Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Det är jobbigt och dyrt att få täcken sönderbitna. Det är dyrt också, att ha häst är dyrt nog ändå. Jag vill inte att min häst har skittäcken för att andra biter.
Men vi sprutar täckena och oftast tycks det hjälpa. Som tur är. Jag skulle bli galen annars.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Vad bryr sig hästen om att den har ett budget täcke i fråga om kvalitet och pris, så länge täcket ligger bra och fungerar bra på hästen? :confused: Märket skiter väl hästen i, och priset med? eller om täcket har skavanker så som en avsliten passpoal/kantband ngnstans?
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Fast vet du, din åsikt säger mig att du aldrig blivit utsatt för en täckes rabiat häst av ngn sort. Normalt slitage är en sak.
Täcken går sönder! Hästar biter, bråkar och leker med varandra.
Min häst går med en unghäst som använder munnen väldigt ofta i lekar och är allmänt vild och jo, jag har lappat många täcken. Fast ett fick jag slänga pga sönderdragna remmar som jag inte kunde laga.

Oftast nöjer dom sig med att leka med spännerna och knäppa upp dom, men någon sån extrem häst som gör sönder täckerna varje dag har jag faktiskt aldrig ens sett.

den andra sidan är att det finns vissa hästindivider som är helt rabiata på att bita sönder andras täcken. dessa hästar gör inget annat från sekunden de kommer ut i hagen till sekunden de lämnar den, än att fokusera på denna uppgift.

Men när det gäller sånna hästar så bör ägaren då nämna innan man släpper ihop hästarna att hästen är en täckesätare så man vet om det. Kanske helst innan man ens flyttar till stallet. Jag har alltid frågat när jag bytt stall om dom har täckesätare så jag vet vilka täcken det är jag vill riskera och inte.

Säger man ingenting däremot om man har en sån extrem häst så kan man gott betala ett nytt täcke också eftersom man inte gett den andra ägaren någon chans att välja.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Då får man hitta en annan lösning till sin häst, antingen ha den själv eller ha den utan täcke i hagen. Det är bara dom två alternativen hur tråkiga lösningar det än är. Klart det är mer ekonomiskt att låta andra betala ens täcken, det blir billigt och bra då att ha häst men det är inte så det är. I alla stallen jag vart i har det varit självklart att man har sin häst i flocken på egen risk. Vill man inte riskera nåt så får man ta ut sin häst och ha den ensam.

Eller så gör man precis som jag har föreslagit och sätter haklapp på den bitande hästen. Att varje månad lägga ut tusentals kronor på att köpa nya täcken är helt enkelt inte rimligt.

Vanligt slitage är det väl ingen som klagar på? :confused:

Något att komma ihåg är också att det säkert finns stall där det inte finns utrymme att välja att ha sin häst i en egen hage om det inte är pga skada.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Jag tycker fortfarande det är ett eget val man gör, vet man att täcket går sönder så väljer man det själv. Och att ha tex en sån haklapp på hästen hela dagarna är iallafall inget jag hade velat ha på min häst.

Och som sagt, man tar reda på vad stallet tycker om täckesätare och vad dom har för åsikter innan man flyttar dit så får man välja vad man vill. Det har alltid jag gjort och det har fungerat bra i alla stall.

Man kan inte flytta till ett stall och sen förvänta sig att man ska ta bort vissa hästar ur flocken för att man vill ha sitt täcke helt. Man tar ett stall med likadana åsikter som en själv har så blir det sällan iallafall just dom problemen.

Förhoppningsvis om det är en sån extrem häst så säger stallägaren till redan innan den flyttar dit så den vet om det. Så har den ett val. Sen fö. så är jag allmänt emot stall som bara har ett hagalternativ, det bör finnas iallafall två hagar. Så får folk välja vad dom vill.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Min häst är väldigt ranghög och går och småbiter i de andra hästarnas täcken när lusten faller på. Det blir små hål i täckena och ibland mindre revor. Detta gjorde att jag blev fruktansvärt ovänn med tjejen som ägde hästen som min gick med. Hon ville att jag skulle betala för de trasiga täckena eller laga dom eftersom det var min häst som haft sönder dem.

Jag håller dock fast vid att om man frivilligt låter sin häst gå tillsammns med en annan så får man stå för att saker kan gå sönder. Det är aldrig mitt fel att min häst tuggar på täcken, det är ju inget jag lärt honom.
Och eftersom hon inte ville att hennes häst skulle stå ensam heller så tjörde vi fast i detta ganska länge tills hon bytte stall.
Vi provade med äcklig spray på täcket men det brydde sig min pålle inte om. De har alltid mat i hagen så det är inte av brist på mat som han håller på.

Nej, om man har hästar tillsammans så får man ta att saker går sönder eller separera hästarna.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

:mad::mad::mad:

Helt otroligt korkad kommentar. Vad är du för en igentligen??

Kommer du att hålla i grimskaftet på den andra hästen då den skall nödslaktas??
Kommer du att skratta ihjäl dig åt det och tycka att det är helt ok med en kula i pannan så länge ditt täcke är helt...

Fy och usch för hästfolk av totalt egotrippad typ.

Hästar är som barn. Och därav kostnader.

Och vill man inte betala för att hästen umgås med andra hästar så får man ställa den själv i en hage där det fina täcket inte går sönder.

Att hästar busar, stegrar och biter på allt löst är liksom en del i hästeriet.

Och har man inget nöje av detta, eller åtminstånde inte förståelse för det, så bör man köpa barbiedockor och klä dessa i stället.

AM

Hej! tycker samma som AM.
Men det är inte roligt att ha en RANG hög eller LÅG rangad häst.
När det kommer till hagsituvationer som skador och sönderbitna täcken...
Ha hästen ENSAM DÅ..

:eek::crazy:

Håller med Nafayette. En som dig med din inställning och "känsla" för andras hästar skulle jag inte vilja ha i mitt stall.
Stackars krake, spyr du sådan galla över hästen irl också?

Håll din häst ensam, så slipper du bli så upprörd över en levande varelse.

:love: söta ni är som tar allt på 110% allvar och inte förstår ett inlägg med en gnutta ironi i
:rofl:

jag tycker själv att det är kul att min häst även har huggmärken i baken och en muskelbristning från ett hugg i ett tidigare stall för FEM år sedan som inte läkte... :banana:
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Jag tycker fortfarande det är ett eget val man gör, vet man att täcket går sönder så väljer man det själv. Och att ha tex en sån haklapp på hästen hela dagarna är iallafall inget jag hade velat ha på min häst.

Och som sagt, man tar reda på vad stallet tycker om täckesätare och vad dom har för åsikter innan man flyttar dit så får man välja vad man vill. Det har alltid jag gjort och det har fungerat bra i alla stall.

Man kan inte flytta till ett stall och sen förvänta sig att man ska ta bort vissa hästar ur flocken för att man vill ha sitt täcke helt. Man tar ett stall med likadana åsikter som en själv har så blir det sällan iallafall just dom problemen.

Förhoppningsvis om det är en sån extrem häst så säger stallägaren till redan innan den flyttar dit så den vet om det. Så har den ett val. Sen fö. så är jag allmänt emot stall som bara har ett hagalternativ, det bör finnas iallafall två hagar. Så får folk välja vad dom vill.

Varför skulle du inte välja att ha haklapp på hästen? Vad jag har sett av det så verkar inte hästarna alls bekymrade över det. Hade jag haft en häst som tuggade på täcken så hade jag valt det framför att ha den ensam. Att låta den gå med andra hästar som får täckena sönderstrimlade skulle kännas otroligt fult för mig.

Var har jag skrivit att det bara finns ett hagalternativ att välja på? Jag skrev att det inte finns möjlighet att välja att ha sin häst i en egen hage. Det kan mycket väl finnas fler hagalternativ för den sakens skull men oavsett hage så går det andra hästar där.
Sen är det för min del självklart att man har tomma hagar vid olika tillfällen på året för att låta marken vila.

Återigen, jag har själv aldrig fått mer än typ två täcken förstörda på alla år jag har haft häst. En gång lyckades hästen knäppa upp täcket halvvägs så det satt runt halsen och blev söndertrampat. En gång var det svettäcke som fastnade i något och revs sönder i småbitar.
Har utöver någon enstaka reva och bitmärke men inget som varit helförstört.
Dock har jag fortfarande full förståelse för de som får åka och köpa dyra vintertäcken ett par gånger i veckan.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Varför skulle du inte välja att ha haklapp på hästen? Vad jag har sett av det så verkar inte hästarna alls bekymrade över det. Hade jag haft en häst som tuggade på täcken så hade jag valt det framför att ha den ensam.

Att ha min häst ensam är inget alternativ, inte ens om han hade tuggat sönder täcken. Jag väljer inga sånna stall längre. Jag har ingen grimma på min häst i hagen, och för att ha haklapp så måste den ha grimma på sig.

Sen är det för min del självklart att man har tomma hagar vid olika tillfällen på året för att låta marken vila.
Jag anser att det bör finnas alternativ till att ha hästen själv, man måste kunna ha hagar så att man kan dela på hästar som inte funkar ihop osv. Detsamma med täcken då, vill folk absolut ha hela täcken får dom ha hästen i en ensam hage eller byta stall.

Dock har jag fortfarande full förståelse för de som får åka och köpa dyra vintertäcken ett par gånger i veckan.

Jag har också stor förståelse för folk som tycker det är jobbigt och dyrt att köpa nya täcken, men jag skulle aldrig offra min hästs mående genom att låta honom vara själv pga att kanske någon annan i hagen inte vill ha hästen där.

Man får anpassa sig efter hästarna. Man får sätta hästen i stall där den fungerar, där det finns en flock som passar den och ägaren.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Med andra ord är det din häst som förstör täcken mest, men du anser inte att de som får sina täcken förstörda ska tycka att det är annat än naturligt så att din häst har sällskap i hagen alltså?

personligen kan jag inte komma på en enda person som skulle tacka ja vid inflytt om man rakt av sa att hästen som ska gå som sällskap isåfall, totalt demolerar täcken. :cool:
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Jag har 4 st egna hästar en av dom är expert att bitas vid "lekar" även vid rangordningen runt maten så är det tänderna som "kommer fram" när han jagar bort dom 2 stackars mindre hästarna. "Bossen i hagen " däremot hon står helt "orörd" och hon bits inte själv heller det räcker med att hon viker öronen bakot och vrider på huvudet mot andra hästarna så flyttar dom sig.

Det är en shettis vallack och en travar nordis vallack som går "sämst" i hop dom står och biter i varandra titt som tätt jag har slutat med grimmor på vissa pga detta då grimmor gått sönder, Inget täcke har gått sönder än, men har inte haft täcke på sen dom "flyttade" till samma hage, för någon vecka sen, det har dock inte varit några skador på hästarna shettisen har en fläck med hår som fattas efter bett inget sår, det ser värre ut än vad det är när dom håller på och "fightas". Men om dom har sönder täckerna så är det jag som står för kostaderna ändå. Är mer orolig för skador men så länge det inte förekommer så får dom gå tilsammans. Nu ska det dock flytta hit en till häst min kusin ska få ha sin häst här och om det blir någon utrustning som går sönder eller som jag oroar mig för mest att hästen skulle få skador så får självklart hon stå för det men det vet hon ju om innan hon tar hit hästen.


Lycka till med din pålle i alla fall och hoppas ni kommer på en lösning som passar. Jag är glad över att ha eget stall, och kan "bestämma" själv hur jag löser olika situationer. Nu blir det dock snart en till att ta hänsyn till när kusinen tar hit hästen, men det blir nog bra.;)
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Hej!
Jag har inte läst hela tråden, så du får ursäkta om jag upprepar något som massa andra sagt :)
Jag hade precis samma problem, min häst hade typ två gånger i veckan stooora hål och revor i täcket. Ägaren till hagkompisen är dock så snäll så hon gav mig, självmant, ett nytt täcke (som i för sig var köpt tidigare och inte passade hennes häst), ocgh sammanlagt har jag fått tre täcken nu som ersättning men alla har gått sönder lite.. men det har gått att laga :)

Men hur vi har löst det nu är att ha en storbal hösilage i hagen, alltså fri tillgång, och det har funkat toppenbra! :)
vi provade med antibitspray och med granar i hagen men det fungerade inte.. ska du ha antibitmedel ska det nog inte vara spray, det var det misstaget jag gjorde, sprayen lossnade bara.
Vi fick tips om att blanda i typ wasabi i antibit-smet, men då var balen redan inne i hagen så det är inte testat.
Ett skaltäcke över, som några tipsat om, tror jag inte riktigt på... min hagkompis bet igenom det vattentäta yttertyget, fleecefodret, och fleecetäcket som jag hade som värmeförstärkning under.. så de kan nog bita igenom skaltäcket och täcker under också. Fast lite kanske det skyddar.
Men fri tillgång på mat har funkat jättebra, om man har den möjligheten :)
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

KL

Som ägare till en häst så har jag ansvar för vad den tar sig till oavsett om det beror på mig eller inte. Har jag en notorisk täckesätare så får jag se till att ersätta det hästen har förstört och göra vad jag kan för att problemet inte ska uppstå igen. Varför ska andra behöva betala för det som min häst har förstört?
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Hos oss är det min häst som är täckesmarodören. Det jag gör som ägare är att informera alla nya hästägare som kommer in i hagen om läget (att jag har en extremt lekfull häst som gärna hänger i lösa remmar på andras täcken) erbjuder anti-bit till de drabbade samt om någons täcke går sönder erbjuder ja att laga det. Nu har jag haft tur att anti-bit hjälper mot hans dumheter så tror bara han har lyckats göra två revor än så länge (som jag erbjudit mig laga).
Tycker det är bra att hästarna leker för fullt i hagen, tyvärr får vissa betala leken med söndriga täcken och vissa (som jag) med skadade hästar.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Ja om det gäller en sådan häst är det väll ett annan sak då är det väll den hästen som har någon form av behov/mani.Då får dom som har hästarna tillsammans komma på en lösning. Men om vi disskuterar "vanliga" beteenden där hästar kan jagas bitas leka mm så är det klart att täcken/ grimmor kan gå sönder och jag skulle aldrig betala någon i det fallet eller kräva att någon annan betalde mig heller för att hästarna varit "hästar". Jag hade en c-ponny förut som lyckades förstöra flertalet täcken genom att rulla sig och trampa sönder dom så det fins många olika anledningar till att hästarnas täcken går sönder som man får ha med i beräkningen när man skaffar häst , köper täcken, eller har hästen i en hage tillsammans med andra hästar. Det är dyra djur;)
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Min häst har vad jag vet faktiskt aldrig rört någon annans täcke så det gått sönder. Han är inte den typen som biter i täcken och grimmor.

Och uppenbart så är det så i dom flesta stall här, folk får betala för sina egna saker och att ha hästen i hagen är en risk som man får välja om man vill ta eller inte. Vill man inte ta risker så får man ha sin häst själv, inget konstigare än så. Dom flesta här omkring vill ha hästarna i flockar och då får man räkna med sånt.

Man kan faktiskt tycka att man ska betala sina egna grejer även om man har en häst som inte gör sönder andras. Eller kan man inte det? Måste man ha en häst som själv biter sönder täcken för att man ska få tycka sånt?

Jag tycker man betalar stallinredning och sånt som ens häst gör sönder överdrivet, som att äta upp boxen osv som min häst gjorde när han stod på box, jag erbjöd att betala men behövde inte trots att boxen såg hemsk ut.
Sånt anser jag man ska betala om ens häst förstör överdrivet mycket. Men när det gäller saker i hagen så får var och en ta den risken om dom medvetet sätter hästen i en hage där dom vet att täcket kommer gå sönder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Normalt slitage får man räkna med, ja. Men att alla täcken går sönder hela tiden är inte normalt och däri ligger den stora skillnaden.

Jag har inte haft ett enda trasigt täcke på 1½ år som är orsakade av att hästen gått i flock och jag har ändå min häst täckad MYCKET pga ryggskada.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Men vad är skillnaden? Om hästen total förstör en box så anser du att ägaren ska betala för detta, men inte när det gäller total förstörelser av täcken? bägge klassas som sk. onormalt slitage. Jag tror inte du förstår vilken typ av täckes förstöring vi pratar om här, trots att jag har försökt redogöra för det i tråden.

Normalt slitage dvs några hål eller en reva här och där, ngn gång emellanåt - absolut! Men inte total förstörda täcken vintern igenom varje vecka för tusentals kronor.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

:love: söta ni är som tar allt på 110% allvar och inte förstår ett inlägg med en gnutta ironi i
:rofl:

jag tycker själv att det är kul att min häst även har huggmärken i baken och en muskelbristning från ett hugg i ett tidigare stall för FEM år sedan som inte läkte... :banana:

Och trots att du är hästägare så har du inte förstått att det är djur vi alla håller på med?

Ställ din häst i egen hage för allas skull.

Den anser jag är den farligaste av alla då hon är fullt beväpnad med 16 brodd:grin:

Jag VET hur ett totalt söndersparkat ansikte på en häst ser ut trots obroddade hovar på alla här.

Och vill du, så kan jag lägga ut bilder på hur det ser ut, tagna strax innan hon togs bort :crazy:

Kanske skulle du då få en tankeställare och inte driva allt till absurdum utan begripa att ett täcke som går sönder är ingenting mot över 50.000 i veterinärkostnad exklusive avlivning och destruktion.

Och nej. Jag förstår inte din ironi då du håller på att skratta ihjäl dig. Nej.
Kanske därför att jag varit med om saker som du inte har på din vildaste fantasi ens kan föreställa dig då det gäller sparkskador i ett hästansikte :mad:

Ser inget roligt alls i sånt.

AM
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Men när det gäller sånna hästar så bör ägaren då nämna innan man släpper ihop hästarna att hästen är en täckesätare så man vet om det. Kanske helst innan man ens flyttar till stallet. Jag har alltid frågat när jag bytt stall om dom har täckesätare så jag vet vilka täcken det är jag vill riskera och inte.

Säger man ingenting däremot om man har en sån extrem häst så kan man gott betala ett nytt täcke också eftersom man inte gett den andra ägaren någon chans att välja.

Under förutsättning att ägaren VET OM det ja...I vår valack-hage är det olika hästar som kommer in med demolerade täcken någon gång i veckan. De är förmodligen lika duktiga på att "leka sönder" varandras täcken men det vet vi ju inte. Inte f-n bits det i något täcke om vi står och tittar på...
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 970
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 083
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 834
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp