Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Jag förstår ärligt talat inte hur du resonerar.

Huvudfrågan i den här tråden är: Är det rimligt att kräva att man ska hålla sig borta från skogen inför jakt?
Implicit ingår alltså frågan: Stör man verkligen jakten genom att röra sig i skogen en vecka innan jakt?

De allra flesta säger nej, man stör inte. Djuren är vana vid att det rör sig folk i skogen.

Du å andra sidan har hävdat genom hela tråden att lagen minsann säger att jag inte får vara i skogen, men inte kunnat bevisa det på något sätt.

Nu går du in på andra spår?

Vad har du för problem med att folk vistas i skogen egentligen? Du tycks verkligen anse att icke-skogsägare minsann får hålla sig till cykelbanorna.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Huvudfrågan i den här tråden är: Är det rimligt att kräva att man ska hålla sig borta från skogen inför jakt?
Om det på något sätt stör markägarens möjligheter till inkomst från marken så är det det.


Implicit ingår alltså frågan: Stör man verkligen jakten genom att röra sig i skogen en vecka innan jakt?
Det är ju svårt att veta.
Men det verkar i alla fall störa de betalande jaktgästerna.
Och då så stör det ju markägarens möjligheter till inkomst.

Allemansrätten måste alltid vika för markägarens inkomstbringande verksamheter.


Vad har du för problem med att folk vistas i skogen egentligen? Du tycks verkligen anse att icke-skogsägare minsann får hålla sig till cykelbanorna.
Allemansrätten betyder inte fri tillgång till andras mark.
Den betyder viss tillgång.
Om man vill göra vissa saker i en skog, t.ex. lägga spår till sin hund, så måste man antingen ha jakträttsinnehavarens tillstånd eller äga skogen.
Problemet är att de som nyttjar allemansrätten ofta överskrider det som rätten innebär.

Har du läst den där tidningsartikeln som jag länkade till?
Den beskriver problemet på ett bra sätt.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Om det på något sätt stör markägarens möjligheter till inkomst från marken så är det det.

Ja, men stör detta verkligen möjlighet till inkomst?
Folk som promenerar i skogen kan knappast sägas störa på det sättet du vill få det till.


Det är ju svårt att veta.
Men det verkar i alla fall störa de betalande jaktgästerna.
Och då så stör det ju markägarens möjligheter till inkomst.

Allemansrätten måste alltid vika för markägarens inkomstbringande verksamheter.

Fast nu får du ge dig. Så om jag nu inte stör djuren skulle det räcka med att det irriterar jägarna för att räknas som hindrande av inkomstbringande verksamhet? Låter högst otroligt och väldigt orimligt.

Allemansrätten betyder inte fri tillgång till andras mark.
Den betyder viss tillgång.
Om man vill göra vissa saker i en skog, t.ex. lägga spår till sin hund, så måste man antingen ha jakträttsinnehavarens tillstånd eller äga skogen.
Problemet är att de som nyttjar allemansrätten ofta överskrider det som rätten innebär.

Nej, man behöver inte markägarens/jakträttsinnehavarens tillstånd för att lägga spår. Däremot behöver man tillstånd från jordbruksverket för att lägga inköpt blod i naturen.
Men det är helt orelevant i frågan - här pratar vi om promenader.
Huruvida andra människor överskrider allemansrätten är inte heller relevant.


Har du läst den där tidningsartikeln som jag länkade till?
Den beskriver problemet på ett bra sätt.

Ja jag har läst och återigen så kunde jag inte se relevansen.

Har svarat i citatrutan med fetmarkerad text.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Om de Danska jägarna kräver att skogen skall vara orörd från hundar för att komma och betala så stör det ju möjligheten till inkomst om du vägrar lämna skogen i fred och de Danska Jägarna därför inte fortsätter att komma och betala för sig.
De kan ju leta rätt på en annan skog som det går att få orörd.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Om de Danska jägarna kräver att skogen skall vara orörd från hundar för att komma och betala så stör det ju möjligheten till inkomst om du vägrar lämna skogen i fred och de Danska Jägarna därför inte fortsätter att komma och betala för sig.
De kan ju leta rätt på en annan skog som det går att få orörd.

Precis så! De danska jägarna har vissa krav och i den skog som line_n rör sig i så går inte det att uppfylla eftersom jaktmarken ligger nära bebyggelse där människor rör sig till vardags. Olika jaktmarker är mer eller mindre störda av allmänheten och därför mer eller mindre attraktiva för jägarna. Attraktiv jaktmark kan man säkert ta mer betalt för, mindre attraktiv jaktmark får man ta mindre betalt för.

Det som line_n:s svärfarfar försöker sig på är att inskränka på allemansrätten för att göra den mark han upplåter till de danska jägarna mer attraktiv för dem.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Nej, man behöver inte markägarens/jakträttsinnehavarens tillstånd för att lägga spår.

JO!

Jag pekar åter på artikeln i hundsport-tidningen.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html

"Jakträtten knuten till markägandet – allemansrätten en sedvanerätt
För användning och träning av jakthundar krävs alltid jakträttshavarens medgivande. Samma krav gäller verksamhet med exempelvis spårhundar."
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Nej han ber en specifik person som regelmässigt går i skogen att låta bli att göra det.

Allemansrätten gäller inte vid regelmässigt brukande.
Varken för ryttare eller andra.
Inte hundägare heller.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Visst har han rätt att be om det. Men han har inte rätt att kräva det. Det kan heller inte hans son, som innehar jakträtten, kräva. Det går utanför äganderätten i det här fallet. Äganderätten är i praktiken alltid begränsad på något sätt. I det här fallet av allemänsrätten eftersom line_n med hunds närvaro i skogen med största sannolikhet inte stör viltet. Dock kan man kräva att hunden ska vara kopplad.

De enda som tycks störas är danskarna, farfadern och några i den här tråden. Men jag vågar påstå att det är störningar av en typ som inte påverkar allemansrättens omfattning.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Han har lagen på sin sida så det är inget att diskutera.
Det är därför som jag blir så trött.

Det här kommer upp med jämna mellanrum och det är samma visa varje gång.
Hundägare tror att de kan göra massor av saker i andras skog.
Träna hundar, lägga spår o.s.v.
Vilket inte alls är något som ingår i allemansrätten.

Där har du faktiskt fel. Vi har just varit i kontakt med länsstyrelsens jurister i just frågan om spårläggning och fick svaret att enskilda personers spårträning ryms inom allemansrätten. Villkoret är som vanligt att man inte får förstöra marken, men det är upp till markägaren att bevisa att förstörelse skett. Även spår på slagen vall är tillåtet, om den är slagen sista gången för säsongen.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Verksamhet är inte enskilda personers spårträning. Det är av föreningar eller företag organiserade träningar eller tävlingar.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Vi har just varit i kontakt med länsstyrelsens jurister i just frågan om spårläggning och fick svaret att enskilda personers spårträning ryms inom allemansrätten.

OK.
Det är svårt med gränserna för allemansrätten, särskilt som regelverket är så spritt bland olika lagar.
Det är ju av varianten "man får göra det som inte är förbjudet i någon lag någonstans".

Regelmässigheten måste ju ändå gälla, man får ju inte regelmässigt ta samma väg igen och igen.
I TS fall så borde det vara det som kan fälla ett avgörande.
Hon tar samma väg hela tiden, "sin slinga", vilket torde vara att överträda allemansrätten.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Där har du faktiskt fel. Vi har just varit i kontakt med länsstyrelsens jurister i just frågan om spårläggning och fick svaret att enskilda personers spårträning ryms inom allemansrätten. Villkoret är som vanligt att man inte får förstöra marken, men det är upp till markägaren att bevisa att förstörelse skett. Även spår på slagen vall är tillåtet, om den är slagen sista gången för säsongen.

Då slipper jag leta upp var jag läst det. Om jag inte minns fel är 3 personer för många för att kunna lägga spår utan tillstånd, jag kommer inte ihåg hur det var med 2 personer. Sen är det upp till oss hundägare att ha en koll på var skogsfåglarna håller till, så vi inte stör dem. Stöter man på en sådan är det bara att vända och åka till något annat ställe.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

OK.
Det är svårt med gränserna för allemansrätten, särskilt som regelverket är så spritt bland olika lagar.
Det är ju av varianten "man får göra det som inte är förbjudet i någon lag någonstans".

Regelmässigheten måste ju ändå gälla, man får ju inte regelmässigt ta samma väg igen och igen.
I TS fall så borde det vara det som kan fälla ett avgörande.
Hon tar samma väg hela tiden, "sin slinga", vilket torde vara att överträda allemansrätten.

Vad vet du om vilken slinga jag brukar gå?
Det finns en rejäl stig som går genom skogen, som de flesta använder. Människor med eller utan hund samt ryttare.
Jag går på stigen ibland, ibland går jag "off-road" eftersom att det är bättre träning för hundarna. Så att jag går samma väg alltid stämmer inte.

Det är ju dessutom inte det som stör någon. Jag får en känsla att du griper efter halmstrån bara för att hitta något som ska hålla mig borta från skogen?
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Jag får en känsla att du griper efter halmstrån bara för att hitta något som ska hålla mig borta från skogen?

Det har jag inget intresse av.
Det är inte min skog.
Ämnet däremot intresserar mig mycket.

Allemansrätten är så svår att tolka att den förtjänar att diskuteras både mycket och ofta.
Jag är på båda sidor.
Dels så vill jag gärna rida i andras skog och på andras vägar och dels så vill jag ha min mark fredad från störning.
T.ex. så är inte en lös hund som far runt och skäller på vårt badberg trevligt för vare sig mig eller våra campinggäster.
Det är in te heller roligt för jägaren om en hund far runt och skrämmer iväg alla sjöfåglar.

Min erfarenhet är att ryttare och hundägare ofta tar sig större friheter än vad allemansrätten medger.
I ert fall så regleras även dina friheter i lagen om hur grannar skall behandla varandra.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 177
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hur oroliga är ni för när det finns varg i närområdet när ni är ute med hunden i skogen? Låter ni bli att ha hunden lös (om ni brukar ha...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp