Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Självklart är det trams, du skrämmer inte bort djuren för att du går promenader där. Och ingen har rätt att tvinga dig därifrån, särskilt inte en vecka innan jakten. Det var typ det dummaste jag har hört :rofl:

Men, om din sambos farfar vill att du ska hålla dig därifrån en vecka innan jakten och han märker om du gör det eller inte, då tycker jag att det kan vara klokt att göra som han vill. Det är alltid bra att hålla sig väl med släkten om man kan :) Om han däremot inte ser om du går där eller ej, så kan du väl ljuga lite om du har samvete till det ;)
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

*kl*

Fullständigt tramsigt enligt mig, men det finns ju en hel del jägare som inte är vana vid skogen, tyvärr...

Hemma på våra jaktmarker har vi jaktförbud med löshund helgen före älgjakten, dvs förra helgen så fick vi inte släppa våran hund på rådjur. Men att gå och röra sig i skogen är det ingen som har kommit på tanken, kanske för att nästan alla i jaktlaget rör sig i skogen till vardags och vet om att djuren blir inte skrämda av det.
Vi har ju även krossverk som går under vardagarna och det står i princip mitt i jaktmarken om man tittar på en karta och det är inte heller något som stör djuren, däremot brukar de låta bli att köra igång krossen den fm de jagar i närheten eftersom det är rätt drygt att sitta på pass i närheten och ha dunket i öronen, det är nämligen inte tillräckligt för att de aktiva hörselskydden ska slå av utan istället förstärker de ljudet... :crazy:

Det är egentligen bara mån-tis första veckan som de jagar heltid, i år hade de även jagat älg på ons tillsammans med ett annat jaktlag för att slippa tänka på gränser.

Men jag kan tänka mig att den som säljer jakten vill kunna säga att denne har gjort allt för att inte skrämma bort några djur.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Jag bara undrar vem som får skulden om du nu verkligen håller dig borta från skogen en vecka innan. O det i allafall inte finns något djur?
Kan du verkligen påvisa att du ej gått där o stört viltet?
Eller vem som håller koll på att INGEN går i skogen varken med hund eller utan.
Spännande tanke, men helt orimligt.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

KL

Tack för alla svar! Jag har inte tid just nu att svara alla specifikt men är jätteglad över alla som bidrar med sin synpunkt :laugh:
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

*KL*

Ärligt talat, vad är problemet?
Vad är det just med denna promenadväg du så desperat måste gå på?
Du kan väl helt enkelt bara gå en annan väg, spelar roll?
Jag skiter i om markägaren har lagen på sin sida eller inte men vid pågående jakt så finns det inte i min värld att gå och störa jägarna och viltet.
Jag skulle inte uppskatta att ngn gick runt o vandrade på min mark, på samma ställe som mig när jag tex tränar hund eller rider på ett fält. Här kommer fru svensson då med sin hund och släpper den (utan att hunden springer fram till mig för så pass lydnad har den) men hon stör och hon skiter i det för att hon har RÄTT att vara på min mark.

Snälla nån vart har hänsyn och respekt tagit vägen i detta landet? Jag blir arg så jag kokar nästan när hästfolk säger, ja men de går bra att rida i skogen under älgjakten, på med reflexer och tjoa och skrik så dom hör dig.
Hur lätt är det att jaga älg då....

Kan man inte bara respektera markägaren och dess intresse/inkomst? Nu var det väl inte markägaren som bad dig hålla dig undan men av ngn anledning så är de ju han som håller i jakträtten och bestämmer, varför inte bara följa hans önskemål....

Kan vi inte bara va rädda om allemansrätten och inte bara sticka upp det under näsan och peka finger när markägare har relativt rimliga önskemål.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Ehh.. Markägaren är min sambos pappa som inte har några som helst bekymmer med att jag promenerar i skogen. Jag stör ingen.

Förstår inte varför du reagerar så kraftigt?

Min fråga i tråden är just: är hans önskemål rimligt?
Och som du själv kan läsa så verkar det vara delade meningar om saken.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Han bad dig väl hålla dig borta vissa veckor, varför inte bara göra det?

Ja, jag har sett att det är skilda åsikter. Och jag sade min. Förstår inte varför det är så svårt att respektera ngn annans vilja när man kan välja att göra samma sak ngn annanstans.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Jag har ju försökt förklara att det inte är så enkelt som att "göra samma sak någon annan stans".

Han är dessutom inte den typen av människa som förtjänar att folk gör uppoffringar för honom. Inte för att det är det som tråden handlar om men det gör att min inställning blir annorlunda om hans krav nu är orimligt.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Jag hade inte kunnat säga att jag inte gjorde något och sedan göra det ändå... Så jag hade i dina skor antingen snällt nickat och därefter hållit mig borta från skogen, eller sagt rakt ut (utan att vara otrevlig eller snäsig naturligtvis) att jag tyckte att det var orimligt och därefter fortsätta vistas i skogen som vanligt.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Kan vi inte bara va rädda om allemansrätten och inte bara sticka upp det under näsan och peka finger när markägare har relativt rimliga önskemål.


Det är inte att vara rädd om allemansrätten att bara säga ja och amen så fort en markägare eller jakträttsinnehavare har nåt önskemål. Att hålla sig borta från markerna en vecka innan jakt är ju horribelt löjligt och om man tillmötesgår såna krav så urholkar man snarare allemansrätten eftersom markägare/jakträttsinnehavare då tror att de har rätten på sin sida.

Pågående jakt är en annan femma, då tycker jag att man självklart ska hålla sig undan för att inte förstöra på ngt sätt.

Rådjur och älgar är korkade vanedjur som inte har vett att vara rädda för vare sig hundar eller folk (iaf är det så i södra Sverige där jag bor). Om man låter hundarna skrämma bort dem från tomten så kan det ta en kvart och sen står de på samma ställe igen och betar....;)
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Ehh.. Markägaren är min sambos pappa som inte har några som helst bekymmer med att jag promenerar i skogen. Jag stör ingen.

Det bästa är kanske att be honom prata med sin far och förklara det orimliga i att du inte ska få gå i skogen en veckan innan jakten?
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

*KL*

Ärligt talat, vad är problemet?
Vad är det just med denna promenadväg du så desperat måste gå på?
Du kan väl helt enkelt bara gå en annan väg, spelar roll?
Jag skiter i om markägaren har lagen på sin sida eller inte men vid pågående jakt så finns det inte i min värld att gå och störa jägarna och viltet.
Jag skulle inte uppskatta att ngn gick runt o vandrade på min mark, på samma ställe som mig när jag tex tränar hund eller rider på ett fält. Här kommer fru svensson då med sin hund och släpper den (utan att hunden springer fram till mig för så pass lydnad har den) men hon stör och hon skiter i det för att hon har RÄTT att vara på min mark.

Snälla nån vart har hänsyn och respekt tagit vägen i detta landet? Jag blir arg så jag kokar nästan när hästfolk säger, ja men de går bra att rida i skogen under älgjakten, på med reflexer och tjoa och skrik så dom hör dig.
Hur lätt är det att jaga älg då....

Kan man inte bara respektera markägaren och dess intresse/inkomst? Nu var det väl inte markägaren som bad dig hålla dig undan men av ngn anledning så är de ju han som håller i jakträtten och bestämmer, varför inte bara följa hans önskemål....

Kan vi inte bara va rädda om allemansrätten och inte bara sticka upp det under näsan och peka finger när markägare har relativt rimliga önskemål.


Spännande tanke. Detta innebär att man är väldigt begränsad i sin utegång i naturen OM man inte har egen mark. Till att börja med jagas älg från fösta måndagen i september. Med uppehåll två veckor, för att sedan dras i gång i hela landet. Fram till 31 januari. Är du verkligen inte ute i skog under denna period?
Sedan är det väl i så fall inte BARA älgjägare som hänsyn ska tas till!!
Eller?
Hjort (dov-kron) från augusti till februari ut.
kan skriva av hela jakttabellen, men ser ingen mening med det.
Fågeljägare, rådjur, vildvins.
Jag är själv jägare, har både hästar o hundar,
jag håller till i skogen.
Visst tänker jag mig en gång för innan jag går ut (för min egen o djurens del),
skulle aldrig falla mig in att tjoa o stimma, men väl "märkta" är vi.
Precis som jag går ut o plockar bär, vilket är under hösten som jakt bedrivs.
Hm, väldigt spännande tanke som sagt. :cool:
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Men hur fasen kan du tycka att det är rimligt rent generellt? Eller ska bara älgjakten vara helig? Går ni som vrålar i högan sky aldrig ut och plockar bär eller svamp. Nej dra mig baklänges vilket konstig resonemang!

*kl*
Jag går inte i djupa skogen under den mest hektiska/intensiva jaktperioden. Inte för att vara bussig mot jägarna egentligen utan för att jag inte vill riskera att bli träffad av ett vådaskott. Det verkar ju gå hej vilt ute i skogarna med jägare som kollar i kors och skjuter :/
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Till att börja med jagas älg från fösta måndagen i september. Med uppehåll två veckor, för att sedan dras i gång i hela landet. Fram till 31 januari.
Vet inte hur det är på andra ställen. Men här jagar man inte älg i samma skog helg efter helg efter helg.. Man har ju ofta ett jaktlag där flera har skog och man varierar mellan dem.

Så när jakten varit i en viss skog tar det ofta några veckor innan de återkommer. Och pratar man med det jaktlag som håller till i korkarna får man nog veta när det är grönt att röra sej i vissa skoagar:)
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

*knapplån*
Jag tycker att det är märkligt att det skall vara så svårt att respektera ägande av mark.

Allemansrätten betyder "inte störa – inte förstöra."
Källa: http://www.naturvardsverket.se/allemansratten

Om jakten blir störd så har man ju stört.
Och det får man inte.

Och jo, vill ni ha tillgång till mark på era egna villkor så får ni vackert ta och köpa den.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Fast du bygger ju din argumentation på att man skrämmer bort viltet om man går med hunden i skogen veckan före jakt. Stör man inte så förstör man inte och då ingen kan hindra en från att gå i skogen.

Det går ju faktiskt att vända på det och säga att den som inte respekterar allemansrätten bör kanske inte köpa på sig mark. ;)
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

JAg tänkte på det här:

Spännande tanke. Detta innebär att man är väldigt begränsad i sin utegång i naturen OM man inte har egen mark. Till att börja med jagas älg från fösta måndagen i september. Med uppehåll två veckor, för att sedan dras i gång i hela landet. Fram till 31 januari. Är du verkligen inte ute i skog under denna period?
Sedan är det väl i så fall inte BARA älgjägare som hänsyn ska tas till!!
Eller?
Hjort (dov-kron) från augusti till februari ut.
kan skriva av hela jakttabellen, men ser ingen mening med det.
Fågeljägare, rådjur, vildvins.

Det pågår i princip alltid någon form av jakt när det inte råder "hundförbud".
Och man kan ju inte kräva att markägarna skall rätta sig efter skogsströvare när de vill jaga.
Smygjakt syns ju inte men störs definitivt av folk som är ute med sina hundar.

Om man har mark så måste man ju få jaga när man vill inom jakttiderna?
Eller?

Huruvida det stör viltet man vill jaga i nästa vecka har jag ingen aning om.
Kanske viltet blir vant och mera lättjagat i stället om hundar rör sig i skogen.
Vad vet jag?
Men det finns nästan alltid en jakttid på något och vill markägaren jaga så får man ju inte störa jakten.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Fast i så fall förstår jag inte alls vad du argumenterar om. Line_n har ju aldrig påstått sig kräva att hon ska få gå i skogen under det att jakt (alltså aktiv jakt, inte jakttid) pågår.

Men mer generellt så är det ju praktiskt att sätta upp en skylt, "Jakt pågår". Då vet ju folk när de kan riskera att störa i skogen.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

Det finns ju flera nivåer i den här diskussionen.
I just TS fall så är hon ombedd att inte vara i skogen en vecka före jakten p.g.a. att den som sköter jakten har fått för sig att det stör.
Och kanske är det så i det fallet, det vet inte jag.
Om det är så att det stör jakten så betyder det dock att TS måste hålla sig undan.

Men mer generellt så är det ju praktiskt att sätta upp en skylt, "Jakt pågår". Då vet ju folk när de kan riskera att störa i skogen.

Men det är inte alltid möjligt då det kan handla om skogar som man kommer åt från väldigt många håll.
I det licensområde som min mark är ansluten till så skulle det ta många timmar och minst 20 skyltar att täppa till alla infarter.
Nu så vet jag att jägarna där inte blir störda av att det går folk och hundar i skogen och aldrig att de skulle be någon att hålla sig undan.

Men det är väl olika det där. Jägarna där går ofta i skogarna med sina hundar och både tränar och räknar vilt.
 
Sv: Hålla sig borta från skogen inför jakt, rimligt?

JAg tänkte på det här:



Det pågår i princip alltid någon form av jakt när det inte råder "hundförbud".
Och man kan ju inte kräva att markägarna skall rätta sig efter skogsströvare när de vill jaga.
Smygjakt syns ju inte men störs definitivt av folk som är ute med sina hundar.

Om man har mark så måste man ju få jaga när man vill inom jakttiderna?
Eller?

Huruvida det stör viltet man vill jaga i nästa vecka har jag ingen aning om.
Kanske viltet blir vant och mera lättjagat i stället om hundar rör sig i skogen.
Vad vet jag?
Men det finns nästan alltid en jakttid på något och vill markägaren jaga så får man ju inte störa jakten.

Det innebär att man bara "får/bör/ska" å i skogen när det råder hundförbud?
Om jag inte äger skogen själv och den INTE ingår i ett jaktvårdsområde, eller jag inte arrenderar ut min mark.
Hm......
Tur jag bor där jag bor då ;P
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hur oroliga är ni för när det finns varg i närområdet när ni är ute med hunden i skogen? Låter ni bli att ha hunden lös (om ni brukar ha...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 116

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp