Halkskydd soffrygg

Nahar

Trådstartare
Min katt spatserar på den smala träkanten på min 1800-tals soffa. Hon börjar bli gammal och har lite ledproblem, och på sista tiden har hon börjat halka/tappa balansen där uppe på soffan. Den är lite ostadig och inte helt rak, och lackad blank, så det är inte så konstigt. Vill däremot att hon ska fortsätta gå där, eftersom det är så hon kommer upp till fönstret och ut i trädgården.

Så, hur kan jag göra ytan mer greppbar? Kommer inte på något som inte samtidigt förstör soffan. Lite repor i lacken är inte något större problem, den är inte nån värdefull soffa som så, men det är ju tråkigt om den blir för åtgången. Idéer?
 
Den mjuka sidan av självhäftande kardborreband? Finns på metervara på "Classes" t.ex, tror att det finns i olika bredder också.
 
Den mjuka sidan av självhäftande kardborreband? Finns på metervara på "Classes" t.ex, tror att det finns i olika bredder också.
Vet du hur starkt de fäster? Har lite dålig erfarenhet av dubbelhäftande tejp på målad fönsterkarm, var i princip tvungen att skrapa bort färgen efteråt, och vill inte att originallacken på soffan ska gå av.
 
Vet du hur starkt de fäster? Har lite dålig erfarenhet av dubbelhäftande tejp på målad fönsterkarm, var i princip tvungen att skrapa bort färgen efteråt, och vill inte att originallacken på soffan ska gå av.

Tejp som sitter länge riskerar alltid att vara svår att ta bort.

Fäst två rep längst kanten? Lägg över en filt? Klä den med tyg? Sätt en hylla på väggen bakom?
 
Tänkte också en filt eller en vägghylla bak. Ser för mig en större filt i ull som man viker över kanten. Tjock ull har ju lite tyngd så filten kanske ligger kvar? Annars ett smalt hyllplan på väggen, i samma höjd som soffan?
 
Om en vanlig hylla är i vägen för när man sitter i soffan så kanske man inte heller behöver ha en vanlig hylla, utan en mycket smalare (hemgjord?) som ändå är tillräckligt bred för katten att gå på den.
 
Filt kommer inte ligga kvar om jag inte fäster den på något sätt. Det är som en 15 cm hög träkant som sticker upp från stoppningen. Funderade på att spänna tyg över med en häftpistol men vet inte om det kommer förstöra klädseln? Det är originalklädsel på soffan.

Hylla kan fungera, men kräver lite mer arbetsinsats från min sida. Men jag sitter aldrig i soffan utan det är kattens soffa, så den kommer inte vara i vägen. Men det hänger på att jag hittar hyllfästen nånstans.
 
Är skillnaden mellan lackblankt och pappersmatt tillräckligt för behovet?
Funderar på hur det skulle bli om du klistrade dit fönsterremsa. Alltså sådan gammaldags som är gjord för innanfönster och har rent vattenlösligt cellulosaklister på baksidan.
 
Vet du hur starkt de fäster? Har lite dålig erfarenhet av dubbelhäftande tejp på målad fönsterkarm, var i princip tvungen att skrapa bort färgen efteråt, och vill inte att originallacken på soffan ska gå av.
Jag köpte sådant för att fästa myggnät i dörrkarmen och de fäster BRA.
För "elakt" klister från sådant brukar jag dock använda rödsprit; det enda klister det gått bet på är det som håller fast etiketterna på Abbas kantiga sillburkar. :grin:
Kanske du kan testa (på ett "osynligt" ställe) om lacken fixar det innan?
 
Jag köpte sådant för att fästa myggnät i dörrkarmen och de fäster BRA.
För "elakt" klister från sådant brukar jag dock använda rödsprit; det enda klister det gått bet på är det som håller fast etiketterna på Abbas kantiga sillburkar. :grin:
Kanske du kan testa (på ett "osynligt" ställe) om lacken fixar det innan?
Ja, kan ju testa på baksidan faktiskt! :)
 
Skulle det funka att få fast ett hyllplan med hjälp av brädor som ger ner under hyllplanet så att de liksom låser fast hyllplanet på soffkanten? Gud vad svårt att förklara i text vad jag ser framför mig 😂
 
Skulle det funka att få fast ett hyllplan med hjälp av brädor som ger ner under hyllplanet så att de liksom låser fast hyllplanet på soffkanten? Gud vad svårt att förklara i text vad jag ser framför mig 😂
Menar du att det ska fästas i soffan?
 
Filt kommer inte ligga kvar om jag inte fäster den på något sätt. Det är som en 15 cm hög träkant som sticker upp från stoppningen. Funderade på att spänna tyg över med en häftpistol men vet inte om det kommer förstöra klädseln? Det är originalklädsel på soffan.

Hylla kan fungera, men kräver lite mer arbetsinsats från min sida. Men jag sitter aldrig i soffan utan det är kattens soffa, så den kommer inte vara i vägen. Men det hänger på att jag hittar hyllfästen nånstans.
Spånar och skriver lite halvfärdiga tankar som inspiration:

Om det går bra att dölja ryggen på soffan kanske du kan ta ett tyg och häfta bak undertill. Låt det löpa upp över ryggen, över kanten och ner på framsidan. Framsidan av tyget viker du runt ett tjockare snöre och häftar eller tejpar fast i sig själv för att snöret ska sitta. Snöret petar du ner mellan soffryggen och dynan för att hålla fast det där.

Ett annat alternativ är att ta ett tyg, göra en fåll (sy eller vik och häfta med häftpistol, tejpa eller vad som helst). Stoppa in ett resårband i fållen. Och låt sedan tyget sitta över toppen av ryggstödet som en mössa ungefär.
Eller så kör du på @McFlurry s ide med ett U i hårdare material som bara sätts på som en hatt. Du kan säkert testa konceptet med ett bygge av kartong och silvertejp.

En remsa av något, typ rep, säckväv eller liknande kanske kan fästas i bakre soffbenen och löpa över ryggen. Behöver det fästas i mitten kanske ett snöre kan fästas mellan rygg och sits och sedan löpa över ryggen och fästas undertill bak på soffan. Om ryggen har flera kuddar eller sektioner så att ett snöre har ett naturligt ställe att löpa på behöver det inte se så konstigt ut om man bara väljer rätt snöre.

Andra saker som kan fungera mot tejp och klister är Label-off-spray och isopropanol. Men jag skulle säga att det är lite svårt att förutse vad som händer med tejp när man låter det sitta några år. Hade jag ändå tejpat skulle jag försökt hitta en tejp som enligt spec ska vara enkel att få av och sedan tejpat kardborretejp eller halkskyddstejp eller liknande ovanpå. Eller kanske hellre en remsa av något som inte är så halkigt som fästs med några mindre duttar med dubbelhäftande tejp så man slipper rester längst hela ryggen. Häftmassa kanske skulle funka, kanske inte. Det kan dock lämna fläckar som ser ut som fettfläckar.

Ja det var lite allmänna tankar.
 
Men den kommer inte hålla för katten och jag tror inte hon kommer få plats på den:o Hon är tjock och klumpig.
Lite längre skruv så ska det väl gå bra ändå om du inte har en 10kg katt men jag förstår vad du menar.
Tittade på Ikea och deras var 12 cm djup och den går kanske att placera bakom soffan så blir det lite bredare än 2,5cm.

Det var en tanke iaf :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp