Hål i hoven?

Acses

Trådstartare
Ska försöka förklara så gott jag kan med den lilla info jag har.

En tjej har sin häst hos oss, som sällskap till min häst. Idag har hovslagaren vart ute och verkat båda hästarna. Jag var inte närvarande utan kom ut ett par timmar senare. Hovslagaren har "gröpat ut" ett hål på undersidan av hoven :confused: om det är pga röta eller hovböld vet jag dock inte, och hästägaren rycker mest på axlarna. Ägaren har blivit instruerad att tvätta ur hålet dagligen och hålla det tomt från smutts... "väggarna" inne i hålet ser vita och fina ut, ingen konstig lukt eller liknande. Hästen har vart halt och markerat på den hoven i några dagar men nu efter att hovslagaren vart ute så är det som "bortblåst".

Jag blir ändå lite fundersam, jag har vart välsignad (peppar peppar) med hästar som aldrig haft några problem med hovarna i stil med röta och bölder.

Brukar man inte fylla igen sånna hål med gips eller omslag? Hålet är ca 1 cm djupt men ser som sagt väldigt fint ut. Jag har under dagen försökt få tag i min egen hovslagare för att fråga om detta men inte fått svar, och min nyfikenhet vet inga gränser. Så jag tänkte att kanske någon kunnig här kan tala om för mig hur det ligger till.

Det kanske är helt normalt att man lämnar sådanna hål "öppna" att läka ifred? Jag har aldrig råkat ut för det som sagt så jag kan inte veta.

Dessutom, vad tror ni är orsaken till att man karvar upp ett sådant hål? Frågade hästägaren men hon verkade veta lika lite som jag.
 
Sv: Hål i hoven?

Det var inte så att hålet "fanns där" när hovslagaren verkade och att så att säga bara öppnade upp det ordentligt.
Jag hade nog velat ha en vetrinärs eller en mycket kunnig hovslagares omdöme huruvida det ska hållas öppet och på vilket sätt - att stänga igen det om det fortfarande är risk för att det ska vätska sig är ju inte bra.
Jag hade nog tjorvat i fetvadd tills jag fått besked.
 
Sv: Hål i hoven?

:bump:Du det är med säker het en hovbuld.:bump:Det skall hållas rent.:bump:Bra för slag att ringa hovis.
 
Sv: Hål i hoven?

Det var inte så att hålet "fanns där" när hovslagaren verkade och att så att säga bara öppnade upp det ordentligt.
Jag hade nog velat ha en vetrinärs eller en mycket kunnig hovslagares omdöme huruvida det ska hållas öppet och på vilket sätt - att stänga igen det om det fortfarande är risk för att det ska vätska sig är ju inte bra.
Jag hade nog tjorvat i fetvadd tills jag fått besked.


Jag vet inte alls om hålet funnits där innan. Ägaren verkar tyvärr inte så intresserad, jag har dock fått numret till hovslagaren som var ute idag, eftersom jag har lite egna frågor om hur det gick med min egen häst.

Får se vem jag får tag i först, och vad de säger. Känns som jag lägger mig i något som inte är min ensak egentligen och det är väl inte så kul, men samtidigt har jag aldrig vart med om något liknande själv och mycket nyfiken eftersom jag hört att man oftast "pluggar igen" sånt.
 
Sv: Hål i hoven?

*KL*

Om man fyller igen eller ej har väl ganska mycket med hur stort/litet hål det blir när hovis verkat upp bölden?

När vi verkade upp donnans hovböld var det på håret att det gick att gipsa igen, slå på sko + sula, annars hade det varit klinik och gipsa hela hoven.

Hursom, 4 dagar senare plockades skon av igen, bölden kontrollerades, allt såg bra ut så på med gipset, sulan och skon igen. Sen fick det sitta 10 dagar. Efter det så var det fortfarande ett hål, men med 'hårt' horn runtomkring, och då fick det vara 'öppet'.
 
Sv: Hål i hoven?

Har nu pratat med hovis som var ute idag och det rörde sig om Bärrandsröta!

Skönt att veta vad det är man pysslar med, eftersom vi har "varannandag-schema" i stallet så är ju jag ansvarig för att hoven blir rengjord under mina dagar!
 
Sv: Hål i hoven?

Har nu pratat med hovis som var ute idag och det rörde sig om Bärrandsröta!

Skönt att veta vad det är man pysslar med, eftersom vi har "varannandag-schema" i stallet så är ju jag ansvarig för att hoven blir rengjord under mina dagar!

Vad bra att du fick reda på vad det va, inte kul med bärransröta, den kan nämligen smitta. Ha haft det på 2 av mina hästar:( den ena hästens hovar tvätta jag fortfarande 1ggr/veckan för att hon inte ska få tillbaka det, bruka bli bättre när snön kommer, blir ju lite renare för de små hovarna då:smirk:
 
Sv: Hål i hoven?

Bärrandsröta som smittar?? Aldrig hört?

Hålrum orsakas av bakterier i marken som äter hål, därför ska man skölja ur minst 1gg/dag med ex utspädd Jodopax,Virkon,osv... Tar tid att få bort.Men allra viktigast är att bearbeta jorden i hagen.Ex plöja upp,sanda,kalka ,vila etc...
 
Sv: Hål i hoven?

Min häst har också haft bärrandsröta. Det är ju eg inget farligt så, såvida man upptäcker det i tid och gör något åt det! Men att det smittar är jag inte lika inne på. Vi har haft 6 hästar i vår hage i sommar, min ponny är nog den med allra bäst hovar. Hon har det men ingen av de andra, inte ens ponnyn med rätt så dåliga hovar.

Winnies hål är inte jättestort, men ändå inte litet. Hon har haft det genom 2 skoningar nu och vi har innan fått rådet av våran -extremt duktiga- hovslagare att spruta på BlueSpray, med gentuian-nånting i. Nu när det fortfarande satt i så bad han oss tvätta med Klorin, typ skrubba med en tandborste med klorin, och sen Bluespray över. Det är ju svårt att hålla det rent under tiden hon går i hagen, men så fort ni tar in henne så gör rent från smuts och kör detta med klorin o bluespray så hon får ha det på över natten.

:)
 
Sv: Hål i hoven?

Ja visst men det smittar inte från häst till häst eller från ägare till häst....

Man får utplåna bakterierna som beror på för hög bakterietillväxt i jorden.
 
Sv: Hål i hoven?

Bärrandsröta som smittar?? Aldrig hört?

Grannen lånade ena min hage för 7 år sedan, hennes båda halvblod hade bärrandsröta, 2 av mina egna som gick där efter dem fick det oxå, tog ca 2 år innan vi fick bukt med det, det var ingen rolig period kan jag säga, hjälpte inte enns att sko den ena. Det finns för lite forskning om detta , men att det är en jordbakterie har de trott länge + att det antagligen gå genom magen oxå och då misstankar om att det kommer ut genom träcken oxå, så sägs det här;)

Glömde, plöjs upp vart 4:e år och även kalkas, men det är väldigt svårt att få bukt med det, ta nog sin tid
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hål i hoven?

Min hovis hittade ett sådant tomt hål i min hästs hov för några år sedan, det var en gammal hovböld. inga problem, han skar väck, sedan var där ett hål bara. Inga omslag ingenting.


Min Armani har dock fått ett x antal hovbölder både innan och efter, mer eller mindre jobbiga för honom. Han har haft väldigt ont, hovis har varit ute och tömt dem. Vissa ggr har han lagt omslga, andra inte.
 
Sv: Hål i hoven?

Ja visst men det smittar inte från häst till häst

Hur kan du säga så, mina blev ju smittade. Enligt både hovslagaren och vetrinären

http://www.tidningenridsport.se/def...&Articlestateid=2&ArticleOutputTemplateID=571

http://s14.invisionfree.com/Mulen/ar/t632.htm

DET SAKNAS MYCKET forskning
om WLD och jag skulle önska att det
fanns på grund av misstanken om
att det smittar, säger Göran Åkerström.
För att förebygga eventuell smitta
bör nya hästar som kommer till
stallet och har bärrandsröta placeras
i en bra sandhage, som försvårar
en syrefri miljö, så länge hästen behandlas.
– Detta är särskilt viktigt om det
finns barfotagående hästar på gården.
Har man en lerig miljö där
smittan finns måste man vara
mycket observant på barfotahästar
oavsett ålder.
http://www.tidningenridsport.se/img/pdf-arkiv/hovvarddel4.pdf
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hål i hoven?

Märkligt, vare sig veterinär eller hovslagare säger här att det smittar häst till häst.
Bakterier i jorden är sant och att dessa förökar sig hejdlöst om man inte bearbetar jorden.Ny häst i samma hage får ofta hål också efter ett tag.Men jag tror inte det smittar häst-häst!
Bärrandsröta uppkommer i lamellhornet men kan även sprida sig till vägghornet. Rötan uppkommer av smuts, bajs, urin m.m som får fäste i lamellagret och rötan sprider sig uppåt. Orsaken till att det drabbar lamellhornet är att denna är mer mottaglig för angrepp på grund av sin struktur.
Här står det ju också t.o.m i det du länkar till :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hål i hoven?

"snor tråd"

Min hovslagare upptäckte WLD eller bärrandsröta hos mina hästar i dagarna. Han säger att det definitivt smittar. Alla mina fem har det MEN det upptäcktes tidigt så vi ska nog få ordning på detta hoppas jag.

Har just tagit in dom från betet, men det var bara 6 veckor sedan hovis var här och då fanns inga tecken på WLD.

Han tyckte inte att jag skulle sätta skor på de som brukar ha skor. Luft är det som behövs för att döda dessa bakterier. I övrigt sa han att dom ska gå i grushagar (har stora sådana, med få hästar) och att jag varje dag ska borsta med stålborste och spraya med Virkon.

På AGRIAs sida "fråga veterinären" står det dock att det ända som egentligen hjälper är hovslagarens jobb. Så jag tänker nog ta ut min utmärkta hovslagare inom 4 veckor och under tiden, för säkerhets skull, behandla med stålborste och Virkon.

Verkar finnas lite olika åsikter hur man behandlar men jag kör nog vidare på "Hovis" rekommendationer.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: skiesabove
·
Hästvård Dotterns ponny vred sin ena framsko under en uteritt så utsidan lossnade och fick in sidokappn i lamellranden. Jättehalt där och då...
Svar
1
· Visningar
804
Senast: moster_punk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp