Hållbarhet oöppnat hösilage.

Cattis_E

Trådstartare
Hur länge håller sig väl inplastat hösilage?

Till exempel om man skulle få köpa av 2021 skörd nu och köpte på sig en del, är det en risk att det blir dåligt inne i balarna under sommaren när det är varmt eller borde det gå att fodra med kommande vinter också?
 
Hur länge håller sig väl inplastat hösilage?

Till exempel om man skulle få köpa av 2021 skörd nu och köpte på sig en del, är det en risk att det blir dåligt inne i balarna under sommaren när det är varmt eller borde det gå att fodra med kommande vinter också?
Vi brukar fodra med föregående års skörd på hösten och det har aldrig varit problem. Men det är väl ev hantering av balarna balarna som är problemet? Min stallägare tar eget grovfoder, så de hanteras inte mer än nödvändigt
 
Jag skulle vara tveksam till att spara. Efter en varm sommar känns det som att risken att det blivit dåligt är onödigt stor. Beror iofs på TS-halt. Ett riktigt torrt foder klarar sig nog längre? Skulle dock absolut prioritera "årets foder" om det fanns att få tag på.
 
Jag har haft balar både från i fjol och i förfjol, så länge balarna är hela brukar det inte vara några problem. Hantera balarna så lite som möjligt och skydda från skadedjur så är det ingen fara. Kan man ställa balarna så de inte står i direkt solljus hela sommaren är det ännu bättre!
 
Vi brukar fodra med föregående års skörd på hösten och det har aldrig varit problem. Men det är väl ev hantering av balarna balarna som är problemet? Min stallägare tar eget grovfoder, så de hanteras inte mer än nödvändigt
Bra poäng. Det får man ju tänka på.
Jag behöver silage lite akut nu, så jag funderade bara på om det var läge att i så fall ta mer från samma ställe om det ändå ska transporteras..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 400
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 151
Senast: Ullmerkott
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 970
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp