Bukefalos 28 år!

Hållbarhet m.m....

boccia

Trådstartare
Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, är den felplacerad får moderator gärna flytta den


Jag är ju, som vissa vet, i hästletartagen. Har nu hittat ett intressant sto, bra storlek och ålder, snygg modell och hyffsad stam (vill inte lägga ut för mkt info, då jag inte vill att stoet ska kännas igen ifall ägaren eller annan är härinne)

Har sett film på hästen också, och hon rör sig jättetrevligt (bortsett från en liten tendens till nystning fram) och hoppar kalasfint. Men, för självklart finns det ett men.....

Hon har vid bedömning fått en 5:a på extremiteter, detta pga att hon på båda fram har parallellförskjutning + är inåttåad båda fram (ena frambenet syns t.o.m. på filmen att hon är inåttåad, även i trav).
Min fråga är.... Kommer hästen hålla för ridning/hoppning? Hon är i dagsläget bara 7 år, och har inte varit ordentligt igång/tränad/tävlad på nämnbar nivå någon gång, samt att hon gått med föl (ärvde enligt utsago inte mammans benställning) och nyligen är igångsatt igen. För mig har hon noll avelsvärde pga benen (jag vill inte avla på sådana exteriöra avvikelser), men om hon håller för ordentlig träning och tävling (LB/LA-nivå) så tror jag att hon kan bli en kalashäst för mig efter lite arbete.

Jag vet vad jag skulle ha sagt om någon hade frågat mig, men det är inte alltid lika lätt att fatta beslut när man själv står mitt i... Hjärtat och hjärnan har en tendens att inte alltid samarbeta :angel:

Vågar man chansa på att hästen håller?

Och... jag vill inte höra att "håller hon inte så kan man ju alltid avla på henne", för dels så har jag redan nämnt att jag inte vill avla på hästar med sådana exteriöra avvikelser, och om de avvikelserna leder till att hästen inte håller för ridning så sjunker ju hästens avelsvärde om möjligt ännu lägre.
 
Sv: Hållbarhet m.m....

Jag skulle vilja säga att det beror väldigt mycket på i vilken prisklass som hon ligger och hur det är med försäkringen på henne. Lite också på hur du själv rider, ridstil spelar in en hel del på hästars hållbarhet.
Så med ett bra pris och en försäkring som verkligen gäller om hästen går sönder så hade jag kunnat chansa. Men om den är förhållandevis dyr och/eller försäkringen inte täcker upp inköpspriset eller gäller för benställningen så nej då hade jag inte köpt
 
Sv: Hållbarhet m.m....

Hästen är a1-försäkrad utan reservationer, vilket belopp vet jag inte. :o
Tror att hon ligger i en ganska rimlig prisklass, kanske något högt med tanke på det jobb som kommer krävas för att forma henne.

Min ridning har hittills iaf inte resulterat i någon förslitningsskada på någon häst *peppar peppar ta i trä* under de 16 år jag haft egna hästar och ridit/tränat/tävlat aktivt, men å andra sidan har jag inte haft någon som varit så felställd i frampartiet heller (även om iaf 2 hästar varit inåttåade, men båda de fick iaf 7-or på extermiteter vid bedömning)

usch...vad svårt det ska vara att leta häst...
 
Sv: Hållbarhet m.m....

Hejsan!

Om jag ska vara helt ärlig med dig så hade jag varit ytterst tveksam om jag hade varit i din sits.
Att hästen är inåttåad och har parallellförskjutning behöver absolut inte betyda att hästen kommer att bli halt i framtiden. Men, och en ganska stort men. Känner du att du själv kan njuta av ett sådan hästköp där du vet att riskerna för skador är större än med en häst utan de exteriöra avvikelserna? Om du skulle oroa dig för mycket så får du heller inte lika mycket ut av din häst.

Så vilket val du än gör så tycker jag att du ska ha tänkt i genom det noggrant. Bestämmer du dig för att köpa hästen måste du också släppa iväg alla tankar och din osäkerhet att hon kan bli vara känsligare för hältor än vissa andra. För som jag sa tiudigare måste du ju kunna glädjas av din nya stjärnskott.

Om det vore mitt val? - Jag skulle ha letat vidare. Men det är ju också lite lättare för mig att säga eftersom jag inte har sett hästen. Men utifrån din beskrivning så skulle jag defenitivt leta vidare.

Lycka till!
 
Sv: Hållbarhet m.m....

Precis det svaret hade jag gett till vemsomhelst som hade frågat mig samma sak :D

Jag köper inte en häst för att ha som "slit-och-släng", jag köper en kompis att ha kul med många år framöver, och vill därför att det ska bli rätt. Såg annonsen om detta sto och fastnade direkt (utan bild), ringde och hörde mig för med säljaren, och kände då "nej, jag ska inte köpa mig problem", men av någon anledning bad jag ändå om en film. När jag såg filmen blev jag helsåld, riktigt läcker häst måste jag säga. Det var först andra gången jag tittade på filmen som jag kunde koncentrera mig på att kolla mer hur hon rörde sig och så vidare, och då såg hurpass inåttåad hon var. Nu vet jag varken ut eller in, hjärnan säger 90%nej, 10%ja, hjärtat säger som ni kanske förstått ja....

Jag har ju själv inga erfarenheter av hästar med parallellförskjutningar, och vet ärligt talat inte hur det påverkar hållbarheten, därför vände jag mig till buke för hjälp och råd. Har däremot haft en bekant vars häst varit kraftigt inåttåad, vilket ledde till att hon fick tas bort vid 14 års ålder pga kraftiga pålagringar (som hade uppståt som kompensation för den ökade belastningen hennes ben hade utsatts för).


Ska iväg och titta på en annan häst i helgen, hoppas att jag faller för den så behöver jag inte våndas mer över den här godingen
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 353
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 120
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp