Hål i husvägg - vad är detta?

Om det är en bålgeting har den gnagt av träet för att samla virke till sitt bo, som den förmodligen har någon annanstans. Vi har ett sånt hål i vårt uterum, där en stor bålgeting kryper in och gnager så det knastrar i hela rummet. Sen flyger den iväg med lasten och är borta ett tag innan den kommer tillbaka och hämtar mer.

Hålet kan ha funnits där tidigare men förstorats av bålgetingen? Om det nu är en sådan.

Även andra getingar gnager av lämnpligt trä för att samla virke till sina bon. Mina luktärtsstöd av trä är jättepoppis hos dem!

Bålgetingen är fö riktigt fin - "vår" kommer in i huset ibland och flyger runt, men försvinner igen sen. Den verkar inte bry sig om oss.
Ugh - påminner mig om när vi hade getingar i väggen precis vid sovrummet för ett par år sedan. Först trodde vi att det var möss som gnagde i väggen. Men det var liksom för ihållande, och slutade inte heller när man knackade på väggen (som möss ju brukar göra). Sedan såg vi hur getingar flög in och ut. På något vis lyckades min man få bukt med problemet, och vi har inte haft getingar i väggen sedan dess.... :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 817
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp