Bukefalos 28 år!

Hall, matrum/allrum - what to do?

Mammadutt

Trådstartare
Nu börjar hösten komma... dags att ta tag i målning/tapetsering.
http://www.pixbox.se/alb878414 bilder hur det ser ut nu.
Ska även göra sovrum + dotterns rum men där vet jag redan hur jag vill ha det :banana: men hall, allrum/matrum/kök (vad man nu ska kalla det) kan jag inte bestämma mig....

- måla vitt i både hall och matrum med en svart medaljongfond bakom soffan? Väggen vid matbordet tänkte jag ha som fotovägg med svarta ramar i olika storlek.

- Eller tapeter i hall? skimrande i vitt? (mönsterpassning och sambon får ha ihjäl sig med alla remsor och tjorv kring värmepumpen osv ;) )

- Eller tapeter i hela matrummet? Men vad? Vill ha ganska tidlöst så det får inte vara för "just nu" heller. Enfärgade tapeter, ljusa med fond bakom soffan?

Fördelar med att måla: enklare, billigare och inga skarvar (tapeterna som är nu är utan skarvar men satta av proffs :angel: ) Enklare välja färg än hitta tapet man vill ha :angel: (är så galet sjuk i beslutsångest!) Dessutom lättare tvätta av målat och måla över ev fläckar uppkomna av dottern :angel:

Fördelar tapetsera: Snyggare, ser inte så "tacky ut", mer struktur....

Äsch nån som har nått att komma med? :angel:

I sovrummet blir det ljusa tapeter med medaljongfond bakom sängen, i dotterns rum blir det ljusbeiga väggar med en "lilla gubben" målad på ena väggen, vi har väldigt blandad inredningsstil, ganska mkt arvegods, avlutat eller målat... + lite ikea, ekfanér.... kistan i allrum är santa fé och i v-rum har vi ett bord i liknande stil rustik style alltså snyggast matcha med ev svarta möbler? (behöver bokhylla i vardagsrummet sen bland annat....)
 
Sv: Hall, matrum/allrum - what to do?

Istället för att tänka "rum för rum" så tänk på vilken känsla, stil eller era du vill ha i ditt hus och fundera på hur du lyfter fram den känslan.

Det jag tänker på när jag inreder här hemma är att rummen ska gå ihop, men inte flyta ihop. Färgskalan är densamma, men det händer något i varje rum. Det värsta jag vet är när man har en grön tapet i ett rum, en röd i ett annat och det finns ingen tanke bakom... man har bara pekat i en tapetkatalog. När man går från ett rum till ett annat ska man känna att det är trevligt och välkomnande, man ska inte få värsta färgchocken... Men smaken är som baken :D

Jag tycker absolut det låter snyggt med vita väggar och en svart fondtapet... om det är den moderna stilen du vill ha. Men då måste du också fundera på hur det går med alla dörrar samt köksinredningen och det är svårt att avgöra genom foton.

Sen om du ska måla eller tapetsera är helt en smaksak. Båda funkar och blir snyggt om underarbetet är väl utfört (särskilt om du målar).

Mycket att tänka på! Men roligt är det! Jag håller precis på att måla om hallen här hemma - från äcklig pastellgrön till härligt vitt vitt vitt! :love:
 
Sv: Hall, matrum/allrum - what to do?

Underarbetet för att måla är plättlätt då han som tapetserat innan är den skickligaste i världen tror jag, aldrig sett så välgjort någon gång (man ser inte vart skarvarna är ens)... Så det blir ju inte så svårt, bården går att skala loss så det är ju bara lite spackel och slipning här och var hoppas jag.... oavsett om man ska ha nya tapeter eller måla :)

Jag gillar ljusa hem, ljusa nyanser på väggarna och att kuddar, detaljer, tavlor, gardiner, foton osv ska sätta pricken över i:et. jag är eg inte sååå förtjust i fondväggar för det känns lite "just nu" jag försöker tänka 5-10 år frammåt.... (har kollat på fontapeter sedan sept förra året :rofl: utan att kunna ta beslut) Så ev fonder blir inte för hypade eller "just nu" utan sånna man kan tänka sig länge! Typ svart/grått/vitt i "allrummet" De ev möbler vi kommer köpa till kommer förmodligen gå i svart och mkt accenter (stava?) i svart, som lampor, krukor, ramar.... gillar kontrasten svart vs. vitt.... (eller vit nyans). I vardagsrummet som f.ö är helt okej ljusbeiga randiga tapeter får sambon bestämma "hemmabiorum säger han" och där vill han ha mörkt och murrigt (inte så kul tycker jag men nått ska väl han få bestämma :angel: )

Jag tror faktiskt nästan att jag ska köra samma färg i hela huset och sen köra som jag tänkt med tavlor, tyger, ramar osv... och ev någon fond här och var antingen på väggen eller som tyg/tapet på skiva :) Annars blir det så kalt och opersonligt på väggarna antar jag!

Som golv i framtiden har vi tänkt oss valnöt/mörkt och delvis mörkgrått (hall och arbetskök, inte klinker i kök dock)

Köket tycker jag är helt ok även om det är massiv ask, lackar gärna om i vitt när jag vinner på bingolotto :angel: och sätter grått kakel....

Tack o lov har säljarna nyligen målat om alla snickerier i vitt, för innan var det sexigt bajsbrunt :rofl: och jag hatar snickerimålning... fy....

Ska och spana golv till dotterns rum nu idag så jag kan komma igång där inom närmsta veckorna (måste byta den sexiga korkmattan där då jag ska riva ut två garderober och göra en pysselhörna där! )

babbel babbel....

Jag gillar tidlöst och sedan låta detaljer göra hemmet (ramar gärna in konst från nära och kära tex för att göra hemmet unikt + att konsten då har ett personligt värde för mig)

:banana:
 
Sv: Hall, matrum/allrum - what to do?

Min spontana reaktion är att det ser lite kalt ut. Inga mattor och inget på väggarna, ett par blommor i fönstret och så inte så mkt mer. Genom att göra hemmet lite mer ombonat med personliga saker, mattor, tavlor etc blir det genast mer som ett hem. Nu liknade det mer någon gemensamhetslokal. Ta det inte på fel sätt, men det ser opersonligt ut.
När det gäller färger, material, så tycker jag inte att det är fel att tänka praktiskt - att utgå från vad man kan göra själv och sin ekonomi. Att måla är då kanske bästa alternativet. Det går ju alltid tapetsera senare om man så vill. Dessutom blir det fläckar på tapeter när man har småbarn, det går nog inte undvika. Trist att då ha kostat på en massa tid, jobb och pengar på dyra tapeter... Sen så har ni ju rätt ljusa möbler, matbordet såg ut att vara av björk och soffan var ju oxå ljus. Då kanske ni kan ha lite mörkare fondväggar för att balansera upp det ljusa lite, det tror jag skulle bli fint!
Utgå från de möbler ni har och lägg sedan till saker som passar dem och färgerna ni väljer till väggarna. Matta byter man vanligen inte så ofta så den är väl bra om den är i en färg som håller både mot smuts och som man inte tröttnar på i första taget, annars när det gäller gardiner, dukar, ljus etc kan man väl våga lite mer och byta efter säsong.
Sen håller jag med tidigare inlägg om att välja ett tema för lägenheten och inte för varje rum. Gillar man rostfritt kör man det genomgående och gillar man gjutjärn så kör man den stilen genomgående. Kan väl bli fint att blanda också, men det blir mer än helhet om man försöker att länka ihop alla rummen, särskilt när man har en bostad som er, när rummen går i varandra i öppen planlösning.
Lycka till!
 
Sv: Hall, matrum/allrum - what to do?

hehe klart det är kalt och opersonligt vi har inte gjort nått sen vi flyttade in :rofl: Har målat hallen kritvit.... hmmm och lull-lullat, den är då fasen personlig, visar sen.... mkt saker som har affektionsvärde :)

Ska tapetsera matrummet/allrummet till helgen :) Vi har bara köpt en ny matta (hallen) och färg, tapeter... sen kör vi recycling med gamla prylar från åren som gått.... mkt roligt att slippa handla nytt och opersonligt :P
 
Sv: Hall, matrum/allrum - what to do?

Vilken skillnad! Men jag skulle ha alla ramar i svart.

(Jag som skulle kunna måla hela huset vitt....)

Vilken läcker hängare ni satt upp, vart har du köpt den? Vi har väldigt ont om plats i våran hall.
 
Sv: Hall, matrum/allrum - what to do?

Hängaren lämnade säljarna i huset så jag har ingen aning vart den är ifrån :)

Vi ska byta till svarta ramar, eller försöka måla dom i svart rättare sagt :P
 
Sv: Hall, matrum/allrum - what to do?

Vilken omvandling!:) Fast jag hade nog lagt in ett klickgolv, jag har svårt för plast/linoleummattor (fast linoleummattorna är grymt praktiska, hela vårt hus golv bestod av dessa och vi har kvar dem där vi inte hunnit renovera).

Ett tips när man inte har så stor yta är att gå in på en tapetaffär och lägga upp tänkbara tapeter eller måla så att man får en överblick över den "röda linjen" i lägenheten.
 
Sv: Hall, matrum/allrum - what to do?

Vi ska lägga in trägolv men det kostar väl 800 kr / kvm.... och det vill vi inte lägga just nu :) laminat blir det aldrig, alldeles för golvkallt och lägga golvvärme är inget alternativ tyvärr.
 
Sv: Hall, matrum/allrum - what to do?

Tänk vilken skillnad lite färg kan göra! Snyggt!!
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 457
Senast: Tjôta
·
Hemmet Äntligen har vi fått tummen ur och börjat göra huset till vårt. Det var nästan ny rustat när vi flyttade in, men oj vad 3 år med...
Svar
1
· Visningar
988
Senast: jerseyko
·
Hemmet Nu har det äntligen hänt:) Jag ska få omgjort i alla rum med nya tapeter av min hyresvärd. Även köksgolvet ska bli nytt:love: Jag...
Svar
18
· Visningar
1 692
Senast: Sonic76
·
Hemmet Hej! Efter jag sett att många här på Hem & Hobby har mkt bra smak på inredning så tänkte jag passa på att rådfråga er ;) Det är...
Svar
11
· Visningar
1 984
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp