Håll hästen frisk!

Skogstroll

Trådstartare
jag börjar härmed med det nya sättet att skriva på buke! Hästen i fråga är fullt frisk,har aldrig varit halt och är helt enkelt hälsan själv!

(detta är en av mina hästar,jag har andra som naturligtvis har varit sjuka,men dom skriver jag inte om nu)

Så här gör jag:
-Hon går ute i hage på 7 ha från 06.00-20.00 ca.
-Hon har en stor rymlig box på ca 12 kvadrat
-Hon går i en stabil flock
-Hennes stallmiljö är bra,finaste halmen och höet köps in.
-Hon får fri tillgång på grovfoder och ganska lite krafft.(bra för magen,magsår undviks genom mycket grovfoder samt hästen har att göra=inga olater)
-Hon går utan täcke dygnet runt.
-tillgång till ligghall finns i hagen.
-hon får linfrö och äppelcidervinäger i förebyggande syfte.Det är nyttigt och gott.
-Hon får lagom med motion,bara i skogen i princip.

Min tro är att en naturlig hästhållning från föl till vuxen häst ger minst skador.
Stänger man in en häst i småhagar får den för mycket överskottsenergi,och brallar enklare av sig skor,halkar osv.Är den van vid att springa fritt på stora ytor med andra hästar så lär den sig att vara försiktig och den blir stadigare på hovarna.

Detta är mina tips till att hålla din häst sund och frisk!
 
Sv: Håll hästen frisk!

Kan bidra med mitt exempel om en häst som jag hade som också var hälsan själv.

Får kraftfoder vid 6
Hö vid 10
Kraft vid 12.30
hö vid 15
kraft vid 18

Går ensam i hage ca 3 timmar
handwalkades 3 ggr per dag 20 min/per gång
Stor box med massor av rent spån
Stallmiljö lugn och ren. Många andra hästar i stallet, folk och saker som händer nästa hela tiden.
Står utan täcke när det är varmt men annars täcke/täcken vid behov (klippt hela tiden)
Rids en gång om dagen ordentligt, och skrittpass på eftermiddagen förutom när det är vilodag då det bara är lugn tur i skogen som gäller.
Maten är enkel, lite mineraler och sånt men inget avancerat.

Jag tror att en bra hästhållning är att man ger individen det den behöver. Istället för att sätta upp regler "såhär ska man göra" så gör vad som funkar bäst för din häst. Men men ska också ha öppna ögon och inte bli hemmablind. Kunna se när det inte funkar och våga prova på nya saker, även om det inte är något man har gjort innan.
 
Sv: Håll hästen frisk!

Jag tycker det är omöjligt att säga att 'det och det' är tricket - förutom då givetvis grundläggande saker som tillräckligt med rörelse, bra foder i tillräcklig mängd, bra hovvård osv såklart.

Men i Skogstrolls fall så har övriga hästar haft skador - har de haft samma förutsättningar? Om ja, varför funkade det inte på dem?

Är ju extremt stora individuella skillnader.

Ska jag titta bara på skadeutfall på specifik häst samt rutiner så ska jag anamma pappa hästhållning och hur 'ponnystackarna' hade det när jag var liten. Dvs:

Mycket och lång utevistelse, gärna med kor. Stängsla med taggtråd. Fodra oanalyserat proteinfattigt hö morgon och kväll, i för liten mängd för att täcka TS. Servera vatten 1 gång/dygn (låt de dricka sig otörstiga, ta bort det sen) under den kalla årstiden. Fodra kraftfoder lite som du tycker, och strunta i selen och mineralbehov året om. Ge saltsten bara.

Sköt hovvården dock. Vaccinera inte. Avmaska inte.

Rid lite som det faller dig in, galoppera från stallplanen och in på stallplanen, ställ den sjöblöta hästen i boxen och låt den flåsa av sig och släpp sen ut (oavsett årstid). Det finns inga dåliga underlag, undvik dock galopp på asfalt om du har broddat. Annars kan du både trava och galoppera i vilket tempo och form du vill på alla underlag. Det är okej att köra 1.5 mil med en häst som vilat i en månad.

Du kan ha samma utrustning, smörj skavsåren med helosan eller lägg en trasa emellan bara.
Det gör inget om de blir jättetjocka på bete.

De hästarna var EXTREMT friska. De besökte aldig vet för hälta eller annat heller (däremot törs jag inte säga de var ohalta helt och hållet alltid, de kan mycket väl haft en låggradig hälta som aldrig upptäcktes). Den ena avlivades pga hög ålder 33 år gammal. 1 vetbesök mellan 12 - 30 års ålder, pga att han var hängig. Var på det glada 80-talet så fick en spruta anabola och blev som ny. Sen hade han några vetbesök för kolik på ålderns höst.
Den andra hade EN kolik som 26 åring, i övrigt träffade han inte veterinären alls mellan 2 - 28 års ålder. Avlivades pga fång som inte svarade på behandling 28 år gammal.

Man får inte glömma att de är individer, och att det inte alltid är TACK VARE rutiner etc de är friska, utan ibland TROTS ATT.. (OBS Inte riktat mot någon i tråden!).

Och det som fungerar för en fungerar inte för en annan, och omvänt. Vilket ju syns bara på de 2 inlägg som är i tråden, där det i grunden är 2 HELT olika sätt att 'hålla häst' - som i båda fallen gjort att just aktuell/a indvid/er hållit sig kärnfriska. Om de bytte plats kanske de skulle vara lika kärnfriska, eller inte. Omöjligt att veta.
 
Sv: Håll hästen frisk!

Det lät som fantastiskt många timmar utan grovfoder om sista grovfodergivan gavs kl 15 och första grovfodergivan vid 10?!
 
Sv: Håll hästen frisk!

Fast det beror ju helt på mängd?

En häst som får grovfoder morgon och kväll kan ju stå utan mat betydligt färre timmar än en som får var fjärde timme, helt beroende på mängd.
 
Sv: Håll hästen frisk!

Var på det glada 80-talet så fick en spruta anabola och blev som ny.

:D
Det är för lite sånt här idag;)

Men jag fattar själva grejjen med ditt inlägg.
Vi hade en flocka shettisar när jag var liten och mina föräldrar kan inte mycket om hästar. Dock mycket djurvana i övrigt.
Dessa pållar var kärnfriska:)
Gick på Skara Sommarland under somrarna och var hos oss resten av året.

Dock skulle jag inte vilja sköta mina hästar idag så.....:angel:
 
Sv: Håll hästen frisk!

Jo pappa var ju också djurvan, men inte just hästvan, så ponnyer fick ha det som korna helt enkelt. Vilket ju inte var/är helt lyckat. Men de individerna tålde det prima. Medan 2 andra individer säkerligen fått pappa att ändra approach, då de inte fixat den han körde.

Men det där är lite svårtigheten att prata med pappa nu. För såfort det är minsta lilla, räcker med om han ser att mina har täcke på sig så drar han upp 'H&G (ponnyerna) hade minsann inte täcke, och de var alltid friska'. Dvs sätter likhetstecken mellan att de inte hade täcke och att de var friska. Man kan byta ut täcke mot precis vad som helst, t ex analyserat foder, vaccination, avmaskning, hälsokoll hos veterinären, utprovad sadel osv osv.

Pappa har 30 års hästerfarenhet - men han KAN skrämmande lite om just hästar. Han vet vad som funkade för ponnyerna, vilket inte i allt men i mångt och mycket är ett typexempel på hästar som var krya 'trots att...' och inte tack vare. (Sen hade pappa många rätt med, hovvården var exemplarisk, utetiderna och rörelsen var förträfflig, hagarna gigantiskt stora etc. Men det finns extremt många fel med..)

Dessutom så när min ponny nu fick fång, så uttalade pappa sig med 'hela sin expertis grundad på ett fånganfall' och sa 'Det är ingen ide, de blir aldrig bra igen, det är bara att ta bort'. Och han hävdar fortfarande att den SMÄLLFETA gamla ponnyn som bara gick i hagen och inte motionerades (den hade förvisso 'tålt' det förr, men..) fick fång ENBART för att min farmor gav den lite sallad. Det är BARA salladen som är orsaken till fånget, inget alls annars... :angel:

Så, man kan göra rätt och det går fel, och man kan göra fel och det går rätt. Sålänge man inte har kraftiga brister i grunden tror jag att det mesta sitter i individen och dess känslighet/okänslighet. Naturligtvis om man får häst efter häst som drabbas av samma problem måste man kritiskt se över om det är något man själv gör eller något man själv kan påverka, men det är extremt svårt att generalisera.

Jag har haft hästar som knappt kunnat röra sig utan att skada sig på alla upptänkliga vis, som haft exakt samma hagar/boxar/rutiner/etc som hästar som aldrig haft ens ett litet skrapsår t ex. Hade alla hästar skadat sig på löpande band däremot, då hade det ju solklart varit ide att se över i första hand närmiljön, vad kan förändras/förbättras där. I andra hand ev se över val av ras/typ av häst, om man t ex hela tiden köper en viss sorts häst/ras, som helt enkelt inte är kompatibel med de hagar/andra rutiner man har.
 
Sv: Håll hästen frisk!

Jag will också wara med, för jag har iallafall en häst som wait skadefri.
Eller... Nu ljuger jag, P har faktiskt haft howböld wid 2 tillfällen, haft några sårskador och på somrarna kliar hon sig lite... Äsch, det duger!

Hon har
flyttat med mig land och rike runt och därför bott i många olika stallar. Minst 10. Jag har alltid welat att pållarna ska gå ute mkt, så genomgående har nog warit mkt hagwistelse, äwen om det kanske inneburit 8-16 på något ställe. Hon har ridits och täwlats, hon har fått föl och hon har gått och skrotat och inte gjort ett dyft i ridwäg. Allt werkar funka lika bra... Hon har ätit hö och hon har ätit ensilage och hösilage. Samma pigga häst... Hon har fått kraftfoder och hon har warit utan. Hon har awmaskats rutinmässigt och hon har sluppit awmaskning efter träckprow. Hon har borstats dagligen och hon har borstats wid behow. Warit klippt och täckad och sett ut som ett Merinofår! Hon har fått linfrö, hon har fått witlök, jag har glömt att ge mineraler på betet, hon har fått mineraler på betet osw osw...

Kort sagt - helt omöjligt att säga wad som håller henne kry. Hon är idag 23 och krutgumman själw. Hon har weka kotor och borde alltså inte hålla, trots detta har hon aldrig warit halt annat än i samband med howbölder.

Måste bara skriwa några rader om icke-frisk också.. Är det ok?
Nästa häst har en förkärlek för att stoppa in benen i staket. Där kan jag ju se att jag har en egen del. Eftersom jag ju wet detta borde jag ha skyddat honom bättre. Han har - å we å fasa - gått i en taggtrådshage en sommar och lyckades förstås få in nedre taggtråden mellan skon och howen!! Det gick bra, men nog säger det en del om hans läggning? Han har skurit sönder en karled och ett hasweck på eltråd och ja, kanske hade jag kunnat förhindra det om jag stängslat med en wit tråd innanför befintligt staket. När det gäller karledsskadan hade jag nog gjort det, men inte wid haswecksskadan. Då fastnade han direkt dom släppte ut honom, sprang bara rakt in i tråden, lyckades wända men fick öwer ena bakbenet och drog till. Fy 17. Dagen innan hade jag pratat med stallägaren om det war ok att jag satte wita trådar innanför, men det blew aldrig aw och så wille jag inte att han skulle behöwa stå inne ensam en hel dag för att inwänta detta. Jag war inte med wid utsläppet, men de släppte tydligen ut innan det blew ljust. Så war han trasig för resten aw sitt liw. Ånger, ånger, ånger.

Alltså; ett tips fån mig - ha bra staket och dit räknar jag inte de där tjocka eltrådarna som ser ut som ståltråd! Elrep är bra och wita eltrådar som går aw om det behöws!

Har aldrig haft fång eller kolik (pepparpeppar).

Lymfangit - jorå. Hur undwika? Se till att köp en gård där hagarna inte till 30% är nerlusade med slånbär alias törnetaggahiet! Skadorna upptäder så fort man släpper in en ny häst som tar sin tillflykt i törnet när de andra bits...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
682
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 267
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 074
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp