hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

lady foxglove

Trådstartare
Har ett roligt proplem , och tänkte att jag ska fråga er andra häst människor hur ni går till väga
Får hem akut en häst i slutet av månaden har äntlgen hitta ett stall men ingen hage, har fått en lagom stor plätt men hur i all världen ska ja kunna få ner stolp i marken.
Det kommer antingen vara plast stolp en stolp med järnspett som ska ner i jorden.
Har en tes att där snön har legat totalt orörd e det inte lika fruset som där man har vandrat ner snön sen innan stämmer detta.
Kan det räcka med att använda ett järn spett och en massa muskler för att få ner stolpen, har en annan ide att använda typ en cement borr elelr dyligt(har turen att ha en far som driver snickeri/bygg firma och har maskiner där att tillgå:)

Har ni ideer hur man kan göra bor i kalla snöiga Dalarna.
mvh maja
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

cementborr och sedan lite varmvatten för att fixera stolpen låter som ett möjligt alternativ.
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Vi har en ny häst i stallet som drog rakt igenom hagen och lyckades ha av 2 nya trästolp förra veckan och dem som är av får vi inte upp och dem är jättekorta så dem går inte att använda, även vi bor i snöiga dalarna :) Men min sambo gick ut med DeWalten eller Hiltin eller vad det nu var och borrade jättehål och i med spett och sen kunde han banka ned 2 nya trästolp :) Men man ska vara ganska stark för att få ned dem ordentligt, så hjälp av en stark karl eller två är nog att föredra :)
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Vi har en ny häst i stallet som drog rakt igenom hagen och lyckades ha av 2 nya trästolp förra veckan och dem som är av får vi inte upp och dem är jättekorta så dem går inte att använda, även vi bor i snöiga dalarna :) Men min sambo gick ut med DeWalten eller Hiltin eller vad det nu var och borrade jättehål och i med spett och sen kunde han banka ned 2 nya trästolp :) Men man ska vara ganska stark för att få ned dem ordentligt, så hjälp av en stark karl eller två är nog att föredra :)

Eller 2 j...gt envisa kvinnfolk som inte ger sig i 1a taget :)Men man kan ju alltid locka med några karlar:) de brukat ju ha en tedens att vilja visa muskler för vackra häst tjejer (ironisk) :)
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Eller 2 j...gt envisa kvinnfolk som inte ger sig i 1a taget :)Men man kan ju alltid locka med några karlar:) de brukat ju ha en tedens att vilja visa muskler för vackra häst tjejer (ironisk) :)

Visst går det, men ni ska ju bygga en hel hage? :crazy: Vi skulle bara ha ner 2 stolpar... Om jag vore du skulle jag samla alla jag känner som får sätta i minst 1 stolpe ivar så är det snart gjort :) För vem vill vara ute längre än nödvändigt i den här kylan? :o
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Visst går det, men ni ska ju bygga en hel hage? :crazy: Vi skulle bara ha ner 2 stolpar... Om jag vore du skulle jag samla alla jag känner som får sätta i minst 1 stolpe ivar så är det snart gjort :) För vem vill vara ute längre än nödvändigt i den här kylan? :o

Det är sant dock finns det några få träd som man kna använda samt grann hagen som angränsar till där jag ska ha så kanske jag kan få låna ena sidan av stolparna längs lång sidan då e det ju bara en halv hage men men det ordnar sig det lär det göra eller så får det ta låååång tid 3 stolp om dagen typ hahaha
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Jag hade använt hett vatten och järnspett för att sätta i några stadiga hörnsstolpar. Sen hade jag använt lite enklare plast eller stålvarianter av stolpar till själva raksträckorna, typ den modellen man köper på lantmännen som man bara ska trampa ner 15 cm.
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

för en frusen norrlänning funkade följande

en lillebror i lagom ålder, går även bra med annata mansfolk
en jordbrukstraktor med tillhörande pallgaffel

sedan sätts pallgaffeln mot marken trycker ett hål ner med stolpen och pressa försiktigt med pallgaffeln
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Tja du... been there, got the t-shirt. I värsta fall och om du har tillgång till hinderstöd så är det en lösning. Mobila och står ganska stadigt. Annars så är det jordborr som är mest praktiskt.

gasbrännare från verkstaden och kokande vatten och spett gå ju om man är envis.

Nuförtiden så har vi ganska tätt med stolp i färdiga hagar. Så knäcks bara en så räcker det att sträcka upp ordentligt så överlever det tills bättre tider kommer.



Gira
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Har en tes att där snön har legat totalt orörd e det inte lika fruset som där man har vandrat ner snön sen innan stämmer detta.
Har du kollat tjälen?
Här har vi ingen tjäle alls, trots många dygn med kallt väder. Orsaken är att det kom ganska mycket, 20-30 cm, snö innan det hann frysa till.

Ett tips! Om du har tillgång till gummiverkstad med snäll personal så kan du tigga till dig ett antal kasserade bilhjul. Två sådana till varje stolpe duger utmärkt som tillfällig lösning på stängselproblem.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

För något år sen så skulle vi ha ner nya stolp mitt i vintern (södra dalarna). Vi eldade några brasor där stolpen skulle sitta, det tog en dag men sen gick det ... någorlunda :p
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Jag har "mobila" stolpar mkt fiffigt!
Botten är ett däck med fälg, fastsvetsat metallrör och fastsvetsade isolatorer.
Har haft massor med nytta av dem genom åren.

De har även varit utlånade till häst som akut behövde en sjukhage på vintern.

Hälsningar Nadira
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Alla har många ideer men en del kna jag kassera, göra eld kan jag inte då hagen kommer att vara mellan 2 hus och de e i trä. gaffelpall eller vad du sa det hette. osv har jag inte.
Tiden räcker inte till att göra dessa gummi /cement anordningar, hinderstöd har jag inte heller iaf inte ca 30 st (har inga alls)
Tjäle har vi det hann vara kallt innan snön kom tyvärr sen har det varit runt 20 minus den sista månaden.
Får ta med en borr och järnspett lite vamt vatten:)
Kraftig hörn stolp har jag och dessa stolpar man kna trampa ner i marken ca 15 cm lika väl.
jag kommer att pröva det enklaste 1: järnspett och varmt vatten fungerar inte det lär ja prova borr:) Hoppas bara grann tjejen är beredd att låna mig ena sidan av hennes stolpar för lång sidan de sparar mig va 20 stolp minst .
Intressant hur det kommer att bli jag kommer att berätta för et hur det gick :)
 
Senast ändrad:
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

en lillebror i lagom ålder, går även bra med annata mansfolk
en jordbrukstraktor med tillhörande pallgaffel
Klock ren jag ahr 2 STARKA små bröder och stadig biff till pojkvän ( men de går ju inte han kommer hit fr utlandet efter att hästen e hämtad hm)
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Får man fråga vart i dalarna du bor? Du kasnke kan få en extra hjälpande hand om du e snäll ;)
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Till "snabbstolp" kör du med skruvdragaren och 10 mm vanlig borr för metall...

Vid grindar och i hörnen vill man ju ha rejäl trästolp så där får man kavla upp ärmarna och sätta igång - med spett eller hacka går det men det tar sin tid att hacka sig igenom tjälen.
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Tips för avbrutna stolp!!! Ta ett rör plast eller järn el vad man har, gör 2 borr hål i eller om stumpen är lång nog inga hål alls och trä på röret , sätt sedan i den nya stolpen och borra fast den!!!! Vi gjorde massor med såna lösningar när vi hade egna hagar!!
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Man kan borra både i den gamla och nya så stolpen sitter ok.
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Till "snabbstolp" kör du med skruvdragaren och 10 mm vanlig borr för metall...

Precis det gjorde jag, fast borrmaskin istället för skruvdragare. 10 mm metallborr, borrade hål, ner med metallspetsstolpar, knacka till med en hammare så de gick en liten bit längre än borrhålet, och så frysa fast det lite extra med kallt vatten. Satt som berget.

(Var tvungen att akut göra en sjukhage mitt i vintern)
 
Sv: hagstolp ner i mark i vinter tid?HUR?

Jag använde vattenbingar (för cement, runda svarta) och hällde i vatten, väntade tills det frös och stack ner plaststolpar (vita med järnpigg nertill). Den frös fast satt hela vintern tills det tinade. Kräver inte så mycket muskler, bara tålamod, men med 20 minus så räcker det väl med att det står över natten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp