Hålla myggj-vlarna på avstånd

Problematisk

Trådstartare
Hur beter man sig för att kunna rida trots massa mygg? Vad använder ni?

Hade planerat en mysig ridtur nu här på kvällen, varav några hundra meter är i kanten av skogen. Red i samma skog för några dagar sedan, och hade samma problem nu som då: MYGG!!
Alltså MÄNGDER av dem! Jag har haft häst mer än halva livet, men har aldrig varit med om såna här mängder förr. Idag var pållan indränkt i flugmedel, ändå var det som ett moln runt oss med mygg. Tog jag spöt och "skrapade bort" alla myggor på t.ex. rumpan, så var de tillbaka inom tre sekunder. Jag överdriver inte.
Min stackars häst får nästan panik och blir jättestressad, fullt förståeligt. Men NÅT måste det ju finnas som fungerar? Vilken flugspray är bäst? Är ridflugtäcken något att ha? Vad använder ni er av?
Jag vill ju helst inte behöva överge alla de bra ridvägarna tills i höst :(
 
Om inte hästen blir för varm av det hade jag skaffat flugridtäcke. Tycker det generellt blivit mycket värre med allehanda flugfän mot när jag var yngre. Förra året fick vi undvika vissa områden med tät skog beroende på tid på dagen, det var helt olidligt med småflugor, bromsar och senare på hösten älgflugor.
På en själv, täckande kläder om möjligt och/eller myggstift. Glöm inte öronen, nacken och andra små ytor, de vet precis var man missat med medlet. :devil:

Har sett ett täcke som används vid körning som verkar praktiskt men jag minns inte vad det hette... Jag kör ju också men det borde kunna användas vid ridning med. Det är samma princip som en flyveil. Det går ett band från nacke till svans och på det sitter långa snören som går ned på var sida om hästen, långa så de går nedanför magen. Det gör det väldigt svårt för irriterande bromsar att flyga upp under magen. :idea: Men till just mygg är nog ett vanligt täcke bättre.
 
Rambo fly rider, ultrashield på ben och mage samt Flughuva även vid ridning. Mygga på mig själv. Häst ser snarast ut som en astronaut men slipper ha myggpanik.

Hoppas att den här myggpiken innebär att de dör av lika plötsligt så resten av sommaren blir lugnare :devil:
 
Rambo fly rider, ultrashield på ben och mage samt Flughuva även vid ridning. Mygga på mig själv. Häst ser snarast ut som en astronaut men slipper ha myggpanik.

Ultrashield stryker jag på mothårs med trasa, blir markant bättre än att bara spreja.

Hoppas att den här myggpiken innebär att de dör av lika plötsligt så resten av sommaren blir lugnare :devil:
 
Ultrashield tycker jag funkar ganska dåligt mot just mygg. Har senaste veckan kombinerat US med Renons mygg&fästing under ridturerna (det som är extra starkt! Finns två olika) och det funkar ganska bra! Jag är ändock helt sönderbiten på benen: de små rackarna biter genom ridbyxorna :nailbiting:
 
Finns ju myggapparater man fäster i bältet som brukar användas vid jakt. Vi brukar ha en sådan på altanen . Kan ju funka när man skrittar kanske?
 
Vad är det för nåt? Funkar det?
Jag har en thermacell men tycker att den funkar bäst när man är inom ett begränsat område för att de här ämnena den sänder ut ska stanna runt en liksom. På ridbana tror jag den skulle kunna funka hyfsat, själv använder jag min när jag rensar trädgårdslandet tex.
Har dock inte prova skrittur.
 
Man behöver bara refillen till thermacellen.
Den avsöndrar sin myggbekämpning då den värms upp, och det kan man göra med en liten upp-och-nedvänd konservburk, med lufthål på sidorna. Då sätter man ett tänt värmeljus på ett bra underlag, konservburken ovanpå - och thermacell-tabletten överst.
 
Thermacell fungerar inte när man rider, den behöver en liten stund på sig för att sprida doften och då har man redan hunnit vidare :)
 
Hur beter man sig för att kunna rida trots massa mygg? Vad använder ni?

Hade planerat en mysig ridtur nu här på kvällen, varav några hundra meter är i kanten av skogen. Red i samma skog för några dagar sedan, och hade samma problem nu som då: MYGG!!
Alltså MÄNGDER av dem! Jag har haft häst mer än halva livet, men har aldrig varit med om såna här mängder förr. Idag var pållan indränkt i flugmedel, ändå var det som ett moln runt oss med mygg. Tog jag spöt och "skrapade bort" alla myggor på t.ex. rumpan, så var de tillbaka inom tre sekunder. Jag överdriver inte.
Min stackars häst får nästan panik och blir jättestressad, fullt förståeligt. Men NÅT måste det ju finnas som fungerar? Vilken flugspray är bäst? Är ridflugtäcken något att ha? Vad använder ni er av?
Jag vill ju helst inte behöva överge alla de bra ridvägarna tills i höst :(
Jag använder Mygga-deo på hästen. Flugspray fungerar inte. Är det alltför jäkligt rider jag med flugtäcket (alltså vanliga. Ingen speciell ridvariant).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp