Bukefalos 28 år!

Hållbar livsstil

tigerflicka

Trådstartare
Ge era bästa tips för en hållbar livsstil, stort som smått!
(Kanske tom med mer fokus på de små sakerna, som är enkla att få in i vardagen)
 
Koll på ekonomin. Och sparande. Vare sig man är ensam, sambo eller familj.

I små-vardagen säger jag (eftersom jag lever med sambo) lyssna på varann, uppskatta varann, stötta och uppmuntra varann
 
När en ska köpa något - efter att verkligen ha funderat om det är behöver eller bara villhöver och kanske till och med kan avstå - kolla begagnatmarknaden först.
Lika åt andra hållet - rensa ut det en inte använder; sälj eller skänk före släng.
 
Tvätta mindre.

Vissa verkar tro att en tröja blir äcklig ch måste tvättas efter en dag, även om du bara suttit på kontoret och inte blivit det minsta ansträngd.

Vid sådan användning (där jag alltså inte svettats i kläderna) använder jag två gånger och hänger sedan på vädring och gör så några gånger. Titta på plagget, om det är fläckfritt och inte luktar så behöver det inte tvättas. Jag kan utan problem använda vissa plagg 8-10 gånger innan tvätt och har aldrig något problem med att de luktar eller blir ofräscha.

Kläder man tränar i och alltså svettar ner kan ofta sköljas direkt efter användning i vatten så håller de sig okej ett par gånger till innan maskinen.

Det spar på el och vatten för maskinen, men främst ökar det livslängden på kläderna då tvättmaskinen sliter.

Och på det temat, tumla inte kläder samt köp inte fler plagg än du behöver. Läste någonstans att genomsnittsplagget bara används i snitt 7 gånger under sin livstid, det är helt sjukt.
 
Sopsortera, kompostera, köpa närproducerat (gärna ekologiskt), undvika onödigt rinnande vatten.
 
Konsumera cykliskt. Köp kvalitetsgrejer second hand och sälj det sedan igen.
Storhandla och planera måltider för minst en vecka. Planera in skåprensning med jämna mellanrum . Det blir mycket mindre matsvinn då tycker jag.
Ät vegetariskt i säsong eller svenskt naturbeteskött.
Hyr eller låna grejer som sällan behövs typ verktyg, sportutrustning och liknande grejer.
 
Är en egen kompost bättre för miljön än att slänga sitt biologiska avfall i en brun papperspåse avsedd för biologiskt avfall? I min kommun går det biologiska avfallet till att producera värme.
Ingen aning, jag använder komposten i mina odlingar, så därför vill jag behålla den.
 
Är en egen kompost bättre för miljön än att slänga sitt biologiska avfall i en brun papperspåse avsedd för biologiskt avfall? I min kommun går det biologiska avfallet till att producera värme.
Det i bruna papperspåsen blir också jord, men inte hemma.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
732
Kropp & Själ Är det någon mer som har lågt blodtryck och låg puls? Hur påverkas ni av det? Har ni lyckats höja blodtrycket/pulsen genom ändrad...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 537
Senast: MML
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
504
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp