars utifrån TS tråd bör avlivas osv .

Starta en egen tråd om det ?
 
Jag blir helt matt. Ja helt klart ska nån inackorderad inte behöva utstå situationen osv.

Ang resten så är knappast hästen sjuk och behöver utredas av veterinär osv . Det finns f.ö ingen diagnos som heter ”beteende fel” / ”lynnesfel” .

Jag blir som sagt matt när det gäller din post med dina förkunnanden om hästen och din diagnos av den . Starta en ny tråd då ämnet är ett annat än vad TS tråd handlar om 👍
Jodå det finns lynnesfel hos häst, får dock inget från försäkringen för det.
Sedan kan orsaken till lynnesfel variera.
 
Jodå det finns lynnesfel hos häst, får dock inget från försäkringen för det.
Sedan kan orsaken till lynnesfel variera.

Och ja - det lär som sagt vara en annan tråd vilket var anledningen att jag öht bemötte det och kommenterade ”lynnesfel” 👍

Hoppas du ser sammanhanget om du läser igen ang att nämnda häst kan ha lynnesfel/behöva/bör avlivas osv .
 
Senast ändrad:
Hästen kommer inte avlivas på grund av sitt beteende och jag tycker nog själv att det är ett lite radikalt sätt att se på det. Hon är inte en helt lätt häst, men ägaren anser nog inte att hon har problem att hantera henne. Hon är inte elak om jag ska hämta henne i hagen, utan det är bara när jag ska ta någon annan häst som hon tappat humöret. Av den anledningen tror jag att det kanske är bäst för alla om hon går själv. Då behöver hon aldrig få någon konkurrens i hagen med någon annan. Jag kommer nog låta mitt sto gå själv. Tidigare har hon blivit lite understimulerad av det. Hon är äldre nu så förhoppningsvis går det bättre. Om inte får jag fundera över någon annan stallösning antagligen.

Tack för alla svar! :heart
 
Hästen kommer inte avlivas på grund av sitt beteende och jag tycker nog själv att det är ett lite radikalt sätt att se på det. Hon är inte en helt lätt häst, men ägaren anser nog inte att hon har problem att hantera henne. Hon är inte elak om jag ska hämta henne i hagen, utan det är bara när jag ska ta någon annan häst som hon tappat humöret. Av den anledningen tror jag att det kanske är bäst för alla om hon går själv. Då behöver hon aldrig få någon konkurrens i hagen med någon annan. Jag kommer nog låta mitt sto gå själv. Tidigare har hon blivit lite understimulerad av det. Hon är äldre nu så förhoppningsvis går det bättre. Om inte får jag fundera över någon annan stallösning antagligen.

Tack för alla svar! :heart

Vet inte om du är med i gruppen över stallplatser i östergötland på FB men det finns väldigt mycket ledigt nu. Man kan ju åka och kika lite :)
Finns endel större anläggningar med olika lösningar, lösdrift och stallplats.
 
Vet inte om du är med i gruppen över stallplatser i östergötland på FB men det finns väldigt mycket ledigt nu. Man kan ju åka och kika lite :)
Finns endel större anläggningar med olika lösningar, lösdrift och stallplats.
Jag är redan med i den gruppen, men tack ändå för tipset! Det mesta ligger åt fel håll för min del, som bor i Linghem, samt att jag har rätt höga krav. Har trots allt stått i samma stall nu i 7,5 år av en anledning :). Det krävs verkligen att RÄTT stall dyker upp för att jag ens ska fundera på att byta, så länge inte mitt sto kommer vantrivas med att gå själv.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp