Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Harbor

Trådstartare
Nu e jag irriterad på hästens hagkompisar. nån av dem, eller båda biter sönder vår hästs täcken. De är fulla av små hål.
Tänkte att idag ska vi spionera en stund vad som egentligen händer där. Om det nu är så att jag får bevis på att en av hästarna är syndabocken, så skulle jag vilja ha bort den hästen (de är tre). För inte ska jag väl behöva flytta VÅR häst bort till en ensam hage för att en annan "mobbar"?? Nån som har råkat ut för sånt här?

Och vem betalar för söndriga täcken? De andra två hästarna har minsann hela täcken.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Att täcken går sönder ibland när hästar går ihop är nog tyvärr oundvikligt. Vill man vara säker på att det inte ska bli så får man ha sin häst själv.

Vi har dock gjort så om någon av hästarna gett sej på täckena mkt så har vi sprayat no bite eller liknande som gör att täckena smakar illa. Då brukar problemet lösa sej själv.

Vad gäller ersättning så får man väl stå för den kostnaden själv. E ju samma om din häst skulle få en spark eller dyl. Inte kräver du att ägaren till hagkompisen ska stå för ev veterinärkostnad då lr???

Förstår att man är rädd om både häst och täcken etc men det är tyvärr sånt som händer.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Jag håller helt o fullt med dig, men visst är det IRRITERANDE när täcken, grimmor och annat bara går sönder när en viss person har hand om stallet? Inte alls samma fråga men sååå tröttsamt...
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Om ni får veta vilken av hästarna som täckestuggar så finns det en form av haklapp att sätta dit. Hästen kan givetvis fortfarande äta och dricka som vanligt i hagen.
Jag skulle inte acceptera att någon hagkompis biter sönder täcken på någon av mina hästar. Skulle det hända regelbundet så anser jag att ägaren till den bitande hästen får stå för kostnaden. Att köpa nytt täcke för 1-2 000 kronor två gånger i veckan är liksom inte aktuellt för min del. Accepterar inte ägaren det så får man separera hästarna.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Tips att prova:
Lägg ut halm i hagen (+ grenar o dyl), det har hjälpt i min hage där 3 av 4 haft fullkomligt sönderstrimlade täcken var o varannan dag.
Ha ett tunnt skaltäcke som du offrar och de kan bita i.
Spraya antibitmedel.
Alla får se till sina hästar är väl motionerade och inte får för mkt kraftfoder (överskottsenegri).
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Och vem betalar för söndriga täcken? De andra två hästarna har minsann hela täcken.

Jag tycker det här är så löjligt, hästar är hästar och man får räkna med när man sätter dom i samma hage att täcken kan gå sönder. I vårat stall och i alla andra jag stått i så är det så att vill någon inte riskera sitt täcke får den hästen gå själv. Tycker inte man ska ta ifrån hästen sina kompisar pga att den leker med andras täcken.

Sen så får man också tycker jag betala sina egna täcken, inte lägga dom kostnaderna på andra. Men klart det är irriterande men det är så det är om man ska ha hästen med andra. Annars får man ha hästen själv.

Ägaren kan liksom inte styra vad hästen gör i hagen. Vill man ha hela grejer så får man stå i egen hage helt enkelt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Du tycker alltså att det är fullt rimligt att en person får betala nya täcken varje vecka för att någon annans häst tuggar sönder de befintliga? I många fall handlar det inte om ett täcke per år utan kanske flera täcken per vecka. Det blir en väldig utgift det.

Jag är personligen aldrig drabbad av det hela men vet att andra har haft problem. Dessutom finns det ju lösningar som inte innebär att någon häst måste gå ensam.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Nu e jag irriterad på hästens hagkompisar. nån av dem, eller båda biter sönder vår hästs täcken. De är fulla av små hål.
Tänkte att idag ska vi spionera en stund vad som egentligen händer där. Om det nu är så att jag får bevis på att en av hästarna är syndabocken, så skulle jag vilja ha bort den hästen (de är tre). För inte ska jag väl behöva flytta VÅR häst bort till en ensam hage för att en annan "mobbar"?? Nån som har råkat ut för sånt här?

Och vem betalar för söndriga täcken? De andra två hästarna har minsann hela täcken.

Varför måste det vara så att någon mobbar?? Det kan ju lika gärna vara så att hästarna har jättekul tillsammans, och att dessa småhål uppkommer vid lek. :)

Söndriga täcken är tyvärr sådant som man får räkna med ibland om man har sin häst tillsammans med andra hästar. Vill man inte ta den risken, så kanske man ska ställa sin häst själv i en hage (eller skaffa riktigt slitstarka täcken som tål hårdare tag)

Och ytterligare en tanke... Om det är din häst som har söndrigt täcke, och de andra två har hela täcken, så kanske det är så att din häst har en del i det hela. Vissa hästar (säger inte att din är sådan, bara en tanke), är riktiga retstickor, och när då de andra hästarna tröttnar så kan de säga ifrån med tänderna...
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Jag har 3hästar i hagen varav S biter i M´s täcke men skulle inte tänka tanken att göra det på C´s täcke.
Varför jo M har ruppan 60cm längre ner en C har och är en alldeles perfekt höjd att bita på :devil:.

Lösningen blev att använda ett antibit medel och dränka in M´s täcke med, ett tipps om det är ett spray antibit så täck för munen när du srayar på det annars smakar det peka en evighet i munen efter åt.

Vem som skulle ta kostnads var inget att fundera över för mej då jag äger dom 3 som går i hagen.

Kram
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Stryk på ordentligt med no-bite på dina täcken. Mycket billigare än nya täcken hela tiden.

Våra hästar biter också på varann och där hjälpte no-bite suveränt, nu behöver vi inte kleta på lika ofta längre... ;)
Men de mobbas inte här, de leker och dessutom är det min som brukar bli mest biten, han är retstickan med stort R och dessutom lägst i rang.

Så jag har no-bite och ser till att täckena jag köper nya inte har för låga Denier, det är att kasta pengar i sjön med våra hästar. Funkar kanon.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

:-) Spionerade på dem idag när de släpptes ut.De är som vildast just vid utsläppet. De två andra jagade vår häst för fullt, de stegrar sig tillsammans, busar, de drar honom i täcket, men alla drog i varandras grimmor i tur och ordning. De är ganska busiga och det ser ganska skrämmande ut i mellanåt. Lite blev vi att fundera på om vi skulle försöka sätta ihop vår häst med en annan ponny istället. För de här tre blev så vilda ihop just när de blev tre. Från början var de bara två och då var det inga söndriga täcken än.
I allafall så ska jag genast i morgon gå och köpa en stor flaska med No-bite spray om jag hittar det nånstans, så ser vi sen.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

en häst i vårt stall gör inget annat än å biter i de andra två hästarnas täcken... min är värst drabbad. Den är sjukt understimulerad men matten har halm i boxen och pinnar i boxen, vi har halm i hagen, hästen åker iväg och tränas i ridhus och rids ut, så häst-:devil: ska inte klaga...

Den är bara allmänt störd, och jag är SJUKT störd på den hästen. Som sagt INTE kul att köpa fina täcken, spelar ingen roll vilken denier, + att jag vill inte chansa och köpa svindyrt så biter idioten sönder ett TILL täcke...

Skulle helst se att min häst sätter sina 12 bakhovsbroddar i huvudet på den andra hästen :mad:

Men... min häst är tyvärr så snäll att hon skulle aldrig ens försöka bita/sparka tillbaka.... Hade helst haft henne med ponnyn som är lika snäll den.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Löjligt och löjligt . Det beror väl på hur man ser på det och vem som ska betala alla täcken. Det kan ju tyckas löjligt för en som har hela täcken och en häst utan stora kala fläckar pga. överfall från hagkamrater. Bara i år har jag fått köpa två nya vintertäcken till en sammanlagd summa av 1800 kr (inga småhål här inte, utan totaldemolerade). Jag får dessutom dagligen hantera sår av varierande storlek på häststackaren som har åsamkats av hagkompisar. Anti bit funkar inte alls, Så jag vet inte om jag är löjlig, känner mig mer desperat (och fattig).
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Skulle helst se att min häst sätter sina 12 bakhovsbroddar i huvudet på den andra hästen :mad:

:mad::mad::mad:

Helt otroligt korkad kommentar. Vad är du för en igentligen??

Kommer du att hålla i grimskaftet på den andra hästen då den skall nödslaktas??
Kommer du att skratta ihjäl dig åt det och tycka att det är helt ok med en kula i pannan så länge ditt täcke är helt...

Fy och usch för hästfolk av totalt egotrippad typ.

Hästar är som barn. Och därav kostnader.

Och vill man inte betala för att hästen umgås med andra hästar så får man ställa den själv i en hage där det fina täcket inte går sönder.

Att hästar busar, stegrar och biter på allt löst är liksom en del i hästeriet.

Och har man inget nöje av detta, eller åtminstånde inte förståelse för det, så bör man köpa barbiedockor och klä dessa i stället.

AM
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Hej! tycker samma som AM.
Men det är inte roligt att ha en RANG hög eller LÅG rangad häst.
När det kommer till hagsituvationer som skador och sönderbitna täcken...
Ha hästen ENSAM DÅ..
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

häst-:devil:

Den är bara allmänt störd, och jag är SJUKT störd på den hästen.

så biter idioten sönder ett TILL täcke...

Skulle helst se att min häst sätter sina 12 bakhovsbroddar i huvudet på den andra hästen :mad:
.

:eek::crazy:

Håller med Nafayette. En som dig med din inställning och "känsla" för andras hästar skulle jag inte vilja ha i mitt stall.
Stackars krake, spyr du sådan galla över hästen irl också?

Håll din häst ensam, så slipper du bli så upprörd över en levande varelse.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Löjligt och löjligt . Det beror väl på hur man ser på det och vem som ska betala alla täcken.

Jo jag anser att det är löjligt. Har man hästen med andra hästar och en hästägare är missnöjd så ska inte dom andra drabbas. Det är sånt man får räkna med när man sätter sin häst i en hage med andra, det ingår.

Om min hästs täcken gick sönder hela tiden hade jag satt honom själv, jag hade aldrig begärt att ta ut den som biter om det nu inte är så att alla andra klagar.

Den som är drabbad får ju avgöra själv om det är värt att ha hästen i flocken eller om det är bättre att ta ut den. Man kan inte styra över hästens lekar eller vad dom sysslar med annat än att hålla dom motionerade och försöka se till att dom inte har för mycket överskottsenergi som går ut över täcken. Mer kan man inte göra som hästägare och det är tillräckligt dyrt med hästar utan att man ska betala alla andras hästars grejer.

Vill man vara på säkra och ekonomiska sidan så får man ta ut sin häst ur hagen tycker jag. Det är en risk man tar när man sätter hästen i hagen.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Du tycker alltså att det är fullt rimligt att en person får betala nya täcken varje vecka för att någon annans häst tuggar sönder de befintliga? I många fall handlar det inte om ett täcke per år utan kanske flera täcken per vecka. Det blir en väldig utgift det.

Då får man hitta en annan lösning till sin häst, antingen ha den själv eller ha den utan täcke i hagen. Det är bara dom två alternativen hur tråkiga lösningar det än är. Klart det är mer ekonomiskt att låta andra betala ens täcken, det blir billigt och bra då att ha häst men det är inte så det är. I alla stallen jag vart i har det varit självklart att man har sin häst i flocken på egen risk. Vill man inte riskera nåt så får man ta ut sin häst och ha den ensam.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Vi hade det så i vårt stall, hade två valacker ihop och de lekte såpass tufft att det inte bara var täcken som gick sönder utan vår häst hade sår varenda dag under täcket där huden var loss i stora remsor, så vi tröttnade på att laga täcken och tvätta sår.. Vår valack går nu med våra ston (han är en sån valack som inte fattar att han är grabb..) och den andra valacken som är sent kastrerad får gå ensam. Han var för hingstig för att kunna umgås, det blev för hårda lekar. Ibland var det mer jagande än lek.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Fast vet du, din åsikt säger mig att du aldrig blivit utsatt för en täckes rabiat häst av ngn sort. Normalt slitage är en sak.
Täcken går sönder! Hästar biter, bråkar och leker med varandra.

detta är en sak.

den andra sidan är att det finns vissa hästindivider som är helt rabiata på att bita sönder andras täcken. dessa hästar gör inget annat från sekunden de kommer ut i hagen till sekunden de lämnar den, än att fokusera på denna uppgift.
det innebär inga små hål i täcket då och då, eller en reva här och där, utan KONSTANT täckes förstöring av stora mått. Det är inte klassat som normalt slitage och innebär tusentals kronor i kostnad, och konstant tidsunderhåll från hästägarens sida för att fixa/laga/köpa nya täcken varje vecka.

under såna förhållanden anser jag att det är den som har det rabiata djuret som ska ställa hästen i separat hage.

I TS fall uppfattar jag det dock inte som sådant onormalt slitage, utan snarare normalt slitage, och sånt får man leva med. Köp slit och släng täcken och ha som skal ovanpå ev. annat täcke i hagen, så är till stor del problemet löst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 730
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 974
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 100
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
607
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp