Hala skosnören

__sofia__

Trådstartare
Allvetande Buke - jag har problem med att mina skosnören är för hala.

Ursprungligen är jag uppväxt med att köpa lågprisskor, men senaste året har jag börjat köpa lite mer medeldyra skor (t.ex. Salomon och Haglöfs) för att få längre hållbarhet. Först ett par löparskor och ett par vardagsskor, och nu ett par halvhöga vinterskor. Dock så verkar det som om skosnörena på den här typen av skor är halare än de t.ex. rena bomullssnörena jag haft tidigare. Det är visserligen lättare att dra åt de här, men mitt problem är att knutarna går upp. Jag knyter normalt sett rosetter, och funkar inte det så knyter jag rosetten dubbelt.

Efter att knuten gått upp 3-4 gånger på 1 kilometer på löparskorna (flera dagar i rad under första veckan) är de nu knutna med en extremhård dubbel- eller trippelknut, utan att någonsin bli uppknutna. Samma sak med vardagsskorna - jag drar på dem med skohorn utan att knyta upp dem. Problemet är nu med de halvhöga vintetskorna, det är ju lite svårare att bara sticka ner foten i halvhöga skor. En dubbelknut håller sig ett tag, men går upp efter ett par timmar.

Hur är det tänkt att man ska använda sådana här skosnören? Finns det någon teknik jag missat? Det måste väl finnas något sätt att få knuten att hålla, men ändå gå att få upp när jag ska ta av dem? Eller är det bara att byta till ett par skosnören att mindre glansigt material? Vad har jag missat som får sådana här skosnören att fungera för andra men inte för mig?
 
Är du säker på att du knyter rosetten rätt? En dubbelrosett går inte upp om öglorna är tillräckligt stora.
Annars kan du ju köpa nya, strävare snören :)
 
Jag har samma problem med runda skosnören, det spelar ingen roll hur hårt jag drar åt så knyter de upp sig själva. Jag har inte letat men det borde finnas snören som inte känns så syntetiskt hala?
 
Håller med, Runda snören är ett helsike! Enkelt att köpa "vanliga" skosnören och byta men det känns ju inte rätt i själen när man pyntat x antal hundra eller t o m tusen för nya pjuck att man måste byta ut snörena de första man gör...
 
Jag brukar knyta ordentligt, samt sen stoppa in rosetten samt "slattarna" innanför själva snörningen, alt innanför plösen. Upplever att det håller väldigt bra!
 
Blä för såna där blanka hala snören :meh: Jag köper också nya snören istället om jag har köpt ett sånt par och märker att det inte fungerar, och passar då ibland på att köpa färgglada såna i neonfärger. Så blir det lite kul också :D
 
Det är likadant med flera av mina skor (Merrell, varianter som kostar minst tusenlappen...). Jag kör på just dubbelrosetter, men jag nästan hoppas att snörena ska gå sönder snart så att jag måste köpa nya snören. Kanske gör jag det ändå, bara för att slippa irritera mig på hur usla de är.
 
Prova med att vira runt snöret runt den ena rosetten två gånger istället för en gång. Det tycker jag funkar mycket bättre än dubbelrosett.
 
Det verkar alltså inte som om det bara är jag som stött på det här problemet.

@Idas Jag testade dra åt dubbelrosetten extremhårt nu någon dag, och då satt rosetten hela dagen. Det var dock precis så att jag fick loss rosetten när jag kom hem :p

@lytesout95 @Seabaz @Asko @Red_Chili Det känns ju bara så dumt att köpa nya skor, och sedan direkt behöva köpa nya skosnören eftersom det inte går att använda de som följde med :meh:

@G-uldlock Jag kan störa mig en del på snören innanför plösen (och slattarna för den delen) :(, framförallt om jag har skorna snörade lite tajtare (vilket jag har på de här halvhöga)

@StrawberryWine Jag håller på att testa ditt tips, får se hur det funkar! :up:
 
Det verkar alltså inte som om det bara är jag som stött på det här problemet.

@Idas Jag testade dra åt dubbelrosetten extremhårt nu någon dag, och då satt rosetten hela dagen. Det var dock precis så att jag fick loss rosetten när jag kom hem :p

@lytesout95 @Seabaz @Asko @Red_Chili Det känns ju bara så dumt att köpa nya skor, och sedan direkt behöva köpa nya skosnören eftersom det inte går att använda de som följde med :meh:

@G-uldlock Jag kan störa mig en del på snören innanför plösen (och slattarna för den delen) :(, framförallt om jag har skorna snörade lite tajtare (vilket jag har på de här halvhöga)

@StrawberryWine Jag håller på att testa ditt tips, får se hur det funkar! :up:
Därför köper jag också i andra färger så blir det inte bara av den anledningen :D
 
Allvetande Buke - jag har problem med att mina skosnören är för hala.

Ursprungligen är jag uppväxt med att köpa lågprisskor, men senaste året har jag börjat köpa lite mer medeldyra skor (t.ex. Salomon och Haglöfs) för att få längre hållbarhet. Först ett par löparskor och ett par vardagsskor, och nu ett par halvhöga vinterskor. Dock så verkar det som om skosnörena på den här typen av skor är halare än de t.ex. rena bomullssnörena jag haft tidigare. Det är visserligen lättare att dra åt de här, men mitt problem är att knutarna går upp. Jag knyter normalt sett rosetter, och funkar inte det så knyter jag rosetten dubbelt.

Efter att knuten gått upp 3-4 gånger på 1 kilometer på löparskorna (flera dagar i rad under första veckan) är de nu knutna med en extremhård dubbel- eller trippelknut, utan att någonsin bli uppknutna. Samma sak med vardagsskorna - jag drar på dem med skohorn utan att knyta upp dem. Problemet är nu med de halvhöga vintetskorna, det är ju lite svårare att bara sticka ner foten i halvhöga skor. En dubbelknut håller sig ett tag, men går upp efter ett par timmar.

Hur är det tänkt att man ska använda sådana här skosnören? Finns det någon teknik jag missat? Det måste väl finnas något sätt att få knuten att hålla, men ändå gå att få upp när jag ska ta av dem? Eller är det bara att byta till ett par skosnören att mindre glansigt material? Vad har jag missat som får sådana här skosnören att fungera för andra men inte för mig?

Jag orkar inte med sådan skit så jag köper nya snören direkt och har de som hör till skorna som backup i ryggsäcken när jag är ute i fält. De enda snören som hållit ihop bra är Asics på joggingskorna, de glider inte. Salomon var värst, de gick upp direkt.
 
Jag orkar inte med sådan skit så jag köper nya snören direkt och har de som hör till skorna som backup i ryggsäcken när jag är ute i fält. De enda snören som hållit ihop bra är Asics på joggingskorna, de glider inte. Salomon var värst, de gick upp direkt.
De nya vinterkängorna som är så problematiska är Solomon... :meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp