Bukefalos 28 år!

Hålla bandage torrt?

Alexandra_W

Trådstartare
Nya damen fick ju omgående en sårskada i karleden. Vet var ut och boostade stelkramp, konstaterade att det är sämsta stället att sy på, gav en injektiom metacam och tyckte 'håll torrt och ha på streptocillinsalva, ring om det soppar'. Naturligtvis soppar skiten och hon står på ethacillin from nu (och fan vad jag hatar doseringen 35 ml, avskyr att behöva byta spruta på kanylen).

Vet ser gärna att hon går ute - jag med *s* - men det är ett halvete att hålla bandaget torrt. Har släppt dem på betet (där de trampar sönder i en oroväckande takt) då vinterhagen av senaste dygnens regnande liknar en swimmingpool med dybotten. Men t ex idag när det hällregnat hela dagen så var ju bandaget dyngsurt när hon kom in, gick att vrida vatten ur det :crazy:

Så hur sjutton håller man det torrt? Såret är i karleden så inte världens bästa ställe heller, måste ju bandagera såpass långt ner att bandaget suuuuger åt isg fukt nerifrån.

Går det att använda plast eller blir hela stackars benet kokt då, vs blir det problem när det inte kan andas? Ska man skita i 'ordentligt bandage' och dra på en vetrap några varv i karleden bara eller hur fasiken gör man? Någon som har en bra lösning?
 
Sv: Hålla bandage torrt?

vi brukar ha gamla transportskydd på för att hålla det tort och så att det inte åker upp lika fort..:bump:
 
Sv: Hålla bandage torrt?

Har en häst som oxå måst ha bandage för ett sår, dock på kotan.
Jag lägger på kompress å lite bomull, har nu gått över till vanlig padd under och stallbandag el vetrap. det har fungerat här, trots leriga hagar.
man får ha många bandage att byta med. Och än sålänge har det inte varit blött rakt igenom.
 
Sv: Hålla bandage torrt?

Jag har nu haft kompress, två varv vetrap (runt karleden bara), bomull, vetrap och så två fleecelindor över. Jag kunde vrida ur kompressen idag, det här vädret är hopplöst och eftersom jag måste linda ner över ballarna så suger det förbande bandaget åt sig vatten underifrån, från kotan och upp är det ju torrt, men det hjälper ju föga =/

Har iofs inga gamla transportskydd, men tror det skulle bli samma sak, det suger upp vatten nerifrån?
 
Sv: Hålla bandage torrt?

Såg ju himla smart ut, något sådant där vore ju prima. Just den där undrar jag dock om inte själva 'spännremmen' kommer hamna rakt över ett av såren.. ? Ska kiak lite nogrannare på damens ben vid bandagebytet imorgon.

Nackdelen är ju att det tar ett tag innan man kan få tag i en sådan där, och jag borde ha någon provisorisk lösning tills eh..imorgon..iaf =/
 
Sv: Hålla bandage torrt?

Lite ot kanske men jag förstår inte, varför måste du byta kanyl bara för att du ska ge 35 ml?
 
Sv: Hålla bandage torrt?

Har du provat att lägga på fetvadd och sedan vetrap runt om bandage? Fetvadd håller sig rätt bra mot fukt har jag för mig.

/Lizzie
 
Sv: Hålla bandage torrt?

Sett en sådan galosh på Horze i Upplands-Väsby...

/Suuz - vandrande informationsbank idag tydligen!
 
Sv: Hålla bandage torrt?

Det finns ju något självhäftsnde bandage som vårat apotek har. Tror att det finns på Eko med. Kan ej komma på avd det heter bara. Det håller lite av vätan borta, annars så får man ta vanlig plastpåse och silver tejp.
 
Sv: Hålla bandage torrt?

Vetflex heter de.

Alex:
samma teknik som vid hovböld.
1) ett lager fetvadd/bomull närmast benet
2) ett styck plastpåse över - gärna med lufthål där det tillåts.
3) tunt lager silvertejp runt. (kan ev. skippas om hagen är relativt torr, då kan du hoppa till punkt 4)
4) ett styck vetflex bandage över.

klart.
Håller sig en dag i en skapligt lerig hage mycket väl om man gör jobbet som det skall göras :D .
 
Senast ändrad:
Sv: Hålla bandage torrt?

Jag har idag provat med:

kompress, två varv vetrap (bara runt karleden). Bandagepadd, fleecebandage, gladpack, vetrap, mer gladpack och mer vetrap. Är inte helt övertygad dock om att det kommer funka, men får prova...

Annars får jag prova fetvadd + plastpåse + silvertejp etc helt enkelt. Funderar dock på om samma metod som nu, men silvertejp längst ner runt hoven som tejpar över 'kanten' på bandaget kan funka.
 
Sv: Hålla bandage torrt?

Jag har idag provat med:

kompress, två varv vetrap (bara runt karleden). Bandagepadd, fleecebandage, gladpack, vetrap, mer gladpack och mer vetrap. Är inte helt övertygad dock om att det kommer funka, men får prova...

Annars får jag prova fetvadd + plastpåse + silvertejp etc helt enkelt. Funderar dock på om samma metod som nu, men silvertejp längst ner runt hoven som tejpar över 'kanten' på bandaget kan funka.


Tyvärr släpper silvertejp som utsätts för fukt. så att ha det ytterst funkar inte lika bra som att ha det innanför ngt annat. det KAN funka förutsatt att hov och allt annat du tejpar mot är HELT torrt när du tejpar, och att du pressar ihop silvertejp lagren mot varann ordentligt, så att ingen luft kommer emellan. men som sagt - bättre med silvertejpen UNDER ngt annat material vid fukt och väta. att bara tejpa sömar kommer knappast hålla är min gissning.
 
Sv: Hålla bandage torrt?

Vilket dilemma! Jag hade en häst med liknande skada, behövde dock ej sys.
Han fick gå med kompress (med glatt yta) närmast såret, fetvadd runt(hela benet dvs från ballarna upp till knäet) och med powerflex runt så att det satt ordentligt. För mig funkade det ypperligt! :) Värt att prova...

Lycka till! :rofl:
 
Sv: Hålla bandage torrt?

*KL*

Gladpck fungerade sisådär. Dagen efter klippte jag upp + klippte av fingrarna på lite handskar (sådana där de har på sjukhusen) och använde enligt samma princip som gladpacken. Och ser man på - det hjälpte.

Nu går hon sen två dagar utan bandage, är skorpa på såren =)
 
Sv: Hålla bandage torrt?

Det enda som fungerade att hålla torrt när min hästs hov var gipsad var: Skär av ca 30 cm lång del av ett kasserat motorcykeldäcksinnerslang och trä den över hoven. Jag fäste eländet med en linda på skenbenet. Runt ballarna drog jag åt med silvertejp. Detta bandage skyddar även karleden. Dock blir det kondens innifrån med ett så tätt bandage så de bör inte gå mer än ett par timmar om man vill hålla det tätt. Jag vet precis hur svårt det är att få torrt denna årstiden. Motorcykelinnerslangen fick jag av snälla killar på en däckverkstad, innerslangarna skulle ändå slängas. Det var hovis på MK som tipsade mig om detta. Lycka till! Håller tummarna för dig!
 
Sv: Hålla bandage torrt?

Jag använde yllelindor som inte drog åt sig fukt när Pelle gick lindad ute.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp