Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

*KL

Jag har lite tur då min pålle är en av de som faktiskt säger ifrån och därför brukar hans täcke inte se lika farligt ut som de andras. Å andra sidan lyckas han demolera sitt innetäcke rätt bra så.... Pålle brukar även ha rätt mycket bit-märken och småsår under övriga året liksom hans bästis (de leker hårdhänt) och ytterligare en rang-hög häst. Förmodligen är det dessa tre som är på varandras täcken också. Övrigas täcken brukar dock se liknande ut så...

Vi lappar och lagar och de får ha täckena tills de typ faller i bitar. Min pålle få ha tjockare innetäcke (är betydligt helare) och överst ett billigare regn/vind-täcke ute. Jag kör också med resrvtäcke så jag hinner laga. Är riktigt händig på just den biten har jag insett....
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Min häst fick sina täcken sönderSLITNA av en hagkompis som jagade honom konstant! Min häst blev behandlad för skada och skulle inte överansträngas alls, 20 minuters prommis/dag. Men jagad av hagkompis som man var tvungen att jaga iväg med spö för att kunna få in min häst själv under dagarna från stallet. Skitkul.
Fick inte ha honom i egen hage då stallägaren hade skador och inte orkade bära hösilage till en till hage (som hon passerar när hon går till den hagen grabbarna delade på). MEn iaf, jag fick ingen ersättning för täckena, jag har ett helt utetäcke efter min kille. Mitt Bucastäcke var bara fillor av hela bakänden. :(

Så det är nog bara att laga och lappa så länge går.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Fast helt ärligt.... har man en häst med en skada där den inte ska springa och anser att man inte kan lösa det pga att ingen egen hage finns, så är det faktiskt ens fulla ansvar att byta stall så att djuret kan behandlas enligt ordination och läka ihop! Du kan ju för bövelen inte lasta ngn annans häst för att din häst inte stod blick stilla i hagen när den var skadad.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Bara en tanke..... Är du HELT säker på att det inte är din häst som börjat täckesbita?

En av hästarna i vårat stall har fått söndiga täcken. Nu hamnade den i egen hage pga andra anledningar och nu är täckerna änn mer trasiga. Pålle slaktar sina egna täcken på något fiffigt vis :o

Nu viste matte att pålle var nafsig och erbjöd redan vid inflytten i stallet att skulle något hända med täcken eller annat så skulle hon ersätta.

En ansvarsfull stallis som man inte kan bli arg på även om det skulle hända något för hon blundar inte för vad som är hennes ansvar. :bow:
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Bara en tanke..... Är du HELT säker på att det inte är din häst som börjat täckesbita?

En av hästarna i vårat stall har fått söndiga täcken. Nu hamnade den i egen hage pga andra anledningar och nu är täckerna änn mer trasiga. Pålle slaktar sina egna täcken på något fiffigt vis :o

Nu viste matte att pålle var nafsig och erbjöd redan vid inflytten i stallet att skulle något hända med täcken eller annat så skulle hon ersätta.

En ansvarsfull stallis som man inte kan bli arg på även om det skulle hända något för hon blundar inte för vad som är hennes ansvar. :bow:

Vi såg igår med egna ögon hur de två andra jagade vår häst och bet i hans täcke.....
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Apropå Anti-bit medel, rekommenderar ni nåt speciellt??
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

vi letade stallplats som idioter, fanns inga vid den tidpunkten. Var antingen där eller i gamla stallet jag stod där han magrade av pga tantens rutiner. Snarare brist på rutiner. Vi prövade allt, ALLT och lite till. Han blev bra tillslut, men under igångsättningen kom hältan tillbaka igen, och då hade vi behandlat i omgångar i totalt 2 år redan (och då haft stall hemma och egen hage på honom i 1½ år innan vi var tvungna att flytta) så vi tog då beslutet att ta bort honom efter den sommaren. Stallet blev sålt efter halva behandlingstiden och det funka jättebra med nya kompisen sen.

Sen tycker inte jag att två hästar ska gå ihop när den andra helt oprovocerat bara hoppar på den andra och jagar den andra för fulla muggar. Bet sönder täcken, hoppade på honom när han skulle ut ur hagen, in i hagen. Stallvärdinnan ville inte ha sina hästar med honom för att han var så elak och hela tiden på hennes sto, men min skulle minsann stå där.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Jag är ledsen men i ett sånt fall hade jag ställt hästen på box, med promenad morgon och kväll. Skulle aldrig ngnsin kunnat hantera situationen att jag helt medvetet släppt ut min skadade häst under såna förhållanden och tvärtemot ordination från vet.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Men alltså..... enligt din beskrivning har du små små hål lite här och där i dina täcken efter tänder.
det är normalt slitage.
att hästar har en rangordning och att de biter efter varandra hör till vardagen.

eftersom du behövt smyga eller bevaka hästarna för att ö.h.t se om ngn gör ngt, så tyder det ju på att det som sagt sker ngn gång då och då - dvs normalt beteende och normalt slitage.
vad gör din häst för att framkalla såna beteenden? din häst har antagligen lika stor roll i spelet som de övriga - de är en flock.

kom igen när det är konstant bitande eller oro i flocken rent allmänt, då har du ett problem. Det du beskriver talar för rätt normalt slitage.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Och trots att du är hästägare så har du inte förstått att det är djur vi alla håller på med?

Ställ din häst i egen hage för allas skull.

Den anser jag är den farligaste av alla då hon är fullt beväpnad med 16 brodd:grin:

Jag VET hur ett totalt söndersparkat ansikte på en häst ser ut trots obroddade hovar på alla här.

Och vill du, så kan jag lägga ut bilder på hur det ser ut, tagna strax innan hon togs bort :crazy:

Kanske skulle du då få en tankeställare och inte driva allt till absurdum utan begripa att ett täcke som går sönder är ingenting mot över 50.000 i veterinärkostnad exklusive avlivning och destruktion.

Och nej. Jag förstår inte din ironi då du håller på att skratta ihjäl dig. Nej.
Kanske därför att jag varit med om saker som du inte har på din vildaste fantasi ens kan föreställa dig då det gäller sparkskador i ett hästansikte :mad:

Ser inget roligt alls i sånt.

AM

24brodd, å hon har aldrig lyft en hov mot en annan häst. Då anser jag att det är större risk att en häst fläker sig.

Hon står för tillfället i egen hage och trivs faktiskt bättre än någonsin, har till och med slutat krubbita ute. (fullblod, blev så på banan).

Tror säkert du har sett både det ena och andra med tanke på mängden travhästar du har haft (om jag inte missminner mig).

Har stått med häst som sparkade helt psycho utan varning. Den har en del skador på ben och bogar på sitt samvete. Jag tycker verkligen inte att vissa hästar ska gå med andra, för de andras skull.

Behöver inte se bilden, räcker med tänderna på Jen08 eller vem det var som fick truten insparkad. Tänder på slamsor och sugrör.

Jag är djurvän i högsta grad, och jag är även övertygad om att du någon gång har sagt både det ena och andra för dig själv och högt om vissa hästar.

Hade jag haft tid och råd och kunskap för att ha ett eget stall/gård så skulle jag absolut helst ha det, men nu får man väga gott och ont där man ställer sig och jag är nöjd trots vissa hästar.

Du kanske även förstår att det inte är kul att få täcken sönderbitna och att sin häst blir bortjagad från lunchen varje dag trots att den med högst rang får välja hög först. Tycker inte det är sunt med hästar som måste jaga för jagandets skull eller driva runt andra hästar pga att de själva är understimulerade.

med reservation för 100 stavfel.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Apropå Anti-bit medel, rekommenderar ni nåt speciellt??

jag har aldrig fått det att funka varken med klet eller spray...

ett tag var jag seriöst beredd att sy fast en sådan där spikmatta på baken (alltså inte de med några cm spik utan de där med runda "öar")....
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

ett tag var jag seriöst beredd att sy fast en sådan där spikmatta på baken (alltså inte de med några cm spik utan de där med runda "öar")....

Är du på allvar? Jag har verkligen förståelse för att man inte vill ha sina täcken sönderbitna eller sin häst jagad (det var därför vi särade på min och hästen jag nämnde tidigare) men att gå så långt att man seriöst planerar att sy fast en massagematta som du menar, som garanterat skär sönder hästens mun :eek:

De mattorna är syvassa och lätta att skära sig på om man inte träffar piggarna från rätt håll.

Varför flyttar du inte på hästen istället för dessa obehagliga komplotter mot hagkompisen?
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Folk målar väggar med sådant där grus, du tror inte det "skär upp"?

Du tror inte att en häst skulle passa sig om det stack till? Har mycket svårt att tro att den kommer skära sönder hästens mun, det är ju plant å den kommer sticka sig innan.

Har du missat alla taggar å sådant de sätter upp i stan för att duvor inte ska landa på vissa ställen?

Har du missat alla eltrådar i hagarna som de kan skära upp bogen på? osv osv.

Har du inga träd med grenar? Tänk om hästen biter i trädet och får en flisa i munnen :eek:

Å vad händer om hästen får sådant anti-bit i ögonen?

Och som sagt, det är EN häst jag ogillar, EN enda som ställer till oreda (den andra flyttade). Har ingen möjlighet att ha henne i en annan hage, däremot står hon på annat ställe över vintern så förhoppningsvis pillar de mer i gräset istället för på varandras täcken i vår.

Efter 6år med sönderbitna täcken är man rätt j*a less och desperat, helt rätt.

(kanske ska nämna att hästen började "betäcka" de andra i höstas... jag tror allvarligt att det är något fel på den, hormonfel, cysta på äggstockarna, något fel... dominansfel, nått är det... men det görs inget åt saken, kan ju inte ha min häst inne 24h).


kan även nämna att när jag praoade (ja 100 år sen) så sydde de de steriliserade katthonorna med ståltråd och lämnade lite extra på stygnen just för att det skulle sticka i tungan så att de inte slickade på såret.... tror inte de skar upp hela munnen, de var nog inte dummare än att de lät bli.
 
Senast ändrad:
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Folk målar väggar med sådant där grus, du tror inte det "skär upp"?

Du tror inte att en häst skulle passa sig om det stack till? Har mycket svårt att tro att den kommer skära sönder hästens mun, det är ju plant å den kommer sticka sig innan.

Har du missat alla taggar å sådant de sätter upp i stan för att duvor inte ska landa på vissa ställen?

Har du missat alla eltrådar i hagarna som de kan skära upp bogen på? osv osv.

Har du inga träd med grenar? Tänk om hästen biter i trädet och får en flisa i munnen

Å vad händer om hästen får sådant anti-bit i ögonen?

Och som sagt, det är EN häst jag ogillar, EN enda som ställer till oreda (den andra flyttade). Har ingen möjlighet att ha henne i en annan hage, däremot står hon på annat ställe över vintern så förhoppningsvis pillar de mer i gräset istället för på varandras täcken i vår.

Efter 6år med sönderbitna täcken är man rätt j*a less och desperat, helt rätt.

(kanske ska nämna att hästen började "betäcka" de andra i höstas... jag tror allvarligt att det är något fel på den, hormonfel, cysta på äggstockarna, något fel... dominansfel, nått är det... men det görs inget åt saken, kan ju inte ha min häst inne 24h).


kan även nämna att när jag praoade (ja 100 år sen) så sydde de de steriliserade katthonorna med ståltråd och lämnade lite extra på stygnen just för att det skulle sticka i tungan så att de inte slickade på såret.... tror inte de skar upp hela munnen, de var nog inte dummare än att de lät bli.

--------------------------------------------------------------------------------


Varför räknar du upp alla dedär ointressanta sakerna om vad andra gör som inte heller är bra? Det var ju vad DU gjorde som det gällde. Det du ville göra blir ju inte mer försvarbart för att det finns fler dummskallar till djurägare. Jag tycker inte att något du räknar upp, inklusive det du skälv vill göra är okej.

Jag har en sådan matta du pratar om och jag har skurit mig på den flera gånger på händerna så det blött. Stryker du med handens ovansida där huden är tunn över taggarna så skär du dig lätt. En hästmunn är känslig och inte alltid så lättläkt.

Att hästar kan skada sig på grenar, Ja. Men det är ju ingen skada som man tillfogar hästen med flit utan olycka som tyvärr kan hända. Knappast jämförbart med din spikmatta.

Vad hade hänt om någon annan häst kommit nära din häst för att nosa och gosa lite och den tryckt upp mattan i mulen på dem?

Hur ska en häst få anti-bit i ögonen???? Det är ju en vätska du sprayar på täcket och som sjuker in. Det är ju inte så att man skickar ut den drabbade pållen i hagen med en flaska för att försvara sig :angel:

Leta du efter annat stall om eran hagsituation inte går att lösa utan så drastiska åtgärder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Efter 6år med sönderbitna täcken är man rätt j*a less och desperat, helt rätt.

Vet inte ens varför jag kommenterar detta men jag häpnar över att man kan ha kvar sin häst på ett ställe i 6 år om det inte funkar utan att förändra situationen.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

KL

Inte läst hela tråden. Jag anser att om en särskild häst förstör andras täcken så får den gå själv eller med frivilliga (täckeslösa?) eller så får ägaren stå för kostnaderna.

I ett stall jag tidigare stod var det en häst som bet sönder de andras täcken och ägaren köpte någon form av no bite till de andras täcken, det hjälpte.
Det var där självklart att ägaren till den hästen stod för det. Den var riktigt vårdslös med andras täcken.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Sönderbitna täcken räknar jag med om hästen går tillsammans med andra. Blir det för mycket för mig, flyttar jag min häst. Att alla andra ska hålla på att rådda runt för att jag inte är nöjd känns inte som en bra lösning. Nu verkar det ju dessutom som det är fler hästar som är på din, vilket väl måste innebära att situationen inte är bra med eller utan täcke?

De ställen jag har stått har var och en ansvarat för sitt eget täcke. Vill man inte ha hästen tillsammans med andra, får man ordna så den går själv och därmed får behålla täcken hela.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Vet inte ens varför jag kommenterar detta men jag häpnar över att man kan ha kvar sin häst på ett ställe i 6 år om det inte funkar utan att förändra situationen.

nej nej jag har bytt (dock av andra orsaker så som dålig kvalitet på fodret osv)! Men det finns täckesätare på fler ställen ;)

å som jag har skrivit några gånger, man måste väga olika saker. För mig är 4 fodringar/dag, stora (större) hagar, bra kvalitet på foder, stallägare som man kan lita på (som kollar hästen om man är borta) osv MYCKET viktigare än ett täcke!!!!

Känner att hela diskussionen har fått något överdrivna proportioner, kul/lätt att ta meningar och strunta i viss ironi osv och köra hela artilleriet.

Stör mig på: obefogat hugg/bit i täcken, jagande vid mat trots att det finns till alla, vallande i hagen.

Själva täckesgrejen vem som ska betala vad är också svårt, hästägaren till boven, den utsatta eller dela på lagning, dela på nytt... det är ungefär som medryttare betala eller inte betala-diskussionen.
Mitt eget problem är alltid störst för mig... typ...å det tror jag många håller med om.
Det måste vara rätt frustrerande att ha den hästen som alltid biter sönder allas täcken också.

Sen vet jag inte hur alla bor geografiskt, men i sthlms-trakten så är det inte supermycket mark på alla stall = inte helt lätt att bara sätta upp en ny hage eller att möblera om helt. Det kan vara hagar som måste vila osv.

/messy, som fick en täckeskant avbiten just exakt idag :p
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

KL
ngt jag reflekterar över när jag läser tråden är den här "personliga" bilden av ngn annans, eller sin egen häst i täckes bråk/hagbråk.
Tycker man förmänskligar hästarna och gärna ser sin egen häst som ett offer eller helt oskyldig, medans täckesbitarna, vallarna eller busfröna är bovarna i dramat. Tycker bilden blir lite skev utifrån det tänket.

ALLA hästarna i en hagkonstellation bidrar till den flockens sammansättning. Det finns så mycket som pågår hästarna emellan att vi inte uppfattar ens hälften.

det finns som sagt helt rabiata täckesmarodörer, och såna är givetvis besvärliga och jobbiga ur hästägar synpunkt. Ngnstans måste man dock inse att de är djur och att vi missar massor av deras gruppdynamik och vad de signalerar till varandra, vad som utlöser det ena eller det andra osv. Rabiata diktatorer i hagen hör liksom inte till standarden utan att de reagerar på ngt som pågår rent allmänt bland individerna i hagen.

har läst flera inlägg där man motiverar det hela med att hästen biter för att den är ranghög, eller biter inte för att den är ranglåg osv osv. I min erfarenhet har detta nada att göra med det vi ser. Väldigt många ranghöga hästar håller inte på ö.h.t och varken bossar eller härjar i hagen - de facto är faktiskt oftast tecknet på en väldigt ranghög häst att den är den som härjar minst - den har inget att bevisa eller hävda utan är självklar i sin rang. Däremot brukar det vara mera stökigt om den är en osäker ledare eller omega eller längre ner på skalan. de individer i mitten av skalan är de som har ngt att strida om i fråga om ordning på rangskalan.

samma sak ang. ranglåga hästar: det betyder inte alls att de för den skull alltid är de hunsade och aldrig vågar bita, busa eller dra i några täcken.
 
Sv: Hagkompisarna biter sönder hans täcken

Sen vet jag inte hur alla bor geografiskt, men i sthlms-trakten så är det inte supermycket mark på alla stall = inte helt lätt att bara sätta upp en ny hage eller att möblera om helt. Det kan vara hagar som måste vila osv.

Går det inte att dra två trådar rätt igenom befintlig hage då så det blir två mindre?

Så gjorde vi nu när min häst höll på att bli fullkomligt mos av sin hagkompis. Vist, inte lika mycket yta för dem att röra sig på men de kan utöva alla gångarter och krummelurer iaf. Sen mår båda två sååå mycket bättre när det är lugn och ro. Skaderisken minskar liksom stressen och min får äta ifred. Det får det vara värt mot så som hon hade det tidigare.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 886
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 695
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp