Bukefalos 28 år!

Halerem/ svanskappa -er det farlig??

S

sleepy

Det er vel helt sikkert ikke akkurat farlig, men ;) Det virker hvertfall som om mange har noe fryktelig i mot det!

Jeg har en overbygget hest, hvor alle saler sklir frem og trykker på skuldrene. Red han uten sal i går, og da var det JEG som skled frem, mye mer enn hva jeg har gjort på andre hester jeg har ridd barbak! Halerem/ svanskappe skal liksom være SISTE utvei i følge de fleste, og nå lurer jeg på hvorfor.

Selvfølgelig ser halerem litt ubehagelig ut, men er det SKADELIG? :confused: Noen som har noen skrekkhistorier eller synspunkter å komme med?

;)
 
Jag har svanskappa på en av våra ponnyer. hennes sadel åker fram för att hon har en stor mage som flyttar på sadeln ;)
Hon bli öm i svansroten periodvis och då rids hon barbacka eller utan svanskappa.
Men den fungerar bra och hon verkar trivas med den. Bara den inte sitter för hårt! Då säger hon bestämt ifrån!
Man brukar säga att man ska kunna ha en hand på höjden mellan korset och svansremmen och det är lagom på våran ponny i alla fall.
Jag vet ganska många som har svanskappa på sina hästar som är överbyggda eller tjocka och de flesta hästar trivs med det.
Testa! Funkar det så funkar det!


_What goes around comes around_
 
Jag har sett en häst med knölar runt hela svansroten efter en svanskappa, dessutom var han så spänd i hela bakpartiet att han knappt kunde ta ett normalt steg :cry:
...du ville höra skräckhistorier...
min islänning har också knuffat fram alla sadlar han har haft, och när jag rider barbacka så knuffar han mig snabbt upp på manken :o :crazy:
Med bomlösa sadlar har problemet helt försvunnit. Och även om en bomlös sadel skulle glida fram lite så klämmer den ju inte på skulderbladen, det är bara om den glider fram så mycket att hästens armbågar tar i sadelgjorden som det inte blir så bra...

Jag tycker att man ska undvika svanskappa... det borde verkligen gå att lösa på något annat sätt, i värsta fall får man väl rida barbacka med barbackagjord (det har vi också testat, funkar bra, håller ryttaren på plats)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 162
Senast: mandalaki
·
A
Ridning I den senere tid har jeg sett noen oppvisninger og bilder tatt fra oppvisninger gjort av barokkryttere. Alle har veldig store kjoler som...
Svar
7
· Visningar
1 186
Senast: Vimsan
·
S
Utrustning Hei hei! Jeg har lest tråden om Sigma-dressursalen, og forstod at folk var ganske fornøyd med den. Mange syntes at allroundsalen SÅ...
2
Svar
20
· Visningar
2 454
S
Övr. Grenar Jeg blir ofte litt sliten midt i ryggen når jeg rir. Særlig ubehagelig kan det være å sitte ned i trav. Men i dag red jeg uten sal, og...
Svar
2
· Visningar
1 169
Senast: sleepy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp