Håll tummarna för min lilla Frida :(

Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Skönt att det gick bra, nu håller vi tummarna för att hon inte ska bli sämre!

*håller tummarna och tassarna*
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

KL

Önskar jag hade något positivt att skriva men denna dagen slutade som den värsta i mitt liv. Efter jag hämtat Frida på stationen efter en heldagsvistelse där och bla sagt mitt missnöjje att dom inte utredde vidare utan skickade hem henne så blev allt ett helvete. Hon är mycket piggare nu hette det, visst med smärtstillande kan hon fungera men det va en hund som mådde riktigt skit som mötte mig. Det känns inte alls bra att åka härifrån med en hund som ni haft koll på hela dagen och som är lika dålig som när jag lämnade henne men det kunde ta tid att få magen bra ansåg assistenterna, vadå magen, den va ju ok vad hände med rygg, bäcken osv jag bad dom undersöka?

När vi körde va kl snart 18, inga veterinärer fanns kvar utan bara assistenter som skulle åka hem då. 3 km på väg hem från vet så började Frida bli orolig så jag bad Pelle stanna för att se om hon behövde bajsa. Nej inget kom men när hon skulle in i bilen så skrek hon rakt ut, bakbenen blev som gele under henne och hon låg på marken och krampade och började hyperventilera, poängtera att hon varit en heldag på en veterinärstation som menar på att det inte är något allvarligt fel!

Där stod vi, mitt ute i ingenstans, utan täckning, stationen va stängd, närmaste rönken va Växjö. Det blev panik för jag trodde faktiskt hunden skulle dö i från mig då jag aldrig sett ett djur med en sådan enorm smärta. Ringde numret jag fått till veterinären som haft hand om henne då dom va på väg till Oslo och bara vrålade att nu dör hon för mig och vart ska jag köra som är öppet nu, svaret blev Växjö eller Kalmar.Gav henne en spruta med smärtstillande sen började kaoset att få tag i nummer, med en mobil som höll på att dö.

Hela vägen dit så hyperventilerade hon, ögonvitorna syntes då hon hade så grymt ont. Väl där fick vi vänta länge, rönkade henne och inget fel just då kunde hittas. Hon är där över natten och i morgon ska dom rönka genomgående för ingen vet vad som är fel. Ärligt talat så är detta det värsta jag upplevt, känslan av hjälplöshet och panik att inte kunna göra något. Det gjorde ont att lämna henne men jag kan inte göra något åt detta hemma här. I morgon bitti gäller det om det är något som går att bota eller inte. Jag vill ha en diagnos, jag är beredd att låna en del 1000 men är det ett skyhögt pris över vad försäkringen täcker och det inte är säkert att hon blir återställd så får lillan somna in, hon ska inte behöva lida så fruktansvärt som hon nu gör trots smärtlindring.
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Hoppas de hittar felet nu så att du åtminstonde får ett svar!!
Skickar en massa kramar och krya på lilla vovvan!!!
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

usch... :(
jag känner verkligen med er! att ha ett sånt sjukt djur är det värsta som kan hända.
hoppas verkligen att lilla frida får rätt behandling så att hon kan få några år till!

stora kramar
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

KL

Nej vad hemskt! =O
Jag hoppas med övriga att allt ska lösa sig för dig och lilla Fridan :(
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Jag blir stum av hur nonchalant de behandlar er på veterinärstationen :eek:. Smärtlindring och hem...
Jag hoppas verkligen att de kan hjälpa er nu när hon är på en annan veterinärstation. Vi håller tummarna och tassarna här för att det ska gå bra för er.
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

*KL*

Börjar det inte bli dags att åka till ett större djursjukhus som kan göra en ordentlig utredning?
Hoppas att det ordnar sig!
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Åh, vad jag lider med dig... :cry: hållar alla tummar, tassar och hovar för Frida...

Vi förlorade vår schäferhanne Lucifer hastigt i januari... magomvridning, det gick så fort, från helt pigg, glad och bra till...död.. Det var så jobbigt, saknaden är stor..

Hoppas ni hittar vad felet är och att det går att fixa till!
*kramar* från skogen
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Tack alla.

Grängesberg: Så fruktansvärt för er, det kommer ju som en chock när det plötsligt bara händer och man inte kan förbereda sig.

ylvali2: Växjö är ett djursjukhus och dom ska ha stor kompetens, det är dit man skickas akut när andra inte kan ta emot eller ha stängt. Jag hade det eller Kalmar som alternativ då det va akut. Jag kunde tagit helsingborg med men kan dom inte hjälpa mig på Växjö djurklinik som är så stor så funderar jag vad dom kan göra i helsingborg:confused:. Jag kan ju inte åka sverige runt och sprätta ut försäkringspengarna på olika kliniker. Näsum är kända för att ha stor kompetens men varför det blev så här vet jag inte. Jourveterinären i Växjö sa att symtom på smärtor från buken och ryggen är precis den samma. Man kan komma in med en hund som knappt kan gå och rönka höfterna utan att hitta fel och att orsaken i stället kommer från magen. Det är väl det den första kliniken fokuserat på att det verkar vara magen då jag med trodde det. I dag kommer det läggas fokus på ryggen, höften och andra ställen. Jag skulle mer än gärna åkt landet runt om jag hade haft möjlighet:cry:
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Men fy så hemskt! Håller alla tummar och tassar för att Frida snart får åka hem som en frisk hund.
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

KL

Pratade nu med vet från Näsum och dom hade haft en kollega från Kalmar också i går som kollat igenom henne och rönken bilderna lite på ryggen också men inte hittat något där. Detta visste jag inte så jag får ta tillbaka lite att dom inte verkat bry sig om att jag bad dom kolla ryggen då jag inte fick info om detta. Pratade med Växjö djursjukhus, Frida har reagerat när vet tryckt på länden samt när han drog i ena bakbenet. Rönkat hade dom inte hunnit än men hon äter som hon ska men är ju såklart låg. Varför ska alltid sånt här hända på helgerna kan man fråga sig??? Inte får jag tag på försäkringsbolaget för att veta vilken summa jag är uppe i sen tidigare vet besök inom en självriskperiod. Frida kommer ligga kvar i Växjö, får ringa när jag vill men till på måndag kommer hon vara där minst iaf.
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Usch, håller alla tummar, tår och tassar jag kan för att det ska gå bra!

Hon är förhoppningsvis i goda händer nu i alla fall, även om det känns jobbigt att lämna henne.
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Usch, vilka hemska dagar för er båda! Håller verkligen tummar och tassar här hemma för att Frida ska bli bra snart igen!
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

KL

Ett steg närmare en lösning..

Enligt den vet som ringde nu så kunde hon urskilja efter rönken att smärtan och beteendet tyder på spondylos på två ställen, vid länd och i mitten av ryggen . Alla symtom stämmer med den diagnosen, att hon skriker när hon lyfts, att hon är rädd om ryggen då hon möter livliga hundar, att hon inte vill kröka ryggen nu då hon bajsar osv. Och jag min idiot har låtit henne gå i trappor då hon har vägrat att lyftas då det gjort för ont:(.

En vet till ska kolla på bilderna, går inte att operera men hålla under kontroll med medicin och omlagd livstil som innebär att jag får köpa en sele till att få upp henne i trappor, att hon inte får göra snabba rivstarter, svängar osv. Blir svårt då det är en vallhund som älskar att springa men hon får ta det lugnare. Får plugga på nu om detta så jag kan ge henne ett så bra liv som möjligt utan att belasta henne. Hoppas hoppas nu det är detta då det faktiskt går att göra något åt och i många fall kan hundar få ett värdigt liv trots diagnosen.
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Så skönt att höra att vet fann någonting som hon säkert kan leva med.

Min mammas BC lever med spondylos. Han går på smärtstillande varje dag i varierande dos beroende på hur ont han verkar ha, men alltid en minimidos. Han vallar om än ytterst lite och kan springa omkring och busa utan att få ont efteråt. Märks dock när han sprungit/lekt för mycket. Han blir låg och verkar ha lite ont så då får han ta det lugnare igen. Han är 9 och hans spondylos verkar ha vuxit färdigt vilket betyder att den förmodligen inte kommer att bli värre än den är nu. Han lever absolut ett värdigt liv och det kan Frida med all säkerhet också göra.

Lycka till!
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

KL
Och jag min idiot har låtit henne gå i trappor då hon har vägrat att lyftas då det gjort för ont:(.

Du får aldrig klandra dig för något du inte har vetat något om. Jag vet att det är svårt men hur skulle du ha vetat?

Glad att läsa att det finns en diagnos nu. Hoppas att det löser sig för er
 
Sv: Håll tummarna för min lilla Frida :(

Håller fortfarande alla tummar för er! Jag hoppas verkligen, verkligen att det löser sig :(

Tyvärr så förvånar det mig inte att det blir strul när Näsum är inblandat. Jag har inte hört något gott om dem förutom från folk som bara åker in på sina årliga vaccinationer. Det enda jag förlitar mig på att dom gör är vaccinera och ögonlyser. I övrigt så tar jag mig till andra ställen för vård av min hund.

*styrkekramar*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Hundhälsa Ibland frågar man sig om det är värt det. Det här med att leva med djur alltså. Det var inte så länge sen som min gamle hane dog under...
Svar
16
· Visningar
2 354
Senast: Kivina
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 981
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 663
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp