Hagstorlek!!

R

reccan

Hur stor hage behöver man åt en häst som är 1.63 i mankhöjd?? :confused:
 
Menar du höjden på staketet? 1.30 ialla fall, gärna högre. Har en inackordering på 175 (dräktig) som igår hoppade över 1.30 staketet, när kompisarna inte följde med hoppade hon in igen. Så gärna högre :)
 
Menar du storleken på hagen så är rekommendationen för stora hästar ca 1/2 tunnland per häst i vinterhage. I beteshage är rekommendationen ca 1-2 tunnland per häst.
 
hm.. hur stort är ett tunnland i kvadratmeter *dålig på sånt där"
 
Hoppas du ska låta hästen gå med några kompisar :confused:jag menar...varför måste du mäta upp en hage....var lite förnuftig och tänk dig själv vad en häst behöver...tror inte det är många som har "stora" hagar till sina hästar....jag har 2 ha till tre hästar...

Sam
 
Det beror ju på. :confused:
Det finns ju stora halvblod som går i rasthagar på 10x10 meter.

Annars är arealerna som Sweep angett ett bra riktmärke.
1/2 tunnland är ca. 2500 kvm.
 
Kan man då sätta en sån häst i en 20 gånger 20 stor hage? [bild]030330_ekorre_11l[/bild]
 
javisst kan du det

observera KAN. jag vill ha min häst i stor hage med andra hästar, men att folk vill ha sin häst i en mindre hage själv, det är deras åsikt, o inget jag kan göra nått åt :)
 
Jag har hört någon gång att hagen ska vara så stor att hästen ska kunna "springa/galoppera omkring" (inte bara några meter framåt) om den känner för det...
Då kanske 20*20m är lite för litet? Men som någon skrev, det finns ju hästar som får gå i väldigt små rasthagar :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 266
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 075
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp