Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Men alltså..... enligt din beskrivning har du små små hål lite här och där i dina täcken efter tänder.
det är normalt slitage.
att hästar har en rangordning och att de biter efter varandra hör till vardagen.

eftersom du behövt smyga eller bevaka hästarna för att ö.h.t se om ngn gör ngt, så tyder det ju på att det som sagt sker ngn gång då och då - dvs normalt beteende och normalt slitage.
vad gör din häst för att framkalla såna beteenden? din häst har antagligen lika stor roll i spelet som de övriga - de är en flock.

kom igen när det är konstant bitande eller oro i flocken rent allmänt, då har du ett problem. Det du beskriver talar för rätt normalt slitage.

:mad:Han har gått ihop med en av hästarna i ett år, utan en skråma (slitage) på sina täcken. Nu när de är tre hästar så har det plötsligt uppstått massor hål och riv. Och de andras täcken har minsann inte ett f-ing hål eller slitage i! Så det är inte alls en naturlig situation från tidigare. Det är nåt som har hänt i flocken sen den tredje kom med. Den nya hästen tror jag är rang-låg, eller antar det åtminstone eftersom han genast springer bort och ställer sig i en knut om de andra kommer nära. Den andra hästen är den som bestämmer. Har fått intrycket att vår häst står mitt emellan. Men kanske det kan ändras? Kanske han plötsligt har blivit lägst i rang? Är det möjligt?
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

stallägaren bestämmer och jag tror inte det är ett alternativ :(

alltså saken är den att det skulle funka med ponnyn... måste ta upp det sen, nu står vi ju inte hemma så :)
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Jamen det är väl självklart att det är möjligt. Eller ännu troligare så är det 2 individer av 3 som inte anser sig självgivna vart de ska befinna sig på rangskalan, dvs det ifrågasätts hela tiden och då blir det spänningar i flocken. som jag skrev i tidigare inlägg så är det ju de individer som står lägre ner i rangskalan som har ngt att tjafsa om. Om de ska vara 2:a eller 3:a i rang osv. Den ranghögste har oftast sin position helt klar.

i övrigt så är det oftast så att 3 hästar sällan är ett optimalt antal i flock, då en alltid tenderar att bli "över" och de 2 andra gängar ihop sig.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Jamen det är väl självklart att det är möjligt. Eller ännu troligare så är det 2 individer av 3 som inte anser sig självgivna vart de ska befinna sig på rangskalan, dvs det ifrågasätts hela tiden och då blir det spänningar i flocken. som jag skrev i tidigare inlägg så är det ju de individer som står lägre ner i rangskalan som har ngt att tjafsa om. Om de ska vara 2:a eller 3:a i rang osv. Den ranghögste har oftast sin position helt klar.

i övrigt så är det oftast så att 3 hästar sällan är ett optimalt antal i flock, då en alltid tenderar att bli "över" och de 2 andra gängar ihop sig.

Intressant teori. Borde man sätta in en fjärde?
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Ja det kan vara en god chans att det funkar betydligt bättre.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Intressant teori. Borde man sätta in en fjärde?

Helt klart värt att testa! Vi har haft tre hästar i samma hage och det var en som fick springa hela tiden. Nu har vi fyra hästar och det funkar bättre vi har dock en otroligt bra flock ledare, lugnet själv jämt!

I helgen kommer dock nr fem att flytta hit och jag hoppas att det funkar. I nu läget är det som två grupper i hagen stora delar av dagen går storhästarna mycket för sig själva och shettisen och fjordingen håller ihop kan tillägga att dom bara varit 4 flock i ca 2 veckor förut så gick dom två och två i olika hagar.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Vi har en kandidat som behöver kompisar. Men tror vi väntar tills broddperioden e över. Blir så mycket sår med broddarna så onödigt att ta risker än. Har sprutsat täckena med medel tillsvidare.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

halloj!!!
Min stallkompis har en häst som går tillsammans med tre st andra hästar som gillar att tugga på hanns täcken ,delvis han själv men också polarna som hjälper till ... :) detta tror jag själv att det kan vara brist på skoj i hagen och något som är tidsfördrivande för dem :) S men självklart känns det väl jobbigt för ägaren som har trasiga täcken varje dag:)

Ett bra tips istället för att gå och köpa svindyra antibit medel som vissa också innehåller doping preparat, kan man testa att smeta på vanlig tvål eller häst shampoo. Inte farligt att få i munnen men det smakar blääää för hästar och männinskor då :)

Bara ett litet tips hoppas det hjälper dig :)
kram ZImone
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Djur är Djur och täcken och grimmor går sönder:)
Vi har två inhyrningar som gnäller som fan om att täckena går sönder. Men nu är det så att deras hästar sabbar våra täcken minst lika mycket så ah :) Vi äger stallet.
Och vi släpper våra hästar lösa in på kvällarna och då vill man inte gå enskilt o hämta en häst. Ägarna tar varken in eller släpper ut sina hästar själva. Så Vill dem gå i egen hage så får dem göra sånt själva.
Enda hästen vi leder in är hingsten han vågar man inte släppa ifall han springer in till lösdriften där stona går då blir det inte så kul. Men ah Djur är djur.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Slickade lite på sprutade täcket, usch fy , haha!! Men igår hade han grimmans fleecefodrade nosrem uppriven. Plus ett sår i ansiktet. Han har säkert en gång i veckan sår någonstans. Har inte hört att de andra två har, men ska fråga. Det är inte kul att han alltid råkar illa ut. Å andra sidan vet jag inte hur mycket han retas med de andra. Han har en personlighet som är ganska närgången, åtminstone på människor. Nyfiken och sätter alltid näsan i blöt liksom.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Jag orkar inte läsa igenom allt.. Kan bara tipsa om att lägga ett gammalt t.ex fleecetäcke över. Det gjorde jag när jag släppte min häst i en ny hage med nya kompisar. Slipper få en massa hål i nya täcket :)
Förra gången jag släppte henne i en hage så var mitt andra täcke helt totalt förstört, det var typ.. 2 halva täcken :P
Fleece täcke över tills dom slutat bråka:)
Vissa hästar slutar inte bråka helt enkelt, så var det i förra hagen också. Min häst var lägst i rang av alla 5 hästar och blev jämt utmobbad :(
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Har tyvärr också suttit i samma sits. I första stallet var det en buse som totalt slaktade min häst täcke, jag pratade med ägaren till hästen när vi båda va säkra på att det var hennes buse så köpte hon en så kallad haklapp till honom men han lärde sig snabbt hur man skulle göra för att fortsätta sitt strimlande av täcken.
I nästa stall så var det tyvärr en som inte ville lyssna när vi skulle släppa ihop våra hästar så det blev fel från första börja och det dröjde inte länge innan min hästs täcken var sönder bitet igen. Tyvärr så var ägaren en bortskämd tonåring med föräldrar som inte var så lätta att ha och göra med så det enda jag kunde göra var att dränka täckerna i anti bit, tyvärr så försvann det direkt de rullade sig så det blev inte mycket bättre. Stallet hade bara en vinterhage och en sommarhage och ägarna inte så medgörliga.

Så med andra ord funka det inte för dig, kolla efter nytt stall ;)
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Sånt är skit jobbigt verklingen!

Har alltid haft mina hästar ensamma i hagen men för ett tag sen flytta jag ihop min kille med en annan som bet sönder hans täcken. Kan säga att jag flytta han till en egen hage igen, han fick bit märken lite överallt :p
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

KL

Jag fick höra häromdagen att det finns dopingklassade ämnen i no-bite. Kan det verkligen stämma? :o
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Står hästarna hemma hos dig är det ju väldigt lätt att lösa problemet, antingen får hästen gå i egen hage eller så får den flytta.

Vi hade en inhyrd häst här hos oss som tog sönder alla hästarnas täcken. 7 täcken på 1,5 år har jag fått kastat. En dag fick jag nog och bad ägaren flytta hästen. För det gick bara inte.

Detta var inte små hål, detta var hela sidor på täcket.

Sista täcket hann jag använda på min häst en dag, nästa dag var det helt sönder. Då fick jag nog. För hästar som gillar att terra täcken finns sällan någpn lösning än att sära på dom.

Mitt favvotäcke (detta är mkt lindrigt)

9c37f029-a725-464f-affa-0ef24fbb38fe4.JPG


Täcken är inte bara täcken : Täcken är pengar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 159
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 111
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
608
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp