Jaacquline

Trådstartare
Kan hästar verkligen äta ordentligt med en så kallad haklapp? Det blir ingen som helst begränsning om hästen ska äta gräs på sommaren och gräset är rätt så kort? Känns som om de borde bli det nämligen. Jag frågar eftersom jag inte vill att min foderhäst ska bita sönder de andras täcken varken på vintern eller på sommaren när de har flugtäcken. Men jag vill inte heller att det ska bli någon begränsning av mat för honom då han har något svårt att hålla hullet.
Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Haklapp

Inte alls? Hmm, min häst biter mer i täckena för att han och hans kompis busar med varandra. Så kanske blir skillnad då hans avsikt inte är att käka upp täckena utan att nafsa på sin kompis?
 
Sv: Haklapp

Min ägnade sig åt att bita i kompisens täcke, baktill på rumpan. Och hakklappen hjälpte dessvärre inte ett dugg mot det beteendet.
 
Sv: Haklapp

Okej, va synd. Men kunde den äta normalt med haklappen? Kan ju alltid prova en sådan på min så får man se om det hjälper eller inte. Hur löste du problemet med din?
 
Sv: Haklapp

Jag vet flera hästar som haft haklapp pga att de tar av sig nattbandagen eller river sönder täcken och det har funkat super!! Vet dock inte hur det påverkar riktigt kort gräs. Men att äta små små bitar av hö i spånet var inga problem. Det är väl bara att testa och se om hästen kan beta. Det märker ju direkt. :)
 
Sv: Haklapp

Får helt enkelt prova en haklapp då så får vi ser om det hjälper eller inte! :) Vill inte att han ska behöva gå själv på somrarna nämligen. Vintrarna är okej då hagarna ligger nära varandra så då får han ändå lite sällskap. Tack för svar!
 
Sv: Haklapp

Det funkade bra på min häst, han kunde inte bita i täcken. Dessutom kunde han äta precis som vanligt även om han stod och tjurade en stund först och 'låtsades' att han inte alls kunde.. :D

Vi har även modifierat en sådan där munkorg som är som en hink runt mulen som är för att de inte ska äta så mycket. Vi klippte upp hålet så det gick att äta mer och det funkar också mot täckesbitande. Så om någon har en något mer lättfödd häst som biter i täcken kan man prova den sorten ifall haklappen inte funkar.
 
Sv: Haklapp

Vi klippte upp ett större hål i en betesreducerare när en häst slaktade den andres täcken. Provade med haklapp innan och det funkade inte.

Vet inte hur de funkar när de går på gräs för då behövs ingen på honom.. De går inte att ha dem utan täcken på somrarna då? :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
317
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 500
Senast: Amha
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 266
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
702

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp