Hållbarhet - samarbete mellan veterinär och tränare (utbruten från Dressyrsnackis 14)

Hade vi haft tillräckligt många bra tränare hade vi inte haft så mkt skadade hästar och låg medellivslängd. Men absolut finns det ett par vanliga tränare som kan rehabträna även svårare fall.
Är man bra på lösgjordhet, balans och samling brukar man vara bra på rehab också. Tyvärr är ju rätt få så himla bra på det.

Många rehabtränare blir ju tyvärr det för att de inte är bra nog inom traditionella grenar. Eftersom det under så lång tid inte fanns så mkt rehab-inriktade tränare kunde okunnigt folk få mkt jobb inom det. Lite som det varit med problemlösare.

Det räcker ju med att scrolla på insta en kväll för att få upp en massa hästar som av proffs på svårklassnivå rids i obalans, i spänning, med jättekorta halsar, mkt i tyglarna etc. Och tyvärr också en del med rörelsestörningar eller rena hältor.
Det är en massa filmer med frambenssprattel utan bärighet åstadkommit av underhalsarbete i för kort och spänd form.

Fast skadade hästar och låg medellivsläng beror ju inte bara på tränaren även om det är en viktig bit. Däremellan är det så mkt annat som spelar in såsom vilken träning utförs de andra dagarna, hagvistelse, skoning, foder, utrustning, exteriör., underlag osv
I en drömvärld skulle vi våga prata mer om detta, ta varandras erfarenheter till anvöndning och gå back to basics! Jag tycker ändå allt fler talar om hästens villkor numera.
Vi har även andra typer av hästar idag som kräver annat. Desto viktigare med samarbete över gränserna.
Så jag tror vi måste våga låta ta oss hjälp av de med erfarenhet och våga träna så man tränade förr.Alla måste ta krafttag
 
All respekt för de som är rehabtränare, men att tro bara de kan träna hästar med skador är ju överdrivet. Många hästar med tidigare problematik fungerar bra hos andra duktiga ryttare som inte är rena rehabtränare/ryttare.
En vet behöver inte vara duktig ryttare själv för att ändå veta vilka tränare som är duktiga på vad.
Tex jag är inte veterinär men jag vet ändå vad olika vet är duktiga på.
Sen vet jag inte vad du menar innefattar ordet sjukgymnastik, men min erfarenhet säger att träna upp en häst innefattar många parametrar.


Fast skadade hästar och låg medellivsläng beror ju inte bara på tränaren även om det är en viktig bit. Däremellan är det så mkt annat som spelar in såsom vilken träning utförs de andra dagarna, hagvistelse, skoning, foder, utrustning, exteriör., underlag osv
I en drömvärld skulle vi våga prata mer om detta, ta varandras erfarenheter till anvöndning och gå back to basics! Jag tycker ändå allt fler talar om hästens villkor numera.
Vi har även andra typer av hästar idag som kräver annat. Desto viktigare med samarbete över gränserna.
Så jag tror vi måste våga låta ta oss hjälp av de med erfarenhet och våga träna så man tränade förr.
Håller helt med! Det förespråkas överallt hur man jobbar för att hålla sin häst hållbar ändå är det förvissa en omöjlighet. Man vet att hästen ska ha varierat underlag, inte för mycket kraftfoder, rätt skoning, varierad träning, återhämtning, gå en hage där den kan springa i sina naturliga gångarter, gå i flock eller med en hagkompis. Ändå så väljer folk att inte göra detta. Det är ju inte konstigt att dessa stackars hästar som inte får vara hästar går just sönder. Jag gillar Anna Hassö. Sund inställning till hur man sköter om en häst på bästa sätt. Här hemma galopperar vi på grusvägar och travar på asfalt. Nu kommer väl några svimma som läser detta 🤣 Men kan säga att min ena häst som blir 16 år aldrig någonsin varit halt eller sjuk. Aldrig ens behövt använda försäkring. Jag rider mycket i skog och mark och tror det är grunden till att min häst fortfarande är fräsch. Inget lösdrift men många timmars utevistelse 😊
 
Senast ändrad:
Låter helt klart som ett bra upplägg. Men tyvärr tror jag i många fall det där med att kunna rida för en riktigt bra tränare är inte lika lätt som många säkert hade önskat. Även det en kostnadsfråga. Har du i princip lån på häst, transport m.m så går det mycket pengar varje månad att betala åt det. Tror många prioriterar fel när det gäller detta med att äga en häst att det materiella går före att rida regelbundet för tränare och jobba med en hållbar häst. Är något jag reflekterat över i stallen jag stått. Man rider varannan månad för någon för man inte har råd med fler träningar. Tror någonstans där man får prioritera annorlunda. ALLA behöver rida för någon en dag i veckan är egentligen även det för lite. Sen kanske det beror på vilken disciplin du utöver också. Vet inte om någon rider på hög nivå här i tråden då antar jag det rids ofta för tränare.
Jag tycker snarare det låter jämförbart med att bilbesiktningen skulle rekommendera en verkstad vilket vore en rätt tveksam marknadsidé av många anledningar.
Då känns det mycket mer rumsrent att rekommendera en viss typ av träning eller rehab. I dagsläget är det inte jättesvårt att hitta rekommendationer från andra om vilka tränare som är bra eller inte.
 
Jag tycker snarare det låter jämförbart med att bilbesiktningen skulle rekommendera en verkstad vilket vore en rätt tveksam marknadsidé av många anledningar.
Då känns det mycket mer rumsrent att rekommendera en viss typ av träning eller rehab. I dagsläget är det inte jättesvårt att hitta rekommendationer från andra om vilka tränare som är bra eller inte

Jag tycker snarare det låter jämförbart med att bilbesiktningen skulle rekommendera en verkstad vilket vore en rätt tveksam marknadsidé av många anledningar.
Då känns det mycket mer rumsrent att rekommendera en viss typ av träning eller rehab. I dagsläget är det inte jättesvårt att hitta rekommendationer från andra om vilka tränare som är bra eller inte.
Absolut, tur att sociala medier finns men vad som är bra och inte är ju en definitionsfråga. Finns tränare som är "Kända" som jag har väldigt dålig erfarenhet av själv men som andra tycker är hur bra som helst. Sen är det ju upp till en själv, vissa tränare är hårda och raka och sånt klarar ju inte alla av utan tar personligen åt sig medan andra gillar såna tränare. Då blir det ju kanske 50/50 var folk anser om just den tränaren.
 
Jag tycker snarare det låter jämförbart med att bilbesiktningen skulle rekommendera en verkstad vilket vore en rätt tveksam marknadsidé av många anledningar.
Då känns det mycket mer rumsrent att rekommendera en viss typ av träning eller rehab. I dagsläget är det inte jättesvårt att hitta rekommendationer från andra om vilka tränare som är bra eller inte.
Det jag även syftar på är att många hade väl säkert velat rida för en tränare och en bra också men har inte råd. Pga olika anledningar och andra prioriteringar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 230
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 193
Senast: MML
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 334
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 166
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp