Hagvistelse höst/vinter

Hagvistelse i timmar höst/vinter:

  • 1-2 h

    Röster: 0 0,0%
  • 3-4

    Röster: 1 0,7%
  • 5-6

    Röster: 3 2,0%
  • 7-8

    Röster: 15 9,9%
  • 8>

    Röster: 133 87,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    152
Åhhh, vad jag önskar att jag kunde ha fri tillgång, dygnsutevistelse och ligghall till mina djur. De skulle må så jävla bra.

Avundsjuk.

Härligt är iallfall att den understa stapeln är starkt överrepresenterad.
 
I vårt stall är det jag som har hand om alla ustläpp. Vanligtvis innebär det att de kommer ut vid 5:30, jobbar jag natt så släpper jag ut när jag slutat och då blir det redan vid 4:30. Vid oväder som igår kommer de in till eftermiddagsfodringen vid 16-17 annars är de ute till 20-21.
 
Lösdrift för min ponny med fri tillgång på hösilage. Änsålänge går han dock i beteshage utan ligghall.
 
Våra går ut runt 6-6:30 på morgonen (något senare på helgen) och kommer in nån gång 19-21. Vintertid med skitväder kan de tas in tidigare, men det är undantagsfall.
 
Minimum utevistelse är 7-8h
Lagom utevistelse är 14-16h.
Ideal utevistelse är 24h.
Skulle aldrig ha hästen inne på box 20h om dagen. Oavsett väder!
Är det storm ute så får de stå inne när det är som värst och sen gå ut igen. De mår dåligare av att stå inne än lite blåst och regn.
 
Tillägg.
Mina har precis fått komma in från sommarbetet men går kvar i sommar hagarna. Är dock igen gräs kvar.
Släpper ut mellan 5-7 och in mellan 22-1
Bor rakt över stallet och är lagom betingad av ena hästen som sparkade i boxen så fort hon ville ut eller ha mat de 2 första åren, dvs konstant :banghead:. Så vaknar så fort hon reser sig nuförtiden (men inte till mina 5 olika väckarklockor), och då släpper jag ut mer eller mindre direkt och går sen och lägger mig igen. Frukost får de ute i hagen.
Tar in de när alla bra tv mord är slut :D dvs ibland är det kl 11 och ibland kl 1. Hästarna bryr sig inte så länge de får mat:)
 
Min går ute så länge väder och mark är ok. Sen är hon ute ca 12 h/dag, kommer kanske in tidigare vid extremt dåligt väder.

Jag hade gärna haft henne på lösdrift, men hennes hovar klarar inte av konstant blöta dygnet runt, dom behöver komma in och torka upp ibland. Hagarna i stallet jag står är inte alls anpassade till lösdrift och då har jag henne hellre inne än att hon står i knähög lera bara för att hästar "ska" vara ute.

/Lavinia, vars häst inte har en särskilt lerig hage alls, men går hon där dygnet om kommer den bli lerig - hon byter hage och kompisar nattetid eftersom alla "stallhästar" redan är installade nattetid.
 
En går ute 15hdygn, andra har öppen utebox så han äter natthöet i boxen men vandrar runt. Ponnyn hade gärna gått ute också men måste ransonera hennes mat och göda storhästen så det funkar bäst så här. Går in tidigare om det öser ner och de är kalla/verkar vilja gå in.
 
Höst/Vinter 12 h ute i hage. Vid dåligt väder kan det bli någon timma mindre, likaså om det är riktigt kallt. Men vid det sistnämnda är det mer för att ha koll på att alla hästar dricker ordentligt till sitt frukosthö - vill absolut inte ha kolik.
 
Hos oss är det lite olika.
Just nu släpper jag ut dem vid 6-6,30 direkt det första jag gör när jag går upp. När det senare blir mörkare fodrar jag dem då, och släpper ut när det börjar ljusna vid 7,30.
In kommer de när dottern kommer hem från skolan och pallrar sig till stallet, så kanske vid 17-18.
När hon är klar i stallet för kvällen får de hö för hela natten och ljuset sätts på timer i två timmar.
Fri tillgång på hö inne och ute.
 
Vi har två stall. De ena kommer ut vid fem ena veckan och in vid 20.00 ca andra veckan får de frukost sex och travhästen körs vid sju innan de går ut.
Andra stallet går ut vid halv sju och in mellan 19-20
 
Våra går ute minst 12 timmar per dygn. Ut mellan 5-7 (fast det är bara jag som brukar vara där tidigare än kl 6, då brukar vissa av dom ligga ner fortfarande ;) ) och in vid 20. Sen går dom ute på bete dygnet runt maj - september ungefär :)
Enda gången dom kommer in tidigare är om det är typ full regn- eller snöstorm, vilket kanske händer nån enstaka gång om året om ens det.
 
Jag bor i södra ändarna av landet, och vi har haft turen att ha bättre sommarväder nu än vad vi hade när det verkligen var sommar, så våra går fortfarande ute dygnet runt. Annars kommer de gå ut någon gång mellan 6-8 och in mellan 19-21.
 
Mina hästar har sedan 1 oktober gått ut vid 8:00 och in vid 16:00. De älskar att stå inne rena och torra :)
 
Rent allmänt så känner jag att även om min ponny trivs bra med att vara inne och i princip alltid vill komma in så skulle jag inte överväga ett stall där tiden i box överskrider tiden i hagen. Jag har full förståelse att hästar i olika verksamheter (ridskola exv.) kanske inte får så mycket tid ute men min är ju "bara" hobbyhäst och rids sällan mer än två timmar på en dag. Jag försöker i möjligaste mån rida under den tiden som han ändå skulle varit i stallet hellre än att "råna" honom på hagtid.

Hade jag haft en annan häst hade jag definitivt tittat på lösdrift, men nuvarande ponny är det inte ett alternativ för.
 
Min är ute 8-16 ungefär, plus/minus 20-30 min beroende på om han får gå ut först eller sist (är ganska stort stall...)

Verkar nöjd med livet! :)
 
Mina går just nu ut vid 8.30 och kommer in mellan 21-22 plus minus. Ibland blir det fler timmar ibland färre. Har hästarna hemma och är mammaledig och kan anpassa efter hästarna.
De har fri tillgång på stråfoder ute under tak och kan ju alltså komma undan regn och rusk om de vill. Vilket de vill :p
Hade gärna haft ute dygnet även nu, de har ju fullgott skydd och alla möjligheter, men det passar helt enkelt inte den ena hästen och då får det vara så.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
12 852
Senast: Blyger
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 423
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp