Hagvistelse höst/vinter

Hagvistelse i timmar höst/vinter:

  • 1-2 h

    Röster: 0 0,0%
  • 3-4

    Röster: 1 0,7%
  • 5-6

    Röster: 3 2,0%
  • 7-8

    Röster: 15 9,9%
  • 8>

    Röster: 133 87,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    152

alenchik

Trådstartare
Hur länge går era hästar ute? Är det skillnad på hag-tiden vid olika väder?
Mina två fick nöja sig med 5 timmar i det här regnvädret.
 
Helt generellt går de ute från 6 till minst kl 20 året om. Om det är extremt mycket insekter eller om vädret är RIKTIGT ruskigt kan det bli något kortare.
 
Än så länge går mina ute dygnet runt om bara vädret tillåter. Jag ser ingen anledning att ta in dem när det är 14 grader varmt hela natten. Vintertid går de ute minst 16 timmar/dygn. Vid storm får de självklart komma in/inte gå ut alls men annars är de helst ute. De har vindskydd i hagen som de gärna går in i så regn bekommer dem inte särskilt mycket.
 
Mina går på lösdrift. När min gammelhäst stod uppstallad var hon aldrig ute kortare tid än fem timmar, det var vid snöstorm, hon stod alltid i hagar med bra skydd och var täckad efter vädret. Nu har de en rejäl ligghall att ta skydd i och dessutom skog så det går ingen nöd på dem.
 
Hej ! Min (fullblod) går också på lösdrift, har gjort det sedan 2007. Täckas vid regn, snö och kraftig blåst. Han älskar att vara ute. Dessutom får han gå med 5 "brudar" så han är så nöjd....
 
Här kommer hästarna ut vid halv 6 på vardagar och kommer oftast in vid halv nio på kvällen. På helger när vi har schema så är det tidigast 19 som gäller, ut på helgerna kommer de vid 7 ungefär
Än så länge går hästarna ute dygnet runt, men de flesta blir installade innan månadskiftet sept/okt i år.
 
Min har gått ute dygnet runt fram till i förrgår (från 1 juni). "säsongen" som kommer nu går de ute från 07:30 till 20:00, och senare mot vintern kommer de in ~18.
Täckar efter väder...
 
Min ska få prova att gå ute dygnet runt i år :nailbiting: (Hon kommer naturligtvis inte ha några problem med det, problem är det jag som kommer ha ;))

Förra året var hon ute ca 8-17, kunde komma in tidigare vid extremt dåligt väder.
 
Våra går ute ungefär 8-17 under den mörkaste perioden. sen går de ute längre ju ljusare det blir. Men för min del hade de gärna fått vara ute tills kvällsfodringen.
 
Våra är ute ca kl 6-19. Något kortare på helgerna, stallägaren vill ha sovmorgon då. Än så länge går de dock ute dygnet runt, brukar stallas in fr.o.m. november.
 
Mina är oftast ute från 8-9 tills 20-22. Ibland kan jag ta in dom vid 18-tiden om det är ruskigt väder. Men jag får urdåligt samvete om dom inte får vara ute åtminstonde 8-10 timmar.

Har även två som går på lösdrift, skulle gärna haft alla på lösdrift men den är inte tillräckligt stor, tyvärr.
 
Mina går ute så pass "lite" som 12 timmar och in när täcket blir blött rakt genom.

Enda anledningen är att jag har en kolikhäst som har slumpmässig kolik och det verkar vara när de är ute för många timmar och om han äre blöt länge.....inklusive lite andra saker.
 
Har inga bestämda "så och så många timmar måste mina hästar vara ute", det är individuellt och väderberoende. Vid bra hästväder (inte blåsigt och regnigt, inte en massa insekter) är de ute kanske 20 timmar per dygn (lösdrift) och kommer bara in för ompyssling, eventuellt kraftfoder och vila.
Stark kyla påverkar dem väldigt lite, de äter mer hö förstås, men det värsta är regn och blåst eller stark värme och mycket insekter.
 
Mina går ute dygnet runt. Ser hellre att de har så med ligghall än att man låter de stå i en box över 12 timmar där de knappt kan röra sig. De tas bara in vid extrem hetta (över dagen då) eller om det skulle vara hemskt oväder och varken täcken eller ligghall håller de från att frysa. Eller om det skulle vara storm och de riskerar att skadas.

Annars är jag bestämt säker på att vara ute och röra sig, ha fri tillgång på grovfoder och varm, gosig ligghall är bättre än att stängas in.
 
Våra brukar få gå ute från det att de släpps ut vid ca 7 och kommer inte runt 22 oavsett väder. Regniga dagar får hästarna täcke på sig, funkar för oss och hästarna verkar inte klaga. :)
 
Mina går ute dygnet runt, året runt. De går med täcken fr.o.m. typ nu.

Det är bara vid storm de får stå inne, för att jag är rädd för att stora grenar och träd ska falla. Fast det är inte uppskattat att stå inne mer än 2 timmar:p
 
Jobbar 3-skift generellt ser det ut såhär:
Dagskift: 5.30-20/22
Kvällskift: 8/9-22/24
Nattskift: 7-20/21

Hästarna bryr i inte så mycket. De har mat dygnet runt, året runt typ.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 255
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
585
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 248
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp