C

Cettan

Har för mig att jag för länge sedan hörde att man skulle plocka bort hakkoppen om det fanns en sådan på hjälmen för annars kunde man skada tänderna och tandköttet om man ramlade av. Jag har aldrig behövt fundera på det då det inte funnits en sådan på de hjälmar jag använder. Men nu har jag köpt en ridhjälm till lillflickan här hemma som är 2 år. :banana: (Det ska börjas i tid... Hon ska tom starta sin första dressyrtävling på söndag på stor häst tom. LC:1. Med mig i sadeln bakom förståss...) :bump: Men på den hjälmen är det en hakkopp. Ska jag ta bort den eller inte? Någon som vet?
 
Sv: Hakkopp?

Cettan skrev:
Hon ska tom starta sin första dressyrtävling på söndag på stor häst tom. LC:1. Med mig i sadeln bakom förståss..


Du måste berätta, hur är detta tänkt att fungerar. *nyfiken*
 
Sv: Hakkopp?

Som jag skrev. Jag sitter i sadeln och rider egentligen och hon sitter framför. Hon burkar rida med mig ganska ofta för jag måste motionera min häst. Går att göra det mesta upp till LA iallafall såsom skänkelvikningar och bakdelsvändningar och sånt. Men så känner jag min häst så väl också. Cassandra tycker det är jättekul. Det är snarare så att hon blir lessen när hon måste hoppa av eller när vi skrittar för det tycker hon går för långsamt... :D Himla charmig unge. Tror nog det blir hästtjej av henne med... Pappan är ju mindre glad, men han måste nog börja vänja sig vid tanken på en egen ponny till henne så småning om... När hon är för stor för att sitta framför mig i sadeln så måste hon ju få rida på något annat sätt... ;)
 
Sv: Hakkopp?

saknar mitt hakskydd. har ju köpt en ny hjälm nu utan hakskydd, men jag kommer aldrig slänga min jofa med hakskydd. Har haft den i tio år :) ganska konstig lukt o färg nu :)
 
Sv: Hakkopp?

För många många år sedan kom det ett direktiv till alla ridsportaffärer om att alla hjälmar som hade hakskydd skulle det genast tas bort, kommer inte ihåg exakta ordalydelsen men det hade något med att det dels skadade tänder och tandkött, dels att det enligt dom nya CE-direktiven föreskrev att skyddsutrustning för fritidsaktiviteter bla bla bla....
Det slutade med att vi fick stå och slita bort dom för hand innan hjälmarna kunde säljas....minns fortfarande mina såriga och ömma fingrar.....

Nog borde det finnas någon här som kommer ihåg den rätta ordalydelsen..eller....
 
Sv: Hakkopp?

Förr fanns hakkopp i rätt hård plast och dessa var farliga att ha. Idag finns det hakkoppar i mjukt material och jag har för mig att om de är CE-märkta med hakkopp monterad så ska det inte vara någon fara att använda hakkoppen. Man ska då använda den för att hjälmen sitter bättre då och mindre risk att hjälmen "stryper en eller åker av. Är dock inte hundra.
 
Sv: Hakkopp?

måste bara fråga... hir ksulle ett hakskydd kunna förstöra tänderna.. det sitter ju på hakan och inte i munnen ?! :confused:
 
Sv: Hakkopp?

Ursäkta om jag upprepar mig men jag tänkte på själva tävlingen. Men det kanske är en klubbtävling och ni är med liksom på skoj. Är det hon som står som ryttare eller du. Ja, det liksom poppa upp i huvudet att hon red och du var med som stötta, det gick inte riktigt ihop för mig. Min 1½ åring red alldeles själv häromdagen, ja mamma ledde naturligtvis. Men nu satt hon själv utan att jag gick med armen runt henne som stöd.
 
Sv: Hakkopp?

ja, det är KM eller något. Det är hon som står som ryttare, men det är som du säger, det är bara på kul. Cassandra brukar också rida själv ibland på en liten B-ponny vi lånar. Men det är inte lika kul tycker hon, då blir det ju bara skritt o trav lite korta sträckor när jag springer brevid. I traven håller jag altid i henne i ett ben eller bakom ryggen, men i skritten sitter hon helt själv även om jag alltid har en hand bakom sadeln utifall att.
 
Sv: Hakkopp?

hakskydd på hjälmen saknar jag !!.. det va ganska skönt i stället för att ha remmen under hakan. Borde det inte vara ok att sätta hakskydd på en vanlig sammetshjälm om det är ett som e i mjuk plast ?? .. nån som har hakskydd på vanlig smametshjälm här ?
 
Sv: Hakkopp?

den hjälmen jag köpte till Cassandra var en sametshjälm, dock hade den öronbyglar som var hårda. Något slags mellanting mellan en sån jofa plasthjälm och en sametshjälm. men nu har jag tagit bort hakkoppen, Cassy tyckte den var obekväm hursomhelst.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 003
Senast: manda
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 601
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp