Bukefalos 28 år!

hålla vikten efter betet..

M

minnie_

hejsan,
har en relativt svårfödd 16årig arab som jag nu ska fixa foderstat till och bestämma hur mkt hö som är lämpligt osv.

han rids ca.4 ggr /v lättare träning.
just nu står hästarna på bete men kommer in på natten och får mat. och hans krubba består nu av
1,5kg kornkross (ökas när det blir kallare)
0,5kg havre
o,5kg betfor (ökas också något senare)
+ mineraler ,morötter m.m.

nu har dom ju ganska bra bete så att börja med får han ca 8-9kg
hö, sedan får jag öka några kilon. det hade varit bra om han hade fri tillgång med inte möjligt i det stall jag står i nu. och jag är rädd att det inte räcker :smirk:
vad har ni för tankar kring kornkross som tillskott för att lägga på hästen hull ? är lusern ett bättre alternativ ? hur mkt lusern om höet är ganska proteinrikt ? andra bra grejjor för svårfödingar?
jag vet att det är svåra frågor :cool: men ni får gärna diskutera kring dom :d

tack på förhand!
 
Sv: hålla vikten efter betet..

Det låter ju inte som att han är svältfödd iallafall...:banana:
kanske kan lägga till olja??
 
Sv: hålla vikten efter betet..

Hur proteinrikt är ditt hö då? Har du redan nu hög kvot på höt så ska du kanske inte lägga till lusern.

Betfor är ju bra om proteinkvoten är hög!
 
Sv: hålla vikten efter betet..

Jag skulle ta reda på hur proteinrikt höet är och därefter räkna ut hur mycket han behöver av vad.

Lusern tycker jag är ett jättebra foder. Använder det själv till min häst som också äter mycket proteinrikt hö. Funkar hur bra som helst, så länge man får rätt kvot på allting.

Sedan finns det juh även olika myslisorter som kan vara väldigt bra och även en eller 2 dl rapsolja är bra.

Jag skulle nog börjat med lite lusern och olja och se hur det fungerar ;)
 
Sv: hålla vikten efter betet..

Alltid knepigt med dessa svårfödda hästar!
Eftersom du inte skrev hur stor din häst är blir det lite gissning här.
Rent spontant tycker jag att du kan ge mer kraftfoder.
Varför ger du 1/4 havre 3/4 korn? Själv skulle jag nog byta ut kornet mot ex.vis ett müslifoder, men det är ju en kostnadsfråga.
Att räkna ut en foderstat är ett bra utgångsläge, men till syvende och sist måste man fodra med ögat.
Lycka till!
 
Sv: hålla vikten efter betet..

tackar för svaren!
jag ska ta reda på hur proteinrikt höet är, lusern har jag ju kört med förra vintern men inte alls lika stora mängder som kornet !

:d
 
Sv: hålla vikten efter betet..

förresten, vad är det som är bra med müslifoder ?
luktar iaf fantastiskt gott!:D
 
Sv: hålla vikten efter betet..

Musli vet jag inget om.

men om jag själv hade svårfödd häst skulle jag gärna fodra med fibergi som är ett något fetare krafftfoder som vissa häromkring ger till sina tävlingshästar för att dom ska hålla sig fin i hullet å ett extra + är att jag inte stött på en enda häst som inte älskat det.

Å sedan ett tips nu när du räknat ut foderstat för i år å sedan ändrat om lite efter ögat så kan du spara dom siffrorna å använda dom tills du räknar till nästa år så får du en gasnka så optimal foderstat på en gång utan några direkta förändringar behövs ändras i efterhand :)
 
Sv: hålla vikten efter betet..

I ett müsslifoder är inte innehållet malt och hoppressat till pellets, därför tuggar hästarna bättre vilket i sin tur ökar salivproduktionen och enzymerna som behövs i matsmältningen.
Det har spekulerats i om det pelleterade fodret ökar risken för magsår (inga vetenskapliga belägg)
Men hästar i frihet äter ju inte pulveriserad mat.
 
Sv: hålla vikten efter betet..

Jag vet inte om det är någon fler än mig som har märkt av att hästar som får mkt kraftfoder kan ha problem med att ta upp näringen från höet? Det verkar som att det bara sköljs rätt igenom. Nu menar jag inte att du ger din häst för mkt mat. Absolut inte. Har själv tre araber och tog bort en annan för två år sedan. Ingen av dessa har haft problem med undervikt. Fick en nio årig arab dam för ca två månader sedan som var väldigt tunn. Nu börjar hon se skaplig ut om man bortser från x antal kilo muskler. :) Hon har sedan hon kom fått ca 1,5 liter lusern /dag. Nu har hon fri tillgång på hö och innan dess gick hon i gräshage och fick ca 8 kilo hö/dag. De andra två äter kli och två nävar lusern/dag+ hö. De är runda och goa. Jag skriver bara detta för att jag vet om en häst som när hon kom till stallet fick ruskigt mkt mat! Det var havre,lusern,pellets,betfor mm. På morgonen låg nästan allt kvar i krubban. Den här hästen hade diarre, var slö och hade svårt att lägga på sig. Tog bort mer än hälften av kraftfodret och ökade höet. Hon blev bra i magen, la på sig och blev pigg!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 099
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 097
Senast: svea
·
Hästvård Hej, behöver lite fler tankar kring min stall-situation! Har en 26årig halvblodsvallack som till min vetskap stått på box hela sitt...
Svar
8
· Visningar
1 439
Senast: hoppsann
·
Foder & Strö Funderar på om detta är ett bra basfoder.. Mina hästar får generellt inte mkt kraftfoder mest morötter och mineraler faktiskt men vill...
Svar
18
· Visningar
1 142
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp