Håll tummarna för Wahidah...

Sv: Håll tummarna för Wahidah...

Det har väl med orken o göra så det kan det säkert. Men jag läste ditt första inlägg igen o det låter ju inte som det. Hoppas det löser sig o hon håller sig på tassarna :)
Läskigt o gå i ovisshet dock, man vill ju veta varför det blev som det blev!

Vår gamle setter tar värmen hårt just nu, han har inte mycket ork. Men han är ju snart 10år.
 
Sv: Håll tummarna för Wahidah...

MIn 1½ år gamla tik visade exakt samma symptom inatt - snabbt samtal till vetten och 2 h senare är hon konstaterad med fästinginfektion och får antibiotika. Tack vare denna tråden är jag inte alls så orolig som jag vore annars, TACK! Buke är allt bra härligt!

/Migo
 
Sv: Håll tummarna för Wahidah...

MIn 1½ år gamla tik visade exakt samma symptom inatt - snabbt samtal till vetten och 2 h senare är hon konstaterad med fästinginfektion och får antibiotika. Tack vare denna tråden är jag inte alls så orolig som jag vore annars, TACK! Buke är allt bra härligt!

/Migo

ÅH vad härligt att ni kom snabbt iväg till veterinären. Vilken fästingsjukdom sa de att det var? Borrelia? Hur länge ska din hund äta medicin och vilka får hon?
 
Sv: Håll tummarna för Wahidah...

Jag har fått kontakt med en helt underbar vet.klinik genom min tränare, de ställer upp i vått och torrt och tog emot mig på sin lunchrast idag!:love::love::bow::bow:
Diagnosen lutar mot borrelia, och hon ska äta Doxyferm i 10 dagar.

Det är ett attans sjå med dessa fästingar - har ågren över hur jag ska göra med medel på dem nu. De badar flera gånger om dagen, vistas mycket i fästingområden och leker våldsamt med varandra (kan :crazy:inte ha halsband på, de tuggar på varandras...).

Frontline är enl. min vet alldeles för svagt för att vara verksamt, och de andra alternativen är riskablet på BC... Fan

Hur går det för din toka? Är hon symptomfri nu?
 
Sv: Håll tummarna för Wahidah...

Mina badar inte ofta, och de får knappt några fästingar, så jag har i stort sett helt bestämt mig för att köra på frontline.
Det går inte för dig att överdosera frontline då för att få det starkare? eller blir det inte bra om man gör det?

Din fyrbening får inte äta rimadyl också? Wahidah fick 5 dagar med rimadyl (varför vet jag faktiskt inte) och 10 dagar med ronaxan.

Wahidah är helt symptomfri nu, helt vanligt sjövild och har så mycket överskottsenergi att jag blir tokig på henne :crazy: Det tog väl ca 3-4 dagar innan hon var helt som vanligt igen. Nu går vi lite längre promenader, men väldigt långsamt så att de får stanna och nosa överallt, ligga och vila och tugga på någon pinne osv bara för att de ska bli lite nöjda i alla fall.
 
Sv: Håll tummarna för Wahidah...

Ida fick febernedsättande i nacken, och jag ska ge henne alvedon (!) eller dyl. mot febern första dygnet. Kanske var därför du fick rimadyl, det är väl febernedsättande?

Enl min vet är det meningslöst med frontline. Jag märkte viss skillnad i våras, men plockade ändå levande fästingar på dem flera gånger om dagen.

Tror jag kör på det igen ändå, eftersom jag vet att ingen av hundarna reagerar på det, och inget medel ger 100% skydd ändå...

Ida kommer vara som en ekorre på väggarna här inne om jag ska hålla henne lugn i flera dagar även utan feber :crazy:
 
Sv: Håll tummarna för Wahidah...

Ah, såklart att det var för febernedsättande! Knasigt att du fick rådet att ge alvedon.. jag har för mig att det inte alls ska vara bra för hundar? :confused:

Jag har hört mig för hos vänner osv och många av dem använder frontline, samt säger att det fungerar bra, så jag hoppas att det fungerar även för mig. Jag har bara haft bärnstenshalsband innan, eller låtit dem gå oskyddade. Oavsett vilket jag gjort så har de inte fått så många fästingar, någon mer när de varit oskyddade såklart, men fästingar verkar inte gilla mina salukis.

Igår vågade jag inte ens gå och handla utan att fixa hundvakt, för att jag kände mig övertygad om att Waha skulle riva hemmet om hon lämnades ensam mer än 5 minuter. Skitkul... :grin: Jag längtar till nästa vecka när vi kan börja gå promenader lite mer ordentligt. Då ska jag även börja jogga smårundor igen. 2½ dag kvar...

(Nu roar sig Wahidah med att, när jag vänder ryggen till, strimla sängkläder. Hon vet så väl att hon inte får och hon har inte gjort det alls på länge, men nu, med överskottsenergi så går det tydligen inte att låta bli... Jippie.)
 
Senast ändrad:
Sv: Håll tummarna för Wahidah...

Han påstod att man testat och kommit fram till att alvedon fungerar bra även på hund(mycket välrenomerad vet. med lååång erfarenhet inom hund, så jag tror honom). Jag tänker dock fega och kör på aspirin (acetylsalicylsyra) som vanligt...:D
 
Sv: Håll tummarna för Wahidah...

Det är ett attans sjå med dessa fästingar - har ågren över hur jag ska göra med medel på dem nu. De badar flera gånger om dagen, vistas mycket i fästingområden och leker våldsamt med varandra (kan :crazy:inte ha halsband på, de tuggar på varandras...).

?

Du kan pröva som jag gör, jag har två galna unghundar så halsband dagtid funkar inte, däremot nattetid.

De har bara sina på, på natten och effekten verkar räcka gott, inte en fästing och jag slipper oroa mig för att de biter på dem eller tappar verkan då de badar så mycket.

Jag har haft en hund med erlichias, det vill jag inte vara med om igen. Samma hund bev jättedålig av frontline men tålde scalibor.
 
Sv: Håll tummarna för Wahidah...

Jag har inte läst tråden förrän nu, och det är läskigt att dom kan bli så dåliga så fort :o
Skönt att läsa att din tjej är som vanligt nu iaf, det ger mig lite mer hopp om att min dåre blir sig själv igen, även om han inte alls blev lika dålig som Wahidah.

Jag tänkte bara slänga in en liten snabbfråga ang Borrelia.. är det vanligt att dom blir så dåliga av det?
 
Sv: Håll tummarna för Wahidah...

Enligt min veterinär har man gjort nya studier som visar att det är ok. Frågade inte mer eftersom jag var där på hans lunchrast;)

Han är som sagt välrenomerad inom hund, och har drivit klinik i många år, så jag tror inte att det är "hittepå".
 
Sv: Håll tummarna för Wahidah...

Jag har inte läst tråden förrän nu, och det är läskigt att dom kan bli så dåliga så fort :o
Skönt att läsa att din tjej är som vanligt nu iaf, det ger mig lite mer hopp om att min dåre blir sig själv igen, även om han inte alls blev lika dålig som Wahidah.

Jag tänkte bara slänga in en liten snabbfråga ang Borrelia.. är det vanligt att dom blir så dåliga av det?

Det var skitläskigt! Jag blev verkligen jätterädd när jag såg hur snabbt hon blev sämre. Som tur var blev hon bra nästan lika snabbt igen när hon väl kom in till djursjukhuset och blev behandlad.

Jag vet inte om det är vanligt att de blir så dåliga av borrelia, men jag tror inte att det är direkt ovanligt.


Förövrigt tror jag att jag ger upp nu. TVÅ dagar hann vi njuta av att vara igång igen.

Nu ser TRE av tassarna ut såhär:
dsc_5705-copy1_98367180.jpg


Vi var iväg på en promenad med en afghan och en italienare idag. Det var underbart trevligt och precis innan vi skulle skiljas åt passade vi på att låta Wahidah, italienaren och afghanen leka i rastgården. Plötsligt skrek afghanen till. Vi kollade igenom den och upptäckte en uppskrapad trampdyna... Wahidah gick lite märkligt, men vi tänkte inte mer på det - förrän vi kom ut ur rastgården. Då såg vi en trasig trampdyna, kollade igenom alla tassar och insåg att tre av tassarna är skadade. Skitkul...

Kanske är det något i rastgården som inte bör vara där (glas eller så tänker jag främst på) eller så har vi bara galen otur. Oavsett känns det jävligt surt nu. Jag orkar inte med att hela tiden ha dåliga hundar.
 
Sv: Håll tummarna för Wahidah...

Testa ProMeris SpotOn, veterinären skriver ut medlet, det används på samma sätt som Frontline men fungerar mycket, mycket bättre! Det luktar tyvärr väldigt starkt och min hund blir ganska slö nån dag eller två efter att man använt medlet, men sen är han okej igen. Han har inga fästingar alls på minst 3,4 veckor efteråt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
18 814
Senast: mackan
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 064
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 357
Senast: Legolaz
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 236
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp