Hållbarhet ridbyxor

gunhild

Trådstartare
Jag tycker alltid att jag lyckas slita ut mina ridbyxor så fort. Använder mest Pikeur vilket ju ska vara ett kvalitets märke, ändå håller de inte så länge känns det som och då funderar jag lite på vad andra har för erfarenheter av hållbarheten på olika typer av ridbyxor...

Vilket märke använder du?
Hur mkt rider du i genomsnitt på en vecka?
Hur länge brukar ett par ridbyxor hålla för dig?
Vad anser du vara en lång livslängd på ett par ridbyxor?
Har du helskodda eller oskodda?
Märker du skillnad på olika märken?
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Vilket märke använder du? Köper 90% av mina byxor på Gekås!
Hur mkt rider du i genomsnitt på en vecka? 3-4 ggr
Hur länge brukar ett par ridbyxor hålla för dig? 2-3 år
Vad anser du vara en lång livslängd på ett par ridbyxor? 5-6 år någonting
Har du helskodda eller oskodda? Både och men framförallt helskodda
Märker du skillnad på olika märken? -.-
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Vilket märke använder du? Kyra K
Hur mkt rider du i genomsnitt på en vecka? 3-5 ggr en häst
Hur länge brukar ett par ridbyxor hålla för dig? 9 - 12 månader
Vad anser du vara en lång livslängd på ett par ridbyxor? 1,5 år
Har du helskodda eller oskodda? har mest helskodda då grenen på oskodda slits så snabbt
Märker du skillnad på olika märken? jag älskar kyras ridbyxor, hade jacson innan och robustus eller vad de hette. oskodda då (de skodda var hemska) red bara en gång i veckan på ridskola under denna tiden, och de slets upp på ett år. så tycker att krya byxorna håller längre.

sen så bor jag nära en krya outlet så de blir lite billigare :p
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Vilket märke använder du? Pikeur,eurostar,mountainhorse, corousel action wear
Hur mkt rider du i genomsnitt på en vecka? Har två hästar som rids 5-6 dar i veckan/häst så 10-12 ggr. Distans så det blir en del ridtimmar;)
Hur länge brukar ett par ridbyxor hålla för dig? Pikeuren har hållt i 3 år, eurostar är nya, MH dog efter ett år, Carousel(dstansridbyxor) har hängt med i 5 år nu.
Vad anser du vara en lång livslängd på ett par ridbyxor? Minst 3 år.
Har du helskodda eller oskodda? Både och, pikeur+ eurostar helskodda annars oskodda.
Märker du skillnad på olika märken? Japp.
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Vilket märke använder du? Copperfield från Gekås i ullared
Hur mkt rider du i genomsnitt på en vecka? 3-5 ggr
Hur länge brukar ett par ridbyxor hålla för dig? 2-5 år
Vad anser du vara en lång livslängd på ett par ridbyxor? minst 2 år
Har du helskodda eller oskodda? Både och
Märker du skillnad på olika märken? Japp jag ogillar ridbyxor med hård skoning, sen är det skillnad på elasriciteten.
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Vilket märke använder du? Blandade! Mountain horse, domani, pikeur m.fl.
Hur mkt rider du i genomsnitt på en vecka? 12 ggr?
Hur länge brukar ett par ridbyxor hålla för dig? två år ca
Vad anser du vara en lång livslängd på ett par ridbyxor? 5 år? (men då är dom inte så fina länge, men dom håller : P )
Har du helskodda eller oskodda? Helskodda
Märker du skillnad på olika märken? Nej, jag gör inte så stor skillnad på märke och märke, utan på sort (och kvalité), vissa tyger och vissa skoningar håller bättre än andra (sömnad är också viktig). Vissa tappar form, vissa blir noppriga, vissa 'rispar sig'... olika densitet spelar roll, tunna ridbyxor tycker jag kräver bättre kvalité (hållbarhet) än dom lite grövre, behöver vara mer finvävda. Har dom dåliga sömmar som spricker upp, spelar det ingen roll vilket fabrikat som används...
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Har du tänkt på hur du tvättar dina ridbyxor? Kanske där mycket ligger i att de blir slitna fort.

Vilket märke använder du?
Pikeur och Musto.
Hur mkt rider du i genomsnitt på en vecka?
10 gånger, går i ridbyxor hela dagarna.
Hur länge brukar ett par ridbyxor hålla för dig?
Beror helt på märke, Pikeur håller betydligt längre än alla andra jag testat, B2B, MH, Hööks, m.fl.
Vad anser du vara en lång livslängd på ett par ridbyxor?
Tre år typ.
Har du helskodda eller oskodda?
Nästan bara helskodda. De håller bättre i grenen eftersom de är förstärkta via skoningen.
Märker du skillnad på olika märken?
Absolut, man får ofta det man betalar för.
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Jag tvättar i 30 grader och torktumlar inte.... Det är ffa hål i grenen, sömmar som spricker ffa på knä skoningen som är problemet. Färgen och formen håller bra på mina pikeur. Men jag har ju mina på 7 dagar i veckan och rider en del. Tyvär kan jag inte ha helskodda (har väl med min figur att göra) inte ens på pikeur så då håller dom väl lite kortare tid. Blir bara så trött när 6 pikeur brallor slits upp i grenen på 6 månader :(
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Vilket märke använder du?
CRW, horsehead, domani, copperfield (gekås) eurostar
Hur mkt rider du i genomsnitt på en vecka?
5-9 ggr i veckan.
Hur länge brukar ett par ridbyxor hålla för dig?
Beror helt på materialet, har ett par från ullared och ett par eurostar som är helt outstanding, de går verkligen aldrig sönder! Har även ett par nästan helt nya CRW som känns som de snart har levt klart nu bara efter ett par gånger. Det är väldigt individuellt, men låt säga 1,5 år
Vad anser du vara en lång livslängd på ett par ridbyxor?
Bra kvalite med bra material tror jag att 5 år är en lång livslängd för ett par ridbyxor som används några gånger i veckan
Har du helskodda eller oskodda?
Bara helskodda.
Märker du skillnad på olika märken?
Japp. Dyrare kvalitetsmärken brukar hålla mycket bättre än om man köper ett "sämre" märke. Men det finns även billiga ridbyxor som håller i evigheter.
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Vilket märke använder du? Eurostar
Hur mkt rider du i genomsnitt på en vecka? Varierar mellan 1-3 hästar per dag.
Hur länge brukar ett par ridbyxor hålla för dig? Mitt äldsta par är ca 2-3 år.
Vad anser du vara en lång livslängd på ett par ridbyxor? Tja, ett par år räknar jag ju med att de ska hålla om man köper ett kvalitetsmärke. Sedan beror det ju på hur mkt man använder dem. Jag har även Pikeur, Cavallo samt Börjes-byxor som också håller/har hållt många år.
Har du helskodda eller oskodda? Helskodda.
Märker du skillnad på olika märken? Ja, absolut men just hållbarheten kan jag tycka varierar ganska lite. Passformen och hur passformen bevaras med åren märker jag mest skillnad på. Men å andra sidan har jag mest använt Eurostar och Pikeur så mina preferenser kanske inte stämmer med andras.

Mvh JV
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Hur är Musto i stl jmf med Pikeur?
Såg att det var tumstl på dom, typ 28, 30 osv

TS; Är dina byxor tillräckligt stora? Om dom sitter vädligt tight så blir det mkt större påfrestning på sömmarna när du sitter i sadeln eller tex sitter och lindar benen.

Jag använder nästan bara Pikeur, har några stycken Kyra också. Endast helskodda. Vet inte hur länge dom håller, jag använder ju inte samma paret hela tiden. :p Men dom äldsta jag har är kanske 8 år eller så. Tvättar ofta! Dom enda jag lyckats slita hål på är P Lavinia, alltså en modell i jeanstyg. Där har tyget spruckit vid knät och i grenen.
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Ja kanske skulle testa en större stl men det är inte sömmen i grenen som pajar utan tyget, är liksom byggd så att min lår gnider mot varandra hela tiden (är kobent :) ) så det händer även med andra byxor, tyget slits där eftersom jag ser ut som jag gör, önskar jag kunde ha helskott men det går inte. Men en större stl kanske hade funkat bättre, gör ju inget om de sitter lite löst, det stramar ju ändå till sig när man sitter till häst...
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Tror det är US storlekar på mina. Lite svårt att jämföra med Pikeur eftersom, iaf för mig, skiljer storleken från modell till modell, men jag tycker de är normala i storlekarna.
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Jag har ett par oskodda från H****, billiga. Har ett lagat ett hål på låret från en gång när jag ramlade av, men har haft dom sen typ 1999 och bortsett från det så håller de än, lite omoderna men funkar! inga hål i grenen eller så. Har ridit i dem på somrarna c:a 3dagar/vecka

Sen har jag ett par Back2Back som jag haft sen typ 2005, har ridit i dem c:a 3 dagar i veckan med och de är inte speciellt slitna alls! Bra skit :) dom är mina absoluta favoriter!
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Kl
Jättesvår fråga då man ju i regel har ganska många par att byta emmellan.
Jag har sedan förut en klar favorit i pikeur cindy men har 6st par byxor av detta märke tror jag så varje par används ju inte så mycket utslaget per vecka eller år. Har även ett par gersemi sunna som jag gillar väldigt mycket och två par jw ett par i jeans tyg och ett par vanliga oskodda. Ocg två par helt nyinköpta kingsland jessica. Har nog även ett par äldre victor hugo och ett par john field manchesterbyxor i gömmorna.

Alla helskodda utom ett par jw byxor.

De gamla victor hugo är minst 7-8 år gamla, de äldsta pikeur 5-6 och övriga nyare.

Märker definitivt skillnad på märken, köpper du ett par lite dyrare är det vanligtvis mkt bättre kvalité men finns så klart undantag, köpte för 12-13 år sen två par john field byxor i börjes monter i scandinavium för ca 100 kr st och har fortfarande ett av paren kvar!

Glömde skriva hur mkt jag rider men ca 11-12 ggr /vecka 3 olika hästar.
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Dina problem gjorde att jag valde att vänja mig vid helskodda ridbyxor. Nu gick jag i samma veva helt över till pikeur (egentligen enbart pga passformen, de är fan sydda till mig!) så jag vet inte hur stor skillnaden är mellan superbilligt/pikeur resp inte skott/helskott.

Numera rider jag inte så mycket att det är lönt att fylla i listan men jag har slitit ut 1 par pikeur på typ 10 år :p Och de var sådana med tunt tyg. Jag föredrar de med tjockare tyg annars (typ lugana och nån mer har jag nu).
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Vilket märke använder du? Pikeur
Hur mkt rider du i genomsnitt på en vecka? 6-9 ggr
Hur länge brukar ett par ridbyxor hålla för dig? Allt från 1-4 år
Vad anser du vara en lång livslängd på ett par ridbyxor? 2 år
Har du helskodda eller oskodda? Helskodda
Märker du skillnad på olika märken? Ja verkligen, vad det gäller Pikeur så tycker jag att man får vad man betalar för! :)
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Tror en relevant fråga att ta med i din lista är: Hur ofta tvättar du dina ridbyxor? Tvättning sliter troligtvis mer på ridbyxorna än vad användning gör. Har nog inte slitit ut några ridbyxor under alla år jag har ridit, men sen har jag nog ofta stallets skitigaste ridbyxor... :angel:
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Vilket märke använder du?
Jag har bara haft Pikeur senaste åren.
Hur mkt rider du i genomsnitt på en vecka?
Från 2-5 hästar per dag. I perioder mer och i perioder mindre(nja, mindre iaf någon dag eller så.. har alltid mina två egna att sköta). Har ridbyxor hela dagarna och hela kvällarna typ. :P
Hur länge brukar ett par ridbyxor hålla för dig?
Något år kanske. Möjligen 2 år med riktig tur. Men de ser ju inte helt snygga ut då.
Vad anser du vara en lång livslängd på ett par ridbyxor?
Det beror ju helt på hur mkt de används och i vilka situationer. Men för mig, som jag lever, ca 2 år.
Har du helskodda eller oskodda?
Helskodda.
Märker du skillnad på olika märken?
Ja, jag har valt att ha Pikeur för att passformen är bra och kvaliteten lika så. Många märken snålar med "skinnet" i helskoningen så att man måste dra upp dem i benen för att komma ner i sadeln. Det gör inte Pikeur. De kommer man ner i sadeln med. Anky och Kyra med. Men Pikeur passar min kropp bra. Jag gillar deras superstretchiga tyg med.
 
Sv: Hållbarhet ridbyxor

Kan tipsa om att INTE använda sköljmedel när man tvättar helskodda ridbyxor för det är döden för dom;)
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som har erfarenhet av att använda barfotaboots och kanske har provat lite olika märken? Vilka är bäst/smidigast/mest prisvärda...
2
Svar
31
· Visningar
2 526
Utrustning Jag är ute efter ett par ridbyxor som faktiskt håller. Älskar Maya Delorez Function tights men för mig slits sömmen på insidan av benen...
2
Svar
25
· Visningar
1 959
Senast: Habina
·
Utrustning Är det någon som har ett par stövlar av den här modellen som kan berätta om de är nöjda eller inte? Jag har gått ner en del i vikt de...
Svar
3
· Visningar
695
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 713
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp