Bukefalos 28 år!

Hålla sig heka natten?

W

Warmia

När bör en unghund börja klara sig hela natten utan att behöva nattkissa?

Hon går ut sista gången vid 21-22 tiden, får gå ut då vi går upp till jobbet vid 04.30. Men 4av5 gånger måste hon ut på natten. Hon säger till så hon sätter sig inte inne. Vi har provat någon gång att strunta i henne men då blir det kiss inne så vi släpper ut henne.

Nu är det ju ganska enkelt när vi har egen trädgård att bara öppna dörren till men om 3månader bor vi i lägenhet på 3e våningen, inte lika kul att dra på sig alla kläder och gå ut och kissa då......
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Det är väldigt olika. Vissa klarar sig "från början" hela natten och andra tar det några månader för.

Har hon tillgång till hela huset på natten eller bara en begränsad yta? Det är oftast lättare om man begränsar utrymmet för dem.
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Hon har mkt begränsat område då hon ligger i hallen på natten och när vi inte är hemma. Hon är snart 8 månader nu.....
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Jag tror jag gick ut en natt med min hund när hon var valp, dvs natten efter att hon kom till mig. Sen vande hon sig snabbt att inte gå ut förrän det var morgon, men vi fick skynda oss;) Gjorde så eftersom jag anser att det är svårt att vänja dem av vid nattrundan när man väl har fått in det - någon olycka blev det och självklart tog jag ut henne om hon var dålig i magen osv.

Så jag hade tagit tag i det snarast!
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Jag har 2 valpar a´11 v här hemma nu, som är födda hos mig. När syskonen åkte vid 9 v ålder så följde dessa med dom vuxna hundarna in i sängen till mig - och började sova hela nätter.
Det håller dom fortfarande, om inte jag skulle råka sova alldeles för länge - vilket enbart händer om jag är barnledig ;) Men ca 8-9 timmar klarar dom i sängen utan att behöva gå ut.
Däremot har jag sisådär 5 sek på mig när sonen väcker dom på morgonen att få ut dom, annars kissar båda inne direkt.

Jag har alltid haft mina hundar i sängen, alternativt i korg bredvid sängen - och alla har blivit rumsrena på natten inom en månads tid. Kan tänka mig att det tar längre tid om hunden sover ensam någonstans, så har det varit för vänner och bekanta i alla fall.
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Min 1åring som jag har nu har jag haft väldigt tur med han har ALDRIG pinkat inne på natten sen han var 8 veckor villket kanske inte är så vanligt..

Dom andra 2har lärt sig ganska fort att dom inte rastas på nätterna..
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Okej!!

Hur menar du att jag ska ta tag i det då?? Det är det jag inte vet hur jag ska göra?

Hon är ju 100% rumsren bara jag släpper ut henne när hon säger till.

Kl

Hon har periodvis sovit och självklart under valptiden hos oss brevid sängen men samma sak där att hon väcker oss 1gång varje natt för att få kissa, sedan valde hon själv hallen så det blev det sen!

Hur ska jag vänja av med nattkisset?
Jag vet ju att hon klarar det vissa nätter och jag vet att hon kissar inne när vi inte öppnar åt henne när hon säger till att hon vill ut.
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Hmmm, först och främst se till att hon är ordentligt rastad innan ni går och lägger er, ev ta undan vatten ngn timme innan. Sen helt enkelt strunta i att ta ut henne på natten. Kanske händer det ngn olycka, men är hon rumsren i övrigt är detta säkert inget problem.
 
Sv: Hålla sig heka natten?

*KL*

Dricker hon normalt rent allmänt? Har hon vatten på natten?

Om hon har vatten på natten, prova ta bort det och se om det blir skillnad?

Knepigt när de vant sig vid att kissa på natten kan jag tänka mig, jag vet inte riktigt hur du ska få bukt med det, mer än möjligen en period ta bort vattnet nattetid och se om det hjälper.

Jag har haft tur kanske, men alla mina (och andra i familjen) har varit 'nattorra' tidigt, långt innan de klarat hålla sig längre stunder dagtid.
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Ni kanske ska kissa henne lite senare en sista gång så att det är färre timmar mellan sista och första utgången? Eller helt enkelt gå upp och kissa med henne när hon behöver?! :idea:

Synd om hundar som måste lära sig att hålla sig för sina ägares skull tycker jag! :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hålla sig heka natten?

Synd om hundar som måste lära sig att hålla sig för sina ägares skull tycker jag! :angel:

Med det resonemanget skulle vi ju inte göra hundar rumsrena över huvud taget. Och DET skulle vara ganska ohållbart.

Edit: Eller rättare sagt, lära sig var man ska kissa och att man ska vänta tills man kommit ut.
Att behöva gå ut med hunden mitt i natten ett helt hundliv är ju ganska ohållbart det med.
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Jo men klart att hunden inte ska kissa inne och kunna hålla sig normalt/inte vara kissig. Men ÄR hunden kissig så ska den få gå ut o kissa! Den ska inte behöva hålla sig 3-4 timmar extra bara för att matte och husse som själv valt att skaffa hund vill sova tex :)
 
Sv: Hålla sig heka natten?

3-4 timmar extra?
Extra, som i mer än vadå?

Min 3 åriga son kan vara torr hela nätter, och jag har då inga problem att sova i 12 timmar utan att bli kissnödig. Alla är såklart individer, men jag tror att det är något fel på en hund som inte fysiskt kan hålla sig längre än max 4 timmar, som vuxen då så klart.

Alla mina vuxna hundar har alltid sovit när jag sovit. Oavsett om det är mitt på dagen, på främmande plats - eller om jag så sover i 14 timmar. Sover flockledaren - så sover dom. Det är endast om dom varit sjuka som dom vaknat för att behöva gå ut, och då ska dom självklart få gå ut också.
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Ja om vi säger att hunden är kissig igen efter 5 timmar ska den inte behöva hålla sig tills det gått tex 8 timmar bara för att den som äger hunden anser att den bör kunna hålla sig så länge, det var så jag menade! Man får ju hela tiden reglera efter hunden, inte enbart se till att man "vill" eller "att den bör".
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Det är jätteolika för olika hundar, min var över året innan han kunde hålla sig hela natten, dvs 8-9 timmar.
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Fast sånt resonemang håller ju inte i längden, du menar att man inte ska kunna få en god natts sömn under 15 år för att hunden inte ska behöva lära sig att hålla sig..?

Har hunden problem med blåsan får man ju behandla det och lösa det med hundlucka eller nåt, men tom när min ena hund hade njursvikt höll hon sig under de flesta nätter trots att jag gärna hade tagit ut henne.
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Jo jag har själv haft en hel del hundar runt mig och nog vet jag att de kan sova en hel natt utan att behöva kissa. MEN om denna hund (tar ett ex) ville ut och kissa så gick vi såklart upp. Detta kunde vara vid 1 på natten, detta kunde vara kl 5 på morgonen, men OFTAST så sov hunden från ca 23-01 på kvällen/natten tills mellan 7-9 på morgonen :)
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Men det är ju lite skillnad på en hund som ibland behöver gå ut, men oftast håller sig. Och en hund som ALLTID behöver gå ut nattetid. Speciellt om anledningen är att den sas 'aldrig lärt sig' hålla sig (till skillnad från exvis sjukdom)
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Jag har en liknande fråga, hoppas det är okej att jag skriver den i denna tråden, så slipper jag skapa en ny.

Min tik (12 veckor) håller sig hela natten när hon sover i min säng, aldrig annars. Jag går ut med henne ganska sent på kvällen, ibland runt 00-01, och hon väcker mig på morgornen runt 07-08.00. Hon sover därför oftast i min säng.

Skulle jag därimot låta henne sova på golvet, så hittar jag alltid kisspölar eller bajs (måste också tillägga att jag har inhägnat med kompostgaller så att hon bara har en liten yta att röra sig på under natten)

Varför gör hon så?
 
Sv: Hålla sig heka natten?

Känner sig tryggare i din säng? Vill inte förorena liggplatsen?

Det är mina teorier iaf.

Jag hade en hund som BÅDE sov i min säng och inte kunde hålla sig hela natten. Dålig på att säga till var hon med (som valp alltså). Det finns mysigare sätt att vakna på än med fötterna i en kisspöl... :angel:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 666
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 127
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 517
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 346
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp