Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Det beror på att allemansrätten är namn på det fenomen som uppkommer från en samling lagar där det som inte är förbjudet är tillåtet.
Så varje enskilt fall måste prövas i rätten mot alla de där förbudslagarna.
Och det är väl ännu inte någon som prövat vad som gäller om man ber någon hålla sig undan för att inte störa jakten.

Av sidan 30-31 så tycker jag dock att det framgår att det är möjligt att få ett besöksförbud vid vite utdömt i ett sådant fall.

Ärligt talat så förstår jag inte vad du är ute efter?
Göra dig osams med din sambos Farfar?
Vems är marken?
Vem har jakträtten?

Det kan ev. anses vara olaga jakt att gå med hund i annans skog under jakten.
Jägarna på de olika ställen där jag bor undviker sådant.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Du sa att du även hade vägar att gå långpromenader på, kan du inte gå en bit där & vända efter en bit? Ingen har ju sagt att du måste gå hela långturen bara för att du väljer att gå just den vägen en dag. Alternativet är ju att ta bilen, cykeln (vad du nu har) & gå i en annan skog? (om man får göra så, men skulle tro det med tanke på allemansrätten)
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Detta är enda stället där jag kan gå en lite kortare sväng och ha hunden lös,

Jag tror att jakträttsinnehavaren kan hävda att du inte får ha hunden lös.

"35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad."

Källa jaktlagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.HTM
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Personligen skulle jag rätt och slätt respektera min sambos farfars önskan. Eller skogsägarens önskan om det vore någon utanför släkten.. Husfrid/grannfrid och vänskap/respekt är värt mycket!
Jag kan även förstå om dom inte vill ha en hund springades lös i skogen dagarna innan jakt. Dom lämnar lukter som djur kan känna är hotfulla.
Hur som så tycker jag du ska ta en annan väg och vända om det inte finns någon "runda".:)
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Det beror på att allemansrätten är namn på det fenomen som uppkommer från en samling lagar där det som inte är förbjudet är tillåtet.
Så varje enskilt fall måste prövas i rätten mot alla de där förbudslagarna.
Och det är väl ännu inte någon som prövat vad som gäller om man ber någon hålla sig undan för att inte störa jakten.

Av sidan 30-31 så tycker jag dock att det framgår att det är möjligt att få ett besöksförbud vid vite utdömt i ett sådant fall.

Ärligt talat så förstår jag inte vad du är ute efter?
Göra dig osams med din sambos Farfar?
Vems är marken?
Vem har jakträtten?

Det kan ev. anses vara olaga jakt att gå med hund i annans skog under jakten.
Jägarna på de olika ställen där jag bor undviker sådant.

Nej, min tolkning av sida 30-31 är att det handlar om helt andra problem än folk som promenerar i skogen.

Just nu, undrar jag vad lagen säger. Du menar på att farfarn har lagen på sin sida, jag är tveksam till om det stämmer.
Om han nu har lagen på sin sida är det inget att diskutera. Men i annat fall kan jag fortfarande fundera över vad som egentligen är rimligt att gå med på.

Som jag skrev tidigare så vill jag inte göra mig osams med någon, i så fall hade jag bett honom dra åt helvete för länge sen.

Farfarn äger inte marken och har inte jakträtten. Men hans söner låter honom styra med allt som har med skogen att göra bara för att de inte vågar något annat.

I den här tråden vill jag bara höra olika människors åsikter om vad som är det rimliga.

Du sa att du även hade vägar att gå långpromenader på, kan du inte gå en bit där & vända efter en bit? Ingen har ju sagt att du måste gå hela långturen bara för att du väljer att gå just den vägen en dag. Alternativet är ju att ta bilen, cykeln (vad du nu har) & gå i en annan skog? (om man får göra så, men skulle tro det med tanke på allemansrätten)

Klart att jag kan gå på andra ställen eller åka iväg och gå. Men det blir krångligare och inte samma sak för min hund.
Alla korta vägar nära oss är bilvägar = hon måste gå kopplad. Går hon kopplad måste jag promenera mer än dubbelt så långt för att hon ska bli nöjd, hon älskar att få sträcka ut och springa.
Vi åker iväg ibland men det blir ju ett litet projekt, inget jag gör på morgonen innan skolan.

Det här är ju normalt sett min morgonpromenad, då vill jag ju ha den så kvalitativ som möjligt.

Nu kanske det låter som om jag bara är lat ;)
Men jag stör mig lite på att jag ska behöva ändra våra rutiner för att jägarna ska få skjuta precis ALLA älgar i skogen.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Jag tror att jakträttsinnehavaren kan hävda att du inte får ha hunden lös.

"35 § Utan medgivande av jakträttshavaren är det inte tillåtet att med fångstredskap eller vapen som kan användas för jakt ta vägen över annans jaktområde. Detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten och även annars, om det sker i lovliga ärenden. Om hund medförs, skall den hållas kopplad."

Källa jaktlagen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870259.HTM

Jag har sådan kontroll på min hund att hon inte jagar. Så hon kan knappast ses som ett jaktredskap.
Jag tycker det här börjar kännas överdrivet. Helt plötsligt får man inte göra nåt i skogen någonsin?

det står ju förövrigt "detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten" - vilket denna skog borde vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Personligen skulle jag rätt och slätt respektera min sambos farfars önskan. Eller skogsägarens önskan om det vore någon utanför släkten.. Husfrid/grannfrid och vänskap/respekt är värt mycket!
Jag kan även förstå om dom inte vill ha en hund springades lös i skogen dagarna innan jakt. Dom lämnar lukter som djur kan känna är hotfulla.
Hur som så tycker jag du ska ta en annan väg och vända om det inte finns någon "runda".:)

Men det här är ju dofter som alltid finns i vår skog. Det går hundar där varje dag. Borde ju vara vardag för viltet?

Ja jag kommer troligen inte göra mig osams med honom. Men jag tycker ändå att det är sjukt störande.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Helt plötsligt får man inte göra nåt i skogen någonsin?
Precis så är det faktiskt.
Här så har jag hittat en bra artikel till dig.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_
mapp/hundagare_allemansratt.html

Med ett rättsfall som påminner om din situation.
"I rättsfallen fastslås några viktiga principer vid tolkningen av § 6 jaktlagen.

Det är grovt oaktsamt och straffbart att under förbudstiden låta hund löpa lös utan att vara under full kontroll, vilket i princip innebär att den skall vara kopplad. Det behöver heller inte styrkas att hunden har stört något vilt. När det gäller skadekriteriet är det tillräckligt att hunden under icke förbudstid stör och skingrar vilt för att hundägaren skall bötfällas och åläggas skadestånd."
Lunds tingsrätt B492-00.



det står ju förövrigt "detta får dock ske på vägar som är upplåtna för allmänheten" - vilket denna skog borde vara.
Sådana vägar är allmänna vägar och privata vägar med statsbidrag.
Inte vilka vägar som helst.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Du menar på att farfarn har lagen på sin sida, jag är tveksam till om det stämmer.
Om han nu har lagen på sin sida är det inget att diskutera.

Han har lagen på sin sida så det är inget att diskutera.
Det är därför som jag blir så trött.

Det här kommer upp med jämna mellanrum och det är samma visa varje gång.
Hundägare tror att de kan göra massor av saker i andras skog.
Träna hundar, lägga spår o.s.v.
Vilket inte alls är något som ingår i allemansrätten.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

I den här tråden vill jag bara höra olika människors åsikter om vad som är det rimliga.

Jag sysslar inte med åsikter.
Jag ägnar mig åt vad som gäller rent lagligt.

Men visst, sedan så är jag av åsikten att den som har lagen på sin sida skall få det som den vill ha det.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Precis så är det faktiskt.
Här så har jag hittat en bra artikel till dig.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_
mapp/hundagare_allemansratt.html

Med ett rättsfall som påminner om din situation.
"I rättsfallen fastslås några viktiga principer vid tolkningen av § 6 jaktlagen.

Det är grovt oaktsamt och straffbart att under förbudstiden låta hund löpa lös utan att vara under full kontroll, vilket i princip innebär att den skall vara kopplad. Det behöver heller inte styrkas att hunden har stört något vilt. När det gäller skadekriteriet är det tillräckligt att hunden under icke förbudstid stör och skingrar vilt för att hundägaren skall bötfällas och åläggas skadestånd."
Lunds tingsrätt B492-00.




Sådana vägar är allmänna vägar och privata vägar med statsbidrag.
Inte vilka vägar som helst.

Men det där handlar ju om koppeltvånget! Nu råder inget koppeltvång.

Kan inte läsa artiklen, länken funkar inte.

Han har lagen på sin sida så det är inget att diskutera.
Det är därför som jag blir så trött.

Det här kommer upp med jämna mellanrum och det är samma visa varje gång.
Hundägare tror att de kan göra massor av saker i andras skog.
Träna hundar, lägga spår o.s.v.
Vilket inte alls är något som ingår i allemansrätten.

Ja du påstår det. Men hittills har du inte kunnat lägga fram någon referens som stödjer ditt påstående.

Just nu verkar det mest som om det är du som övertolkar lagen?
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Jag sysslar inte med åsikter.
Jag ägnar mig åt vad som gäller rent lagligt.

Men visst, sedan så är jag av åsikten att den som har lagen på sin sida skall få det som den vill ha det.

En lag som inte inte kunnat ange?
Alla referenser du har lagt in har handlar om andra saker.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Jag sysslar inte med åsikter.
Jag ägnar mig åt vad som gäller rent lagligt.

Men visst, sedan så är jag av åsikten att den som har lagen på sin sida skall få det som den vill ha det.

Fast, personen som sagt åt Line_n att inte gå i skogen äger den faktiskt INTE. Varför sitter du då och är så mån om att den personen ska få sin vilja fram?
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Men det där handlar ju om koppeltvånget! Nu råder inget koppeltvång.
Det står
När det gäller skadekriteriet är det tillräckligt att hunden under icke förbudstid stör och skingrar vilt för att hundägaren skall bötfällas och åläggas skadestånd
Så det handlar om nu.

Kan inte läsa artiklen, länken funkar inte.


Vi tar länken igen.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html

Den går till en hundtidning.
Och denna gången har jag provat att den fungerar,.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Fast, personen som sagt åt Line_n att inte gå i skogen äger den faktiskt INTE. Varför sitter du då och är så mån om att den personen ska få sin vilja fram?

Den personen företräder jakträttsinnehavaren och är därför i dennes ställe.

Jag är mån om att markägare och jakträttsinnehavare kan freda sina ägodelar och sina inkomster mot nöjes- och friluftslivet.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Jaktlagen och jag har även angett ett rättsfall.
Lunds tingsrätt B492-00
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Vilket görm!

Om du går med din hund regelbundet i samma område, så inte skrämmer ni bort nån älg inte. Vet de inte bättre än så?

Man kan som jägare inte förbjuda folk att gå i skogen. Vare sig före, under eller efter jakt.

Däremot om nån medvetet stör/motar bort vilt, så är det ju en annan femma.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Man får inte störa eller mota bort viltet omedvetet heller.

Nu så handlar det ju om sambons Farfar och då så får man gå litet mera försiktigt fram.

Frågan blir ju om man vill stöta sig med honom eller inte.
Det finns ju stöd för hans önskemål i lagen även om risken för straff ur lagens mening nog är i det närmaste obefintlig.
Säker kan man dock inte vara.

Om viltet verkligen störs eller inte låter jag vara osagt.
Det finns mycket som inte är tillåtet som inte heller stör någon.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Men jag tycker ändå att det är sjukt störande.

Ja det skulle jag oxå tycka om någon bad mej hålla mej borta från skogen intill huset en tid:o.. Men skulle oxå bli irriterad om jag bad någon hålla sej undan vår skog en tid (ej i anslutning till vår gård) och dissade det.;)
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Edit. De har nyligen röjt i skogen. I flera veckors tid har det vimlat med skogsmaskien och människor. DET borde ha skrämt bort djuren mer än vad jag någonsin gör.

Skogsmaskier, motordriva fordon och motorsågar skrämmer inte bort djuren snarare tvärt om. Om man har en skördare som kör i skogen så hör speciellt älgarna och drar sig dit. Brorsan som kör skotare kan se älgarna traska runt dom nyhuggna hyggena och när maskinerna åkt iväg så står dom snart och mumsar där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 659
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hur oroliga är ni för när det finns varg i närområdet när ni är ute med hunden i skogen? Låter ni bli att ha hunden lös (om ni brukar ha...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp