Hållbarhet på tvål?

Rosett

Trådstartare
Har en förpackning fast tvål producerad 2010. Det står inget bäst före, bara en symbol som visar att öppnad förpackning håller i 12 månader.
Menar de då att när man börjat använda tvålen så håller den 12 månader? Eller fr.o.m att man öppnat asken? :confused: Asken är ju inte lufttät så varför skulle den hålla i 12 månader öppnad men längre oöppnad?

:cautious:
 
Ja, det är en sån "öppen burk"-symbol men hur trovärdig är den när förpackningen inte är lufttät? Den var ju då "öppen" redan efter packningen.

:confused:
 
Basprodukterna i hård tvål är stabila saker som inte gör något konstigt om tvålen förvaras torrt och inte för varmt. Sen tillsätter vi gärna parfym och det kan vara mer flyktiga ämnen, men i fast form håller parfym mycket bättre än i flytande. Jag tror inte det är någon fara att använda tvålen. 100 % säker kan jag så klart inte vara.
 
Jag säger alltid att lukta och smaka om man undrar om något är gammalt..
Så smaka på tvålen du..
Men nä,, jag skulle ha luktat och provat.., tror du kan köra på itan problem..
 
98, herregud, den är ju färsk ju. Jag sprättade en burk ärtsoppa från 56 i förrgår och den var det garanterat inget fel på och kronans pulversaft från 62 smakade som den alltid gjort. :d Åldern är bara en siffra. :p
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 982
Senast: Enya
·
Mat Hur länge håller en burk öppnad Keso i kylskåpet? Är inte en van Keso-ätare själv, så har ingen aning och det står inget om hållbarhet...
Svar
9
· Visningar
4 672
Senast: Kakis
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 516
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp