Håll oss Uppdaterade - Igen!

Jag har en Alfur-unge, en åring, jag håller med dig. Det är väldigt mycket Alfur. Men hon ser superfin ut och är jättetrevlig så är nöjd även om hennes blod inte är unikt på något sätt.

Veka kotor är en skräck, det kan ju innebära så mycket tråkigheter.
Åh, vill du visa bild? Hur många hästar har du nu? Ja alltså det är ju absolut inte fel med blodet, som sagt verkar han ju ärva ned bra egenskaper! Jag tycker ju själv mycket om Orri-blod, så jag kan ju knappast säga att jag tycker illa om hästar med vanlig stam, bara att det är bra med spridning när det är möjligt.

Sen är det ju självklart bättre att använda sig av bra, välmatchade hingstar med vanlig stam än sämre med ovanlig stam. Allt är ju en avvägning och huvudsaken är ju självklart att det blir bra hästar av aveln. :) Trots allt är det ju inte majoriteten som avlas vidare på sen.
 
Åh, vill du visa bild? Hur många hästar har du nu? Ja alltså det är ju absolut inte fel med blodet, som sagt verkar han ju ärva ned bra egenskaper! Jag tycker ju själv mycket om Orri-blod, så jag kan ju knappast säga att jag tycker illa om hästar med vanlig stam, bara att det är bra med spridning när det är möjligt.

Sen är det ju självklart bättre att använda sig av bra, välmatchade hingstar med vanlig stam än sämre med ovanlig stam. Allt är ju en avvägning och huvudsaken är ju självklart att det blir bra hästar av aveln. :) Trots allt är det ju inte majoriteten som avlas vidare på sen.
Jag var bekväm när jag valde Alfur, jag håller med dig helt när det kommer till matchning, bättre med en mer ovanlig stam är bättre.

Skickar ett PM med mitt namn på Insta så kan du kika där. Finns inte supermycket, men några iaf.
 
Känner att det är dags att låta hästen få vila nu efter inridningen.
Hur hade ni gjort? Släppt henne på bete? Låtit henne vila 4 veckor? 8 veckor? Stå helt och hållet eller promeneras cirka 3 dagar i veckan i skogen? Inte röras öht?

Kan tillägga att hon är 6 år.
 
om det nu är så mycket till uppdatering...

men nu har jag, ett drygt år senare, äntligen skaffat mig användaruppgifter till world fengur. Kan vara rätt kul att leka där. Och ska kolla stammen på en av hästarna som deltog i Tölt On Ice: väldigt lik min lille Kalle i utseende och det kan vara skoj att se om de är besläktade (och nej, det tror jag egentligen inte...)
 
om det nu är så mycket till uppdatering...

men nu har jag, ett drygt år senare, äntligen skaffat mig användaruppgifter till world fengur. Kan vara rätt kul att leka där. Och ska kolla stammen på en av hästarna som deltog i Tölt On Ice: väldigt lik min lille Kalle i utseende och det kan vara skoj att se om de är besläktade (och nej, det tror jag egentligen inte...)
Tja du kanske ska vara glad, för den brist av foder vi har upplevt i år. Så blir det liksom inte bättre till nästa säsong om du behöver stödfodra tidigt.
 
Liten blir stor.
C46D6E58-2DA6-4A8F-A932-68C23964C639.jpeg
 
Tja du kanske ska vara glad, för den brist av foder vi har upplevt i år. Så blir det liksom inte bättre till nästa säsong om du behöver stödfodra tidigt.

Det är klart jag är glad.
Det sparar mig en väldig massa pengar. Som jag ska göra åt till att hårdgöra en del av en vinterhage (den delen ska nog göras om till sjukhage med väldigt bra uppgrusat underlag), reparera uppfartsväg (i katastrofalt skick) och lite annat smått och gott.

Jag håller med om foderbristen, men som tur är har jag kvar hos leverantören så det hade räckt fram tills nästa skörd även om jag inte fått detta välkomna extrabete.
Jag köper av en rätt stor leverantör och har varit kund i ganska många år vid det här laget och beställer årsförbrukning redan på våren.
Har förstås lagt in en beställning till nästa säsong redan.
 
  • Gilla
Reactions: Boj
Varit på kurs med Karl här under helgen.
Vi hade gjort hemläxan, tyckte även Svana.

Bärigheten i tölten OK i OK form...
så vi höjde ribban och det har jobbats med tempoväxlingar.
Jag rider fel. (ingen överraskning)
Jag måste sluta knipa med låren i tölt, så jag kan använda underskänklarna på ett bättre sätt.
Jag behöver förbättra min koordination mellan händer och ben, också.

Så uttryckte sig inte instruktören - hon är artigare än så.
Men det är liksom min sammanfattning.

Jag behöver ändra hur jag rider...

Hästen var duktig och gjorde så gott han kunde och visst har det blivit väldigt mycket bättre och visst är det kul att han fick beröm!
Jag fick i och för sig inte skäll jag heller, men jag ser att jag måste ändra rätt mycket.
 

Har flyttat hästarna efter 10 år på samma ställe. En omställning men pga separation kändes det som de bästa för mej & pållarna.
Och här finns så enormt härliga ridvägar, har så mycket att upptäcka å äntligen kan man galoppera i någon km eller 2 innan man ens behöver bromsa upp för en kurva ;)
Helt underbart.
 
Jaha, det gick ju fort.
Beställde årslicens för 2018 nu på morgonen och licensen är redan färdig och utskriven.

Har idag anmält mig till en tävling som går av stapeln 26 maj, tar med Karl och Snorri den här gången.
Med tvekan lade jag in Karl i T3, är nog för svårt eftersom vi är ganska dåliga (läs; kass) på tempoväxlingarna i tölten. Men jag har inte lust att rida T8 eftersom jag tycker att utmaningar är roliga. Så det blir V2 och T3.

Snorri får gå T8 (rimligt) och så lade jag honom med tvekan i V2. V2 är lite för svårt eftersom vi är ganska dåliga (läs; kass) på ökad tölt... Men det var ju det där med utmaningar. Går han bra kan han faktiskt närma sig 5.0 i V2 så det är ju helt klart idé att försöka. Men han kan precis lika gärna krascha galoppen om jag rider slarvigt.
Snorri är en klar femgångare även om jag inte börjat jobba specifikt med pass än; håller på med båda killarna att jobba övergångar från skritt till (så samlad som jag kan) tölt, och så tempoväxlingar i tölt. Tror att det kommer att göra stor nytta för alla gångarter att träna på det sättet. Det innebär åtminstone att jag jobbar med att aktivera bakbenen och det är ju nyttigt i sig.
 
Jaha, det gick ju fort.
Beställde årslicens för 2018 nu på morgonen och licensen är redan färdig och utskriven.

Har idag anmält mig till en tävling som går av stapeln 26 maj, tar med Karl och Snorri den här gången.
Med tvekan lade jag in Karl i T3, är nog för svårt eftersom vi är ganska dåliga (läs; kass) på tempoväxlingarna i tölten. Men jag har inte lust att rida T8 eftersom jag tycker att utmaningar är roliga. Så det blir V2 och T3.

Snorri får gå T8 (rimligt) och så lade jag honom med tvekan i V2. V2 är lite för svårt eftersom vi är ganska dåliga (läs; kass) på ökad tölt... Men det var ju det där med utmaningar. Går han bra kan han faktiskt närma sig 5.0 i V2 så det är ju helt klart idé att försöka. Men han kan precis lika gärna krascha galoppen om jag rider slarvigt.
Snorri är en klar femgångare även om jag inte börjat jobba specifikt med pass än; håller på med båda killarna att jobba övergångar från skritt till (så samlad som jag kan) tölt, och så tempoväxlingar i tölt. Tror att det kommer att göra stor nytta för alla gångarter att träna på det sättet. Det innebär åtminstone att jag jobbar med att aktivera bakbenen och det är ju nyttigt i sig.

Ska också anmäla till den tävlingen men har lite beslutsångest över antal klasser med Ljómi... Får fundera ett tag till.
 
Ska också anmäla till den tävlingen men har lite beslutsångest över antal klasser med Ljómi... Får fundera ett tag till.

Ja, jag funderade ju lite. Karl var given att ta med för att se hur han poängmässigt utvecklats i V2 jämfört med förra sommaren. Jag hoppas på 5.5 och det känns väldigt rimligt utifrån förbättringen som ändå skett i både tölt och trav. Långsamma tölten fick vi 4.5 för i somras och nu är han helt klart mycket bättre. Har fått uppskattningar på poängsättning som låter för bra för att vara sant; kan bli intressant med "riktig" bedömning.
Sedan var det ju val av tölt-klass.
Och det är ju inget som säger att vi skulle hamna högt placerad i T8 heller - även om vi låg runt 5.0 och högt upp på placering vid de två försök vi gjorde i T8 i somras. Men som sagt: utmaning är roligt, och göra bort mig är jag inte rädd för så det får bli T3.

Sedan var ju frågan vilken av de andra som skulle få följa med.
Men jag väljer ändå Snorri den här gången. Han fick rätt trevliga poäng och omdömen vid träningstävling (T3 och V5 den gången) när han knappt var igång, så han får göra ett försök den här gången.
Aldar känns lite för instabil i trav och galopp än så länge för att det ska vara riktigt kul, så han får stå över.

Sedan får jag tänka lite till på vilka jag ska ta med till Hannäs i mitten av juni. Karl känns självklar där också, men sedan var ju frågan.
Möjligen jag kan få med tre hästar (det är logistiken som kan vara lite krånglig) till Kil och i så fall blir det bara Undri som får stanna hemma. Om jag inte lyckas muta någon snäll chaufför så jag kan komma med två bilar med släp, vill säga...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 573
Senast: hundtant
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
283
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
48 49 50
Svar
981
· Visningar
64 849
Senast: Tajger
·
Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 588
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp