Hållbara boots?

Blå

Trådstartare
Någon som har tips på hållbara boots?

Nu har jag vanliga billiga i gummi med kardborre med de går sönder hela tiden...
 
De bästa jag haft är Sprengers. Håller en evighet (för mig i alla fall)

Nackdelen är att de kostar därefter och är ... uh... LITE KRÅNGLIGA att sätta på och ta av. Speciellt om det råkar vara kallt ute. :rage:

Beror ju lite på vad man skall ha dem till. Ska jag bara ha dem på under ridning så kör jag med billiga med kardborre, när de behövs i hagen är det Sprenger...
 
Vanliga enkla i neopren utan några kantband är det som håller bäst på min, trampar de på dem så åker mindre bitar av och oftast inte hela bootsen eller kardborren
 
Jag har köpt färgglada boots på granngården (kommer inte ihåg märke), de har hållt bra och sitter kvar till skillnad mot de flesta andra varianter som både gick sönder och/eller åkte av stup i kvarten
 
Jag har köpt färgglada boots på granngården (kommer inte ihåg märke), de har hållt bra och sitter kvar till skillnad mot de flesta andra varianter som både gick sönder och/eller åkte av stup i kvarten
Kör samma, protector. Har på dem dygnet runt utan skav 😊 Sen hållbara i förhållande till priset.
 
Ska man ha dem i hagen så tycker jag att gummiboots är det enda som funkar bra. Andra blir bara blöta och tunga om det regnar, snöar eller är lerigt. Protectors gummiboots håller bra, tycker jag.
 
Uppar denna tråden lite, är på febril jakt efter boots till min valpiga unghäst. När han blir trött har han lite dålig koll på hur snabbt bakbenen rör sig och trampar sig själv eller trampar av skorna.
Neopren håller inte, dem trampar han snabbt sönder.

Jag behöver något som håller både mot skador på häst, och avtrampade skor.. Har kikat lite på både cadence equixpert och xtreme equixpert. Någon som har input på de modellerna eller något annat i rockärmen att tipsa om?
 
Uppar denna tråden lite, är på febril jakt efter boots till min valpiga unghäst. När han blir trött har han lite dålig koll på hur snabbt bakbenen rör sig och trampar sig själv eller trampar av skorna.
Neopren håller inte, dem trampar han snabbt sönder.

Jag behöver något som håller både mot skador på häst, och avtrampade skor.. Har kikat lite på både cadence equixpert och xtreme equixpert. Någon som har input på de modellerna eller något annat i rockärmen att tipsa om?
Jag använder helst kotringar istället för boots och särskilt om de ska kunna ha dem även i hagen. Jag tycker att kotringar skyddar bättre än boots för att det blir mer avstånd än med boots. Minimal risk för skav, enkla att ta på och av, ingen lera eller snö som sätter sig och riskerar att ta bort funktionen för att bootsen vänder sig ut och in. Enda gången det kan sätta sig snö på dem är vid mildväder som slår om till många minus men det tar ändå inte bort funktionen utan skyddar lika bra ändå.
De kotringar jag har använt/använder har hållt bra. Vid något enstaka tillfälle har de trampat på kotringen såpass med brodd att endel har gått (skurits) av men jag ser det som att det är därför jag har kotringarna, hellre att de går sönder än att hästen gör det.
 
Uppar denna tråden lite, är på febril jakt efter boots till min valpiga unghäst. När han blir trött har han lite dålig koll på hur snabbt bakbenen rör sig och trampar sig själv eller trampar av skorna.
Neopren håller inte, dem trampar han snabbt sönder.

Jag behöver något som håller både mot skador på häst, och avtrampade skor.. Har kikat lite på både cadence equixpert och xtreme equixpert. Någon som har input på de modellerna eller något annat i rockärmen att tipsa om?
Om du vill ha såna typ bellboots tycker jag professional's choice är outstanding. Mina används flitigt ute på terrängbanan och jag har iaf ett par som nog överlevt 10 år (?! eller mer för hästen som de köptes till såldes för 12 år sedan tror jag). Passformen är fantastisk också, jag har ändå testat ett helt gäng liknande dyra märken och ingen sitter så bra på mina hästar som PC. Mesta slitaget brukar bli i bakkannt på bootsen där de ev nuddar marken annars ser de alltid tipptopp ut. Dyrare ja men så väl värda pengarna :)
 
Om du vill ha såna typ bellboots tycker jag professional's choice är outstanding. Mina används flitigt ute på terrängbanan och jag har iaf ett par som nog överlevt 10 år (?! eller mer för hästen som de köptes till såldes för 12 år sedan tror jag). Passformen är fantastisk också, jag har ändå testat ett helt gäng liknande dyra märken och ingen sitter så bra på mina hästar som PC. Mesta slitaget brukar bli i bakkannt på bootsen där de ev nuddar marken annars ser de alltid tipptopp ut. Dyrare ja men så väl värda pengarna :)

De får gärna vara dyra bara de håller, att laga häst eller ta ut hovis är dyrare ;)
Får försöka hitta ett par att klämma och känna på.

Jag använder helst kotringar istället för boots och särskilt om de ska kunna ha dem även i hagen. Jag tycker att kotringar skyddar bättre än boots för att det blir mer avstånd än med boots. Minimal risk för skav, enkla att ta på och av, ingen lera eller snö som sätter sig och riskerar att ta bort funktionen för att bootsen vänder sig ut och in. Enda gången det kan sätta sig snö på dem är vid mildväder som slår om till många minus men det tar ändå inte bort funktionen utan skyddar lika bra ändå.
De kotringar jag har använt/använder har hållt bra. Vid något enstaka tillfälle har de trampat på kotringen såpass med brodd att endel har gått (skurits) av men jag ser det som att det är därför jag har kotringarna, hellre att de går sönder än att hästen gör det.

Han behöver inte i hagen, där har han bättre styr på kroppen tack och lov :)
Jag upplever inte att kotringar skyddar så bra mot avtrampade skor heller tyvärr.
 
De får gärna vara dyra bara de håller, att laga häst eller ta ut hovis är dyrare ;)
Får försöka hitta ett par att klämma och känna på.



Han behöver inte i hagen, där har han bättre styr på kroppen tack och lov :)
Jag upplever inte att kotringar skyddar så bra mot avtrampade skor heller tyvärr.
Jag upplever det precis tvärtom! Hästar som trampar av skor slutar med det när de får kotringar. Det var faktiskt orsaken till att jag gick över till kotringar från första början eftersom boots ändå inte hjälpte.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
640
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
747
Senast: skiesabove
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 530
Utrustning Hej. Ska man brodda av scoot boots? Eller kan de broddarna sitta i hela tiden eftersom de är så små?
Svar
4
· Visningar
1 054
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp