Hagvistelse höst/vinter

Hagvistelse i timmar höst/vinter:

  • 1-2 h

    Röster: 0 0,0%
  • 3-4

    Röster: 1 0,7%
  • 5-6

    Röster: 3 2,0%
  • 7-8

    Röster: 15 9,9%
  • 8>

    Röster: 133 87,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    152
Mina kommer ut 06.30 och tas oftast in 18-19 tiden, är det riktigt dåligt väder så kan de ibland tas in lite tidigare men generellt 06.30- 1830 i hagen. Täckas efter väder.
 
1.5åriga halvblodet går på lösdrift dygnet runt. 4.5åriga halvblodet går i liten upplyst grushage men kan gå in i sin box när han vill, går ute ca 8-18 just nu men blir väll 8-16 eller 8-15 när det blir mycket blåst osv senare i höst/vinter. 5.5 åriga minishettisen går ute samma tider som 4.5åriga halvblodet då han går som sällskapshäst åt honom i hagen bredvid.

1.5åringen går otäckad nu men kommer ev. ha ca 200gr regntäcke i vinter då han fryser mycket vid nederbörd och då tunnar ur kraftigt. 4.5åringen går nu med 200gr utetäckemmed helhals. Shettisen är otäckad, har bara ofodrat regntäcke om det hällregnar då han inte kan komma undan någonstans i sin hage.
 
Hur länge går era hästar ute? Är det skillnad på hag-tiden vid olika väder?
Mina två fick nöja sig med 5 timmar i det här regnvädret.
Regnar det åker regntäcken på, hästarna är ute oavsett väder. Har vindskydd också. Bara nu när ena hästen varit sjuk/skadad som hon fått stå inne lite mer. Bra väder och hästarna står ute dygnet runt. Får se om donnan frisknar på sig så hon kan vara ute så snart. Båda mår absolut som bäst då.
 
Hur länge går era hästar ute? Är det skillnad på hag-tiden vid olika väder?
Mina två fick nöja sig med 5 timmar i det här regnvädret.

Nu går min ut vid 6-7-tiden och kommer in ca kl 18. Han har fått nog då och vill in, även om han fått mat ute. De andra hästarna bryr sig inte på samma vis som min.
Den tid det går får han sova ute annars. Men han går i vanlig hage, utan ligghall. Så den årstid sånt börjar behövas flyttar han in kvällstid.
Den delen av året han sover ute är han också nöjd att vara ute, det är ju varmare och mer att käka.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 235
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
500
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp