Hål i husvägg - vad är detta?

Asko

Trådstartare
När jag skulle sätta mig ute så såg jag något märkligt sticka ut från husväggen, när jag tittade närmare så såg jag att det var något torrt som stack ut från ett hål.
Till min överraskning så såg det ut som ett torrt skal efter någon insekt när jag drog ut hela bakdelen, men dessvärre så har alltså insekten i fråga orsakat ett stort hål i husväggen! Jag kan inte se slutet av hålet om jag försöker titta in i det.
20220714_183143.jpg

Min tumme för att jämföra storleken med.

Jag tror att insekten flög ut från hålet då huvudet av skalet var splittrat och bakdelen inuti hålet helt. (Bild i nästa inlägg)

Min faster har aldrig sett något liknande. Och jag undrar vad 17 detta kan vara?? Googlade efter de vanligaste skadedjuren på trä i hus men de verkar ha mindre hål än detta. Sa att jag skulle fråga på nätet för att höra om någon annan kunde svara på frågan.
 
20220714_183122.jpg

Detta är alltså bakdelen som kom ut hel från hålet. Vad som jag tror var huvudet var splittrat itu.
 
Funderade på storleken och kom plötsligt tänka på bålgetingar, då det var i den större storleken.
Google säger att de kan bo i byggnader men de bygger ju bon och borrar inte hål på det viset.

Men om hålet funnits där sen tidigare (kan dock inte minnas just nu att jag sett den tidigare) så kanske någon passat på att bo där..? :confused::cautious:
 
Ser ut att kunna ha varit en trädödar-larv (större träfjäril), men trodde de föredrog friskt trä.
tr%C3%A4fj%C3%A4rilens%20larver5.jpg

Skalet på det här fotot ser ganska likt ut men när jag såg foton på larver i handen;
300px-Weidenbohrer.JPG

Så var det torra skalet inte så långt! Utan mera i storleken av en bålgeting.
 
Om trädödaren hittade jag dock denna info:
Jag har inte sett några uppgifter om att larverna kan ställa till skada inne i byggnader. Däremot händer det att den gör hål i träpanel eller fönsterramar på utsidan för att åstadkomma ett hål där den kan förpuppa sig.
https://fragaenbiolog.blogg.lu.se/forstor-tradodaren-mitt-hus/

:cautious: Så kanske du har rätt @Babouti
Å andra sidan så står det där också att de föredrar friskt virke. Och vårt hus är gammalt!

Men i såna fall är det åtminstone inte något som flyttat in och förökar sig inne i träet... *glaset är halvfullt*
 
Det ser inte ut som något borrat hål, kanterna ser snarare gnagda ut. Å andra sidan är det ju perfekt runt. Men det märkliga är att brädan ser väldigt tunn ut just vid hålet, som om väldigt mycket material skulle saknas innanför hålet? Det kan vara bilden som luras men det ser alltså inte ut som om hålet fortsätter in 20mm med samma storlek, som det skulle blivit om man borrat.
 
Det ser inte ut som något borrat hål, kanterna ser snarare gnagda ut. Å andra sidan är det ju perfekt runt. Men det märkliga är att brädan ser väldigt tunn ut just vid hålet, som om väldigt mycket material skulle saknas innanför hålet? Det kan vara bilden som luras men det ser alltså inte ut som om hålet fortsätter in 20mm med samma storlek, som det skulle blivit om man borrat.
Nej det ser ut som att någon grävt en tunnel vertikalt och sedan vänt sig utåt och borrat sig ut. Innanför hålets kanter ser det nästan ut som något slags rör som slutar där och någonting sedan borrat sig ut 😅
 
Synd dock tydligt på bilden att din panel inte är murken. Ser ut att vara jättefräscht och friskt trä den tuggat hål i.
Jaså? Vad bra isåfall. Jag tänkte på att huset är gammalt och regn kan ha kommit åt där genom åren. Men det är ju förstås positivt om träet verkar okej.
 
Skickade ett mejl till jourhavande biolog på naturhistoriska museet om detta med fotona, men det kunde dröja med svar under sommaren då många skickar frågor då. Så kom gärna med flera tankar och förslag om ni har några.

Skulle vara intressant att se vad en biolog tror tänkte jag.
 
Det ser inte ut som något borrat hål, kanterna ser snarare gnagda ut. Å andra sidan är det ju perfekt runt. Men det märkliga är att brädan ser väldigt tunn ut just vid hålet, som om väldigt mycket material skulle saknas innanför hålet? Det kan vara bilden som luras men det ser alltså inte ut som om hålet fortsätter in 20mm med samma storlek, som det skulle blivit om man borrat.
Om det är en bålgeting har den gnagt av träet för att samla virke till sitt bo, som den förmodligen har någon annanstans. Vi har ett sånt hål i vårt uterum, där en stor bålgeting kryper in och gnager så det knastrar i hela rummet. Sen flyger den iväg med lasten och är borta ett tag innan den kommer tillbaka och hämtar mer.

Hålet kan ha funnits där tidigare men förstorats av bålgetingen? Om det nu är en sådan.

Även andra getingar gnager av lämnpligt trä för att samla virke till sina bon. Mina luktärtsstöd av trä är jättepoppis hos dem!

Bålgetingen är fö riktigt fin - "vår" kommer in i huset ibland och flyger runt, men försvinner igen sen. Den verkar inte bry sig om oss.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 817
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp