Hålla liv i bärbuske, hur?

gul_zebra

Trådstartare
Jag har köpt ett par buskar, de ska bli en present och jag kan därför inte plantera de. Förhoppningsvis behöver de bara klara sig till fredag men det kan bli någon vecka till om det skiter sig. Kan de klara sig i krukan de köpts i och hur ska jag då sköta de under tiden? Räcker det med att vattna?
Hur är det med temperatur nattetid, klarar de sig som de står nu ner till nollgradigt?

Det rör sig om två krusbärsbuskar som på bilden. Björnbärsbusken är min så den ska planteras :)
 

Bifogade filer

  • 20210503_134623.jpg
    20210503_134623.jpg
    255,3 KB · Visningar: 40
Jag har köpt ett par buskar, de ska bli en present och jag kan därför inte plantera de. Förhoppningsvis behöver de bara klara sig till fredag men det kan bli någon vecka till om det skiter sig. Kan de klara sig i krukan de köpts i och hur ska jag då sköta de under tiden? Räcker det med att vattna?
Hur är det med temperatur nattetid, klarar de sig som de står nu ner till nollgradigt?

Det rör sig om två krusbärsbuskar som på bilden. Björnbärsbusken är min så den ska planteras :)
De klarar sig någon vecka. Vattna. Står det på om de är avhärdade? Jag skulle ha gissat att de klarar sig åtminstone om det inte blir en massa minus. Jag har precis satt ut mina vinbärspinnar som vi hade som påskris och som det blev rötter på. Räknar med att de klarar det (zon 2-3).
 
Att ha dem stående i krukorna ett tag är ingen fara så länge de skyddas från kyla och får vatten under tiden. Jag har samma sorts krusbärsbuskar i min trädgård (zon 4-5) och min erfarenhet är att de är tåliga typer. Kan du inte ta in dem över natten om det ska bli kallt så kan du täcka över dem med något lite värmande, typ en pläd.
 
Super, tack! Då satsar jag på vattning och virar ev in de till natten. Jag har möjlighet att ta in de men mina katter är förmodligen gärna där och tuggar på de :meh:
 
Min krusbärsbuske bor i en (stor) kruka, har bott där sen förra sommaren och övervintrar utomhus, på altanen mot norr, utan problem. Den skjuter skott hejvilt nu. Många har mindre bärbuskar i kruka så det är inga problem. Du kanske kan lyfta över dem till en lite större kruka medan du väntar på att plantera ut dem?
 
Förutom det som redan sagt så skulle jag också undvika att ha dem i allt för gassande sol (ifall det blir sådant väder...) ex. mot en husvägg. Bara för att inte ge dem onödigt mycket temperaturväxling och göra det lättare att klara vattenbalansen med begränsad jordvolym i krukan.
 
Min krusbärsbuske bor i en (stor) kruka, har bott där sen förra sommaren och övervintrar utomhus, på altanen mot norr, utan problem. Den skjuter skott hejvilt nu. Många har mindre bärbuskar i kruka så det är inga problem. Du kanske kan lyfta över dem till en lite större kruka medan du väntar på att plantera ut dem?
Kruxet är att jag inte väntar på att plantera ut de utan på att ge bort de. Det blir så otympligt, och jag vill inte skada rötterna med flera täta omplanteringar.

Förutom det som redan sagt så skulle jag också undvika att ha dem i allt för gassande sol (ifall det blir sådant väder...) ex. mot en husvägg. Bara för att inte ge dem onödigt mycket temperaturväxling och göra det lättare att klara vattenbalansen med begränsad jordvolym i krukan.
Ah, smart! Just nu står de mot just en husvägg som brukar ha gassande sol från förmiddag till kväll... Enda kattfria stället jag har, jag får luska lite på det där!
 
Kruxet är att jag inte väntar på att plantera ut de utan på att ge bort de. Det blir så otympligt, och jag vill inte skada rötterna med flera täta omplanteringar.


Ah, smart! Just nu står de mot just en husvägg som brukar ha gassande sol från förmiddag till kväll... Enda kattfria stället jag har, jag får luska lite på det där!
Aha, men då klarar de sig. De står ju så hos plantskolan, tänker jag. Bara se till att de får vatten, utan att övervattna, och lite växtnäring kanske.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 836
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 905
Senast: cassiopeja
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 115
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp