Bukefalos 28 år!

Halkade in...

Maira

Trådstartare
...in på en hemsida för en organisation för omplaceringshundar. Det fanns både svenska hundar och utländska. Många var blandraser.

Flera hundar var beskrivna som osäkra, kan bitas, kan inte vara med barn osv. De svenska hundarna kostade runt femtusen, de som fanns utomlands på rescuecenter kostade en eller tvåtusen till tror jag.

Jag förstår att såna här föreningar har omkostnader, men skulle ni vara beredda att lägga så pass mycket pengar på en "problemhund" som det utan tvekan är mycket jobb med? Förstås är det ju jättebra att de är ärliga med hur hundarna är.

De svenska hundarna såg mestadels ut att bo i jourhem där önskemålet var att dessa står för matkostnader.
 
Senast ändrad:
Sv: Halkade in...

Nej, jag är inte intresserad av att ta på mig en sådan hund. Däremot brukar de kosta betydligt mer än ett par tusen.
 
Sv: Halkade in...

Fast jag skrev femtusen och utländska hundar några tusen till...

Jag tycker det är fint att hundar kan få en ny chans, har själv haft flera omplaceringar både renrasiga och blandras, men har då betalat en symbolisk summa.

Däremot är jag kluven till import av hittehundar, det finns tillräckligt med hundar i vårt eget land som far illa.
 
Sv: Halkade in...

Åh, missade det!

Jo, jag har också svårt med import av gatu/hittehundar. Överlag tycker jag det är skrämmande med alla hundar som behöver nya hem även i Sverige.
 
Sv: Halkade in...

Jag skulle aldrig någonsin(!) ta en sådan hund, och avråder alla andra från att göra det också.
 
Sv: Halkade in...

" En sådan hund"? Menar du utländska hittehundar eller omplaceringar överhuvudtaget?

Jag har ju själv en omplaceringshund liggandes här bredvid mig som var väldigt osäker och kunde bitas. Nu är han världens goaste och mycket mer frimodig och glad i sociala sammanhang.
 
Sv: Halkade in...

Jag tror många köper den typen av hund för att man tycker synd om den, utan att ha riktigt bra koll på vad en problemhund har för behov.

Jag tycker också att man först och främst kan ta hand om våra egna svenska omplaceringar. Vill man hjälpa hundar som bor utomlands, ta inte hit dem, ge hemmen pengar istället om man nu vill hjälpa.
 
Sv: Halkade in...

Aldrig i livet, jag fattar inte syftet med de här organisationerna faktiskt?
Slita stackars gatuhundar ifrån sina kända omgivningar och stoppa in dem i koppel i stan och hoppas att de inte han tusentals suspekta parasiter osv som hamnar på övriga svenska hundar?

Nejtack, det finns gott om svenska hundar att "rädda" om man vill hålla på med sånt tycker jag.
 
Sv: Halkade in...

Njao.....

Lite beroende på jycke så hade jag kunnat göra det OM jag inte skaffat familj. (utländsk problemjycke menar jag).

När vi väl skaffar jycke kommer det att vara en adopterad men då jag har två småbarn så kommer det vara en jycke som passar in i familjen. En färdig familjehund med andra ord..
 
Sv: Halkade in...

" En sådan hund"? Menar du utländska hittehundar eller omplaceringar överhuvudtaget?

Sorry att jag var otydlig. Jag menar utländska hittehundar, men även "vanliga" omplaceringar där det finns massor av problem. Jag ser ingen vits med att se till att hålla alla hundar vid liv "bara för att" och skulle inte köpa en jobbig omplacering om jag inte var säker på att det skulle vara möjligt att ge den ett värdigt liv. En hund med enormt mycket rädslor kan många gånger må bäst av att få somna in. Även om det nog inte är jättevanligt med sådana hundar så gäller det ju också att den nya ägaren är duktig nog att få ordning på hunden. De flesta hundar kan bli riktigt "konstiga" i fel händer och det finns ju tyvärr fler hundar än lämpliga hundägare.
 
Sv: Halkade in...

" En sådan hund"? Menar du utländska hittehundar eller omplaceringar överhuvudtaget?

Jag har ju själv en omplaceringshund liggandes här bredvid mig som var väldigt osäker och kunde bitas. Nu är han världens goaste och mycket mer frimodig och glad i sociala sammanhang.

En utländsk gatuhund skulle jag aldrig någonsin ha, oavsett om det är en problemhund eller inte. En renrasig eller vettig korsning från Sverige som ska omplaceras av jakthundsras skulle jag möjligtvis kunna tänka mig att ta hand om. Men det beror lite på vilken typ av problem den har, är den understimulerad och behov av sysselsättning så skulle det inte vara ett stort problem hos oss, är den däremot rädd och biter först och frågar sen så skulle det inte fungera hos oss. Däremot har jag erbjudit mig att ta kompisens hund som inte gillade små barn som kröp men var helt bekväm med mina barn som går på två ben och kan konsten att ignorera en hund. Nu löste det sig ändå men i det läget hade det inte varit ett problem att ta hunden.

Men sen verkar en del människor tycka att det är häftig med "problemdjur" och att få "rädda" ett djur. En bekant hade ett tråkigt halvblod vars största hyss var att bocka när man galopperade i grupp utomhus, inga farliga bockningar men bekantingen trivdes inte med hästen rent personkemimässigt. Första annonsen beskrev den rätt alldagliga hästen, ingen ringde, andra annonsen skrev hon "problem häst, blir underbar med rätt ryttare" och fick mängder med svar och fick i slutändan ut ett högre pris än hon hade begärt från början. :crazy: Och dessutom talade hon om precis allt som skulle kunna hända och den nya ägaren var överlycklig för sin problemhäst som inte hade några problem när denne red.
 
Sv: Halkade in...

Det beror ju på. Vill jag ha en sådan hund kan jag tänka mig betala för det. Förstår att dom inte heller kan slumpa bort dom för låga summor, det sista man vill är att dessa hundar hamnar i fel händer ännu en gång. Och som dom flesta vet så kan man eliminera vissa oseriösa genom att ha hyffsade priser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp