Hallå NH fantaster!

Sparvoga

Trådstartare
Har en fråga till er som hållit på med det ett tag. I lördags var jag på lastträning för en tränare pga att min pålle insett att han kan bestämma lite över matte :angel: Vi fick hålla på och snurra grimskaftet (heter dom d dom där tjocka??) o så o få hästarna att springa runt på volten, ja ni vet säkert vad jag menar!
Sen började vi närma oss lastningen, då blev han motsträvig igen men tränaren hjälpte mig och efter ca en timme gav han med sig och gick in och ut i transporten hur bra som helst, både för mig och henne :) Han tuggade mot oss och blinkade så där ögonen som hästar kan göra när d ser ut som dom tänker.... Jaja, iaf min fråga är, att när jag igår va ute och red så gick pållen med bestämda steg och tvekade inte en sekund, vilket han alltid brukar göra, vi brukar ha en kamp när vi är ute. Han brukar vara rädd för det mesta och stanna och gå fram väldigt tveksamt, men kan det ha med NH träningen att göra att han helt plötsligt går fram som ingenting?? Härligt va d iaf!!
 
Nja, njä, nej jag tror inte att det kan smitta av sig så snabbt på andra områden, inte egentligen. Men man ska väl aldrig säga aldrig.

Lite märkligt sammanträffande är det.

Det kan ju vara en attityd hos hästen som den har haft i fler sammanhang att den får göra lite som den vill och det faktum att den efter envishet och konsekvens valde att göra det enkla (gå in i transporten istället för att springa runt i en volt) och helt plötsligt fick rätta sig efter "din" vilja och upptäckte att det var rätt ok, fick en grundläggande förändring i sin attityd?

Jag tror dock inte att man ska dra för stora växlar på det där eftersom det sällan finns några trollformler och ledarskap måste ofta befästas om och om igen.

Kul att det gick och går bra iallafall! :)

Frid Kokopelli Mana
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 464
Senast: liiinnea
·
L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 811
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 771
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp