Hålla uppsyn över föl i hagen

Skye

Trådstartare
Hur längre brukar ni vara med ute i hagen när mamma och föl är ute? Gäller hage med elrep/tråd.
Min är drygt en vecka gammal och verkar köpa det här med elrep och fladdrande påsar som märker ut tråden.
Han springer mot trådarna men viker alltid av eller stannar innan.
Jag sitter ju med i hagen och tittar men börjar fundera på om man ska ge de lite egen tid i hagen. Stoet står annars gärna vid mig.
Nu menar jag inte att köra därifrån och lämna 😄 men kanske mocka en box, gå och kolla, mocka en till osv...
 
Vi har haft koll första dagarna så fölungen lärt sig vart tråden går, sedan har vi börjat göra annat medans det har fått vara ute i hagen och när de vart några veckor gamla har båda fått vara ute större delen av dagarna med sin mamma på egen hand men nu hade vi turen att ha dem hos ett penisonärspar så de var oftast hemma på dag tid och hagen gick precis vid deras hus :-)
 
Har pensionärer vid hagen jag med som fått mitt nr men man är ju lite nojig, första fölet 😄
 
Har pensionärer vid hagen jag med som fått mitt nr men man är ju lite nojig, första fölet 😄
Förstår de inte lätt med små häst bebisar men oftast håller de in till sin mamma i början och går oftast inte så långt ifrån om de inte är som våra två ston var som ofta var ute och promenerade själva 😂 De höll på att driva sin mamma till vansinne i mellan åt men ingen var utanför staketet iaf.
 
De första dagarna är jag med ute i hagen. Förra året fick jag mitt första egna föl och det kom tidigt på året och var lite vek bak så den var bara ute korta stunder i taget, (fick inte bli för trött). Men så fort det hade rätade upp sig (förvånansvärt snabbt) så fick de börjar vara ute längre dagar och då kollade jag till dem var 30 min först, sen varje timme och la på mer tid osv. Håller ju självklart fortfarande koll men inte så att jag sitter i hagen hela tiden. Mitt föl har varit väldigt självständig från början så det var lite oroligheter från mamman som tidigare varit van vid lugna föl som hållit sig nära men dom lär sig ganska snabbt att mamman oftast vill ha dem inom synhåll.
 
Eh, mina föl föds på lösdrift så jag sitter inte i hagen och har koll på dem 24/7 nej... :angel: Har lite extra koll om vädret är dåligt så de fattar att de ska gå in, evt tar in dem vid mycket/långvarigt regn.

Men mitt sto är en mkt bra mamma, som brukar hålla ungen undan staket etc i början. :)

Med ett föl på en dryg vecka skulle jag utan tvekan lämna dem någon timme, evt längre om det finns människor som kan larma om något ser galet ut.
 
Jag har hållit koll de första 4-5 dagarna tills jag känt mig trygg med att fölet har koll på staketet och följer mamma. Det har varit lite olika beroende på hur fölet varit. Mina stoföl har varit mycket kavatare än hingstarna, en av dem började ta sig ut ur hagen dag två. Ibland hann jag inte fram trots att jag iakttog dem då de var på en ridbana och jag satt i ena änden medan de var i den andra.
 
Beror lite på stoet och fölungen, om de håller till mycket nära staketet. Kollar på dem varje kvart eller så första dagen. Är de inte pigga att gå på tråden tittar vi lite mer sällan dag 2-3 och därefter får de klara sig själva ett några timmar om de är skötsamma och inte vill klättra i staketet.
Har haft riktigt kavata stoföl som vi övervakat tills de gått på tråden ett par gånger och fått respekt för den. Vi har 3 cm breda elband kan nämnas också, ej rep längre då vi fått väldigt hemska skador av rep på unghästar när de fastnat. Banden går av lättare.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 331
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp