Bukefalos 28 år!

Hållbarhet Socatyl?

Trissa

Trådstartare
Jag hämtade ut ett par sprutor med Socatyl idag, men all text i bruksanvisningen är på italienska... Apoteksdamen kunde inte heller hitta någon info på annat språk. Så vad jag undrar är hur länge en spruta håller? Både som öppnad och oöppnad, för jag lär bara göra av med en bråkdel av den ena just nu. Ska jag förvara den andra (oöppnade) svalt tillsvidare?
 
Sv: Hållbarhet Socatyl?

Om du inte öppnar den så håller den sig länge. Vet ej exakt hur länge, men säkert ett år. En öppnar bruknar stelna till ganska snabbt.
 
Sv: Hållbarhet Socatyl?

Fast frågan är ju om den är ok att använda efter ett år, och hur effektiv den är?

Är det någon som har en bruksanvisning på svenska kanske? Eller åtminstone engelska? ;)
 
Sv: Hållbarhet Socatyl?

Testa att gå in på www.fass.se och klicka vidare till djurläkemedel. Borde gå att hitta något där.

Annars kan man gå in på apotekets hemsida och maila frågor. Har gjort detta (dock angående människomedicin...) och fick svar efter en dryg vecka.
 
Sv: Hållbarhet Socatyl?

Jag har varit på www.fass.se, inte ett ord om hållbarhet. Och som sagt, apoteksdamen sökte länge och väl på sin dator utan att hitta något...
 
Sv: Hållbarhet Socatyl?

Vi har haft socatylsalva på tub i mer än ett år, och den fyller sin funktion även då.
 
Sv: Hållbarhet Socatyl?

På förpackningen ska det stå ett batch-nummer och ett hållbarhetsdatum. Det är samma överallt så det ska du kunna läsa ut. Det borde stå på ettiketten eller tryckt direkt på förpackningen.

/Skaune som har jobbat med att förpacka läkemedel på fabrik.
 
Sv: Hållbarhet Socatyl?

Nu vet jag inte exakt hur förpackningen till stockatyl ser ut. Men batch-nummer och utgångsdatum ska stå utanpå alla förpackningar. Ligger sprutorn ai en kartong så ska det stå på den och sedan ska samma info stå på varje delförpackning innuti...
Hoppas att du förstår hur jag menar.
Det brukar stå tryckt på etiketten eller vara tryckt i en fog på förpackningen.
 
Sv: Hållbarhet Socatyl?

Socatyl tillhandahålls inte för närvarande så istället är det licenspreparatet Socatil som finns att få..
Det är dock precis samma sak som Socatyl innehållsmässigt men har en bipacksedel på italienska! ;)

På en kortsida av paketet finn stryckt tillverkningsmånad (t ex 0601 för 2006-januari, mljligt att detstår tvärtom också; 0106) och därefter hållbart till (0901 eller 0109).
På de förpackningar jag kollat på är det så vitt jag förstår 3 års hållbarhet från tillverkningsdagen så mest troligt är dina tuber hållbara till minst 2008, troligtvis 2009....

Varje förpackning innehåller två tuber.

Öppnad tub; jag vet ej hållbarheten på denna...

I och för sig är innehållet antibakteriellt så risken för smitta via salvan borde vara låg ;)
Men kassera den tub du påbörjat efter att du är klar med behandlingen; när det gäller t ex ögonsalvor (som måste hållas rena för att inte smitta det känsliga ögat) så är det 1 månad efter öppnandet man får använda dem...
Så 1 månad borde vara grönt...
 
Sv: Hållbarhet Socatyl?

JohannaB skrev:
Socatyl tillhandahålls inte för närvarande så istället är det licenspreparatet Socatil som finns att få..
Det är dock precis samma sak som Socatyl innehållsmässigt men har en bipacksedel på italienska! ;)

På en kortsida av paketet finn stryckt tillverkningsmånad (t ex 0601 för 2006-januari, mljligt att detstår tvärtom också; 0106) och därefter hållbart till (0901 eller 0109).
På de förpackningar jag kollat på är det så vitt jag förstår 3 års hållbarhet från tillverkningsdagen så mest troligt är dina tuber hållbara till minst 2008, troligtvis 2009....

Varje förpackning innehåller två tuber.

Öppnad tub; jag vet ej hållbarheten på denna...

I och för sig är innehållet antibakteriellt så risken för smitta via salvan borde vara låg ;)
Men kassera den tub du påbörjat efter att du är klar med behandlingen; när det gäller t ex ögonsalvor (som måste hållas rena för att inte smitta det känsliga ögat) så är det 1 månad efter öppnandet man får använda dem...
Så 1 månad borde vara grönt...

fasiken jag fick inte socatil istället... de var urjobbiga med mig... vet. måste söka ny licens för å få skriva ut socatil :mad: är det ändrat?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 497
Senast: Habina
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 930
Senast: fejko
·
Islandshäst Jag flyttade in min islandshästsvalack i nytt stall i lördags. Han ska gå på lösdrift med två andra valackar är tanken (vilket han gjort...
2
Svar
35
· Visningar
4 820
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund Vi fick ju hem en 7 mån cockerkille för 5 veckor sedan. Jättego, enkel att ha med sig, går snällt i koppel, är snäll mot alla inklusive...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 472
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp