Hållbarhet stor häst

Var någon tråd om att hästar är dyra nuförtiden och en liknande debatt med krönikor i olika hästtidningar.

Uppfattade dem som typ -tråkiga fega lata tanter vägrar köpa unghästar och föl och rida in dem själva. De vill istället ha färdiginridna hästar eftersom de är sjukt bortskämda.

Texterna var såklart längre och jag har såklart dragit i lite. Men ord som tant, bortskämd osv nämndes tillsammans med vilja ha inriden häst.

(själv tänkte jag att vilken ridskolegubbe/tant vill eller kan rida in sin första häst liksom. Uppfödarna måste tycka att det är en oerhörd klacksparksgrej att rida in hästar istället för något för experter som lärt sig genom åren som jag själv trodde.)
Men är inte det i samband med en ovilja att betala vad en äldre och utbildad häst kostar?
Jag har aldrig läst något i stil med det du beskriver, däremot så finns det ju uppenbara problem med att folk vill ha tryggt och välutbildat utan att betala för vad en sådan häst kostar att ta fram.
 
Men är inte det i samband med en ovilja att betala vad en äldre och utbildad häst kostar?
Jag har aldrig läst något i stil med det du beskriver, däremot så finns det ju uppenbara problem med att folk vill ha tryggt och välutbildat utan att betala för vad en sådan häst kostar att ta fram.
Fast det var ju ett problem att folk köpte andra hästar än svb, som var utbildade, för att lösa sitt problem med att de inte hade mer pengar. Och lathet osv var absolut någonting som stod i krönikor om det. (vilja att betala låter ju även som snålhet. Snarare än kanske helt enkelt att folk inte äger pengarna.)

(Ovilja att betala, jag kan absolut se värdet i en handsydd Diorklänning och vara rent teoretiskt sett villig att betala för den-om jag hade varit mångmiljonär, men ändå köpa Filippa K eftersom det finns liksom inte mer pengar. Klart jag vill ha en häst för 500 000 o stall med helpension men jag har inte 500 000 + 10 000 över i månaden och det är inte för att jag är snål, önskar det vore så :).)
 
Senast ändrad:
För att knyta ihop säcken om utvikningen :D

Om vi tex vill ha Högvakten, som just nu betalas med diverse barnfamiljers sparpengar (bla våra i perioder). Och de behöver hästar av en viss typ, och detta är ett kulturarv. Så borde det underlättats om Flyinge hade varit statligt och då hade kunnat hålla några hingstar som hade gett den typ av hästar som gynnar kulturarvet, till lite mer nära självkostnadspris och kanske naturlig betäckning om det är billigare (har dock för mig att veterinärer avskyr naturlig betäckning). Men marknaden klarar det liksom inte.

Likaså med arabhästarna i Polen och Spanska ridskolan. Det verkar inte som att marknad, nepotism, politiskt tillsatta och ekonomer klarar av att bevara detta. De kommer bara tillverka vad de tror folk vill ha just nu utan att inse att det tar bort det som är unikt med det. Det verkar vara gamla hästkvinnor och karlar som kan det. För det man tjänar mest på kortsiktigt kanske inte är det som ger hållbar verksamhet långsiktigt i de här fallen och jakten på lite mer pengar idag kan göra att allting kraschar ihop i morgon. Men vår snabbrörliga aktiemarknad av pensionsfonder klarar inte att gynna långsiktighet i företag och det har man vetat i typ 20 + år nu. Man visste att amerikanska pensionsfonder var ett problem för aktiemarknaden redan innan man la lök på laxen och skapade svenska.
 
Senast ändrad:
Det går ju inte att säga sådär. Stora hästars exteriör och förutsättningar för arbete skiljer sig åt. Även om dagens dressyrhästar generellt är större så är de också generellt mer fördelaktigt byggda och har lättare för sig.
Det finns ju gott om stora moderna hästar som känns mindre att rida än vad mindre hästar kändes förr.
Nutidens hästar är ju födda med talang. Är ju väldigt grenspecifikt avlat.
Jag märker en stor skillnad på att rida en häst på 160 och en på 175 😄
 
Ja naturligtvis var/är det en hel annan hästhållning, liksom bl.a native americans, och även hos beduinerna förr. Men poängen (om det finns någon) är att skickliga ryttare är något av en subjektiv åsikt.

Genetiskt har de även avlat på de mest sega, friska och tåliga hästarna eftersom det var avgörande, så de har avlat fram härdiga individer.

Edit: Aveln har alltså skett utifrån helt andra premisser än i Sverige.
Ja, det var aveln jag menade med att "hästen blir tålig". Naturliga urvalet gör sitt och mongolerna tex ids inte hålla på med hästar som är sjukliga. Det "kostar för mkt". Så de sållas ju bort.

Och i dag får man ju när vi nu har det hästmaterial vi har, rider för nöjes skull etc kanske fundera mer kring vad en duktig ryttare är. Tar du hit en mongol från stäppen så kan det ju mycket väl vara så att deras bästa ryttare inte kan hålla ett stort halvblod av viss exteriör frisk tex.

Jag har genom åren haft rätt mycket kunder som har hästar som inte ens tålt vanlig inridning utan att gå sönder. Som heller inte blir helt bra av att vila. De individerna har varit för överrörliga och använt fel muskelkedjor. När man lärt dem hur de ska röra sig, vilka muskelgrupper som ska aktiveras, de hittar balans och lösgjordhet och sedan styrka så håller de fint under de många år jag kunnat följa dem, hands on eller bara via uppdateringar på avstånd.

Det är väldigt många hästar som döms ut i dag på grund av att ryttare/den som tränar inte kan arbeta hästen sunt. Det pratas mycket om det bland veterinärer, rehabtränare etc. Egentligen kan hästen absolut klara sig genom livet med rätt träning. Men för få kan ge dem den träningen. Så man måste döma ut. Jag vet några veterinärer som är specialicerade på smärta i rörelseapparaten etc som sa att det väl är ungefär 95% människo-relaterat.
Det är enormt sorgligt!
Men iom att kunskapen inte kommer explodera över natt hos både tränare och gemene man så är det ju klokt om vi avlar på individer som tål mer felridning, psykiskt som fysiskt. Och som har bra sadellägen, bra munnar(alltså ej bettfel/jättesmå och trånga munnar, gott om utrymme vid ganash/halskotpelare etc.
Men vi måste också få folk att förstå att det väldigt, väldigt ofta är ridrelaterat pga okunskap kring sund ridning och i vissa fall snudd på rid/tävlings-alkoholism. Där man inte låter det ta tid att lära sig rida grunder och att man inte tummar på lösgjordhet och balans för att man vill vidare med tex byten eller tramp eller gud vet vad.
Klart alla gör missar och det är skitsvårt att rida! Och det är inte jättekul att sitta och gneta grunder alltid. Men det krävs faktiskt i högre grad än vad som sker.
 
Fast det var ju ett problem att folk köpte andra hästar än svb, som var utbildade, för att lösa sitt problem med att de inte hade mer pengar. Och lathet osv var absolut någonting som stod i krönikor om det. (vilja att betala låter ju även som snålhet. Snarare än kanske helt enkelt att folk inte äger pengarna.)

(Ovilja att betala, jag kan absolut se värdet i en handsydd Diorklänning och vara rent teoretiskt sett villig att betala för den-om jag hade varit mångmiljonär, men ändå köpa Filippa K eftersom det finns liksom inte mer pengar. Klart jag vill ha en häst för 500 000 o stall med helpension men jag har inte 500 000 + 10 000 över i månaden och det är inte för att jag är snål, önskar det vore så :).)
Ja, det handlade väl mer om att SWB-uppfödarna måste överleva. Och får de inte betalt nog för sitt arbete måste de sluta föda upp. Så man uppmuntrade att köpa svenskt om man ville ha kvar SWB.
Och jag kan se båda sidors poäng. Har man inte råd så har man inte. Och jag tycker det är jätteklokt att köpa utbildat om man inte är van att utbilda, är sadelfast och även känner att unghästridning är något man kan stå ut med ett tag. Vill man rida svårklass är det ju ett gäng år dit. Och det kan ju vara bra att inte uppleva stress i att ta sig dit och pressa för mkt.
 
Ja, det handlade väl mer om att SWB-uppfödarna måste överleva. Och får de inte betalt nog för sitt arbete måste de sluta föda upp. Så man uppmuntrade att köpa svenskt om man ville ha kvar SWB.
Och jag kan se båda sidors poäng. Har man inte råd så har man inte. Och jag tycker det är jätteklokt att köpa utbildat om man inte är van att utbilda, är sadelfast och även känner att unghästridning är något man kan stå ut med ett tag. Vill man rida svårklass är det ju ett gäng år dit. Och det kan ju vara bra att inte uppleva stress i att ta sig dit och pressa för mkt.
Tänker att vill man rida svårklass så har man kanske kapacitet att utbilda till det också och kan även ha en unghäst på vänt medan man rider någon annans häst eller en lite äldre häst. Vill man ha första hästen efter ridskolan och är 50+ och har 100 000 och vill ha en inriden häst så kanske Swb inte är för den personen och då kanske marknaden för Swb är lite mindre än alla hade önskat.

Men det är ju onekligen ett problem med diskrepans i marknaden. Dock om det helt enkelt inte finns tillräckligt många tillräckligt rika personer att tillgå som vill köpa Swb unghästar och rida in dem så finns få saker som kan få dem att plötsligt uppstå.

Sedan helt ärligt är det ju så med (nu låter jag jätteknäpp men) om jag köper färg, penslar och kanvas och målar en tavla så är tavlan värd 0 kr medan kanvasen, penslarna och färgerna var värda en hel del innan jag målade. Likaså om jag köper garn och stickar en tröja och räknar garnkostnaden, arbetstiden och stickorna så är det ganska mycket pengar, men min tröja är värd 0 kr eftersom ingen vill köpa den.

Så jag kanske håller med om att Swb-uppfödarna verkligen föder upp fantastiska hästar och förtjänar att få dem köpta av berömda dressyrryttare, gärna för miljoner. Men ibland kanske hästen inte fungerade för någon berömd dressyrryttare eller, eller för någon annan, av misstag, eller någon tog ett föl med en fin hingst på sitt sto som var hemma i hagen och då tja, är den värd jättemycket kärlek och arbete men lite mindre pengar. För ingen som kunde betala 500 000 ville ha just den hästen och ridskolan som kunde tänka sig rida till den 10 år senare har inte 500 000, speciellt inte för just den ganska röriga hästen som är lite 50/50 att den kan hålla alla långa benen i ordning och inte kan galoppera i normalt tempo.
 
Senast ändrad:
Statligt bidrag för avel av Svensk Ridhäst... För att bevara ett kulturarv, vilket ridning i Sverige faktiskt är. Fast pris på försäljning utefter ålder och utbildningsnivå, staten täcker resten av uppfödarens kostnad. Eller helt enkelt statliga stuterier för det.

Stabila pållar av "gammal halvblodstyp", utan flash men med stadigt temperament, inte "högt i blod", hållbara, godmodiga, och god ridbarhet.

Jag hade ställt mig på kö för en sån :).
 
Tänker att vill man rida svårklass så har man kanske kapacitet att utbilda till det också och kan även ha en unghäst på vänt medan man rider någon annans häst eller en lite äldre häst. Vill man ha första hästen efter ridskolan och är 50+ och har 100 000 och vill ha en inriden häst så kanske Swb inte är för den personen och då kanske marknaden för Swb är lite mindre än alla hade önskat.

Men det är ju onekligen ett problem med diskrepans i marknaden. Dock om det helt enkelt inte finns tillräckligt många tillräckligt rika personer att tillgå som vill köpa Swb unghästar och rida in dem så finns få saker som kan få dem att plötsligt uppstå.

Sedan helt ärligt är det ju så med (nu låter jag jätteknäpp men) om jag köper färg, penslar och kanvas och målar en tavla så är tavlan värd 0 kr medan kanvasen, penslarna och färgerna var värda en hel del innan jag målade. Likaså om jag köper garn och stickar en tröja och räknar garnkostnaden, arbetstiden och stickorna så är det ganska mycket pengar, men min tröja är värd 0 kr eftersom ingen vill köpa den.

Så jag kanske håller med om att Swb-uppfödarna verkligen föder upp fantastiska hästar och förtjänar att få dem köpta av berömda dressyrryttare, gärna för miljoner. Men ibland kanske hästen inte fungerade för någon berömd dressyrryttare eller, eller för någon annan, av misstag, eller någon tog ett föl med en fin hingst på sitt sto som var hemma i hagen och då tja, är den värd jättemycket kärlek och arbete men lite mindre pengar. För ingen som kunde betala 500 000 ville ha just den hästen och ridskolan som kunde tänka sig rida till den 10 år senare har inte 500 000, speciellt inte för just den ganska röriga hästen som är lite 50/50 att den kan hålla alla långa benen i ordning och inte kan galoppera i normalt tempo.
Det är en väldig skillnad på att rida in/rida unghäst och rida välutbildad häst. Det är inte alla svårklassryttare som är bra på att rida in/rida unghäst. Och många avstår iom att man inte vill riskera skada sig eller tycker den ridningen inte är vad man vill hålla på med.
Jag klämde till med svårklass. Men vi kan säga lättare nivå än så.
Det måste få ta tid att utbilda. Och alla vill eller kan inte det.

Det är synd att inte fler avlar på en ultimat tanthäst eller ridskolehäst. Men samtidigt fattar jag att de hästarna som bara är mediokra på det mesta tyvärr inte går att ta så mycket betalt för.
Och då avlar man ju kanske gärna med hopp om en sporthäst som potentiellt kan bli en dyrgrip.
När man avlar så kan man ju ha lite otur och få en häst som min. Han är på tok för känslig, snabb och explosiv för gemene man. Men han rör sig inte bra nog för eliten. Det finns ju en del sådana "restprodukter" så att säga som faller mellan stolarna. De går ofta sönder, blir farliga, döms ut etc.
 
Det går ju inte att säga sådär. Stora hästars exteriör och förutsättningar för arbete skiljer sig åt. Även om dagens dressyrhästar generellt är större så är de också generellt mer fördelaktigt byggda och har lättare för sig.
Det finns ju gott om stora moderna hästar som känns mindre att rida än vad mindre hästar kändes förr.
Det här tycker jag är lite intressant också.

Halvt KL
Vad är "känns stor att rida"?

Vissa klassar det som att det känns långt, tungt, långsamt etc och andra mer bara höjd och steglängd.

Jag tycker hästar känns större och sas växer under sadeln när de utbildats en del. När man sedan kan rida i hög form med nacken högst på en häst som kommit upp i framdelen rejält(och så klart då bär mkt mer bak) så känns den hästen mycket större. Plus att man ridit in mer luft i gångarterna.
Men då är ju "känns stor att rida" positivt. För det handlar inte om motstånd, slapphet, brist på ork att hålla ihop etc.
Så samma häst kan ju kännas himla olika med utbildning.
 
Det här tycker jag är lite intressant också.

Halvt KL
Vad är "känns stor att rida"?

Vissa klassar det som att det känns långt, tungt, långsamt etc och andra mer bara höjd och steglängd.

Jag tycker hästar känns större och sas växer under sadeln när de utbildats en del. När man sedan kan rida i hög form med nacken högst på en häst som kommit upp i framdelen rejält(och så klart då bär mkt mer bak) så känns den hästen mycket större. Plus att man ridit in mer luft i gångarterna.
Men då är ju "känns stor att rida" positivt. För det handlar inte om motstånd, slapphet, brist på ork att hålla ihop etc.
Så samma häst kan ju kännas himla olika med utbildning.
Jag är en rätt liten ryttare så för mig är ”känns stor att rida” något negativt. Alltså att det blir för mycket häst för mig. Det är ju såklart en utbildningsfråga, men ju mer massa hästen har desto svårare kan det vara för små ryttare.

Det du menar skulle jag nog uttrycka på något annat sätt tror jag 😊
 
Det här tycker jag är lite intressant också.

Halvt KL
Vad är "känns stor att rida"?

Vissa klassar det som att det känns långt, tungt, långsamt etc och andra mer bara höjd och steglängd.

Jag tycker hästar känns större och sas växer under sadeln när de utbildats en del. När man sedan kan rida i hög form med nacken högst på en häst som kommit upp i framdelen rejält(och så klart då bär mkt mer bak) så känns den hästen mycket större. Plus att man ridit in mer luft i gångarterna.
Men då är ju "känns stor att rida" positivt. För det handlar inte om motstånd, slapphet, brist på ork att hålla ihop etc.
Så samma häst kan ju kännas himla olika med utbildning.

Min första uppfödning var slutmätt 139,6 cm men var nästan dubbelt så bred i fronten som mitt sto. Han gick på storhästavstånd i hoppning och fick ”stora gångarter” som kritik på programridning.

När man red honom var det mycket häst framför en, inte så att han blev tung på nåt vis, men det var mycket front och hals. Varenda gång nån ridit honom skrattade de när de satt av, för marken kom ”för fort” eftersom han kändes som en jättestor häst. Så för mig betyder ”känns stor” just att det är mycket massa, inte så mycket hur hög hästen är.
 
En sak är säker och det är att endast ridhusträning inte gör gott för varken den mentala eller fysiska biten. Ändå ser man mängder med ridna unghästar som aldrig blivit ridna utanför ett ridhus. Jag förstår säkerhetsaspekten, men någonstans är det ju upp till oss som har unghästar att utbilda dem. Jag har fått höra argumentet av unghästägare att de inte rider ut för att det ställs så höga krav på unghästarna numer med unghästtester etc så de måste träna hästarna, men någonstans här fallerar ju hela utbildningen av unghästen ifall man tränar den så ensidigt. De allra flesta uppfödare är väldigt måna om att deras avkommor kommer att leva långa liv där de presterar bra på tävlingsbanorn
Jag håller med om varenda stavelse.
Så många som inte rider ut för att de helt enkelt inte törs och då blir det en ond spiral med annan träning än den i ridhus.
 
Jag håller med om varenda stavelse.
Så många som inte rider ut för att de helt enkelt inte törs och då blir det en ond spiral med annan träning än den i ridhus.
Ja, och nu mer när många fler har ridhus/ridbana så är det också vanligare med folk som inte vet hur de ska hantera hästen i skogen. Det var inget jippo att rida ut förut på samma sätt som det idag kan vara för många. Dels var hästarna vana och dels visste ryttarna hur man gjorde.
Har man en stökig individ kan ju naturen vara väldigt gynnsam mentalt och fysiskt för en sådan häst, bara ryttaren vet hur den ska använda skogen tex. Jag har med många problemindivider suttit upp i skogen första gångerna och vet fler problemlösare som gör så.

Att man rider ut på preppade, platta ridvägar som är helt flata och på ngt vis tror att det ger samma effekt i hästkroppen som att rida ut offroad eller på en knöligare stig med ev rötter och inte helt platt underlag är också ytterst vanligt. Visst får man annat underlag och de som inte kan svänga i balans kan slippa det lika mkt. Men det ger ju inte samma kroppskontroll, naturlig balansering etc.
När jag red ut på min luddiga islänning tyckte folk att det var helt naturligt att han reds offroad i terräng. Men hade jag med halvblod på släp eller red ut halvblod så blev folk livrädda för att hästarna skulle dö typ. Utom din kompis m familj. :laugh:
 
Hade hoppats på fler kommentarer...
Det finns en hel del forskning utomlands, av tex Kevin Haussler och Hillary M Clayton. De webinarier jag har deltagit på har de visat forskning som visar att ju större häst desto mer problem med artros och även degenerativa problem på kotor och leder. Men det kommer mer och mer forskning som visar att ledproblem föregås av problem i fascia och mjukdelar som ger avlastning och leder till ledinflammationer och skelettförändringar. Tyvärr alltför svårt att se kliniskt för den stora massan veterinärer.
 
Ja, och nu mer när många fler har ridhus/ridbana så är det också vanligare med folk som inte vet hur de ska hantera hästen i skogen. Det var inget jippo att rida ut förut på samma sätt som det idag kan vara för många. Dels var hästarna vana och dels visste ryttarna hur man gjorde.
Har man en stökig individ kan ju naturen vara väldigt gynnsam mentalt och fysiskt för en sådan häst, bara ryttaren vet hur den ska använda skogen tex. Jag har med många problemindivider suttit upp i skogen första gångerna och vet fler problemlösare som gör så.

Att man rider ut på preppade, platta ridvägar som är helt flata och på ngt vis tror att det ger samma effekt i hästkroppen som att rida ut offroad eller på en knöligare stig med ev rötter och inte helt platt underlag är också ytterst vanligt. Visst får man annat underlag och de som inte kan svänga i balans kan slippa det lika mkt. Men det ger ju inte samma kroppskontroll, naturlig balansering etc.
När jag red ut på min luddiga islänning tyckte folk att det var helt naturligt att han reds offroad i terräng. Men hade jag med halvblod på släp eller red ut halvblod så blev folk livrädda för att hästarna skulle dö typ. Utom din kompis m familj. :laugh:
Mitr gamla halvblod är numera 26 och har alltid ridits mycket offroad, men han tycks ändå inte glömma sin uppväxt i platt-Skåne, han är lika dålig på att sätta fötterna rätt som för 22 år sen men vi tränar oförtrutet vidare.
 
Mja, jag håller inte med ang rädslor och miljöträning. Jag tror att även du är medveten om att rädslor i allra högsta grad är ärftligt. Jag har haft ett helt gäng hästar som inte har behövts miljötränas, de är orädda av naturen redan sin första uteritt. Medans andra är rädda och det spelar ingen roll hur mycket tid man lägger ner på träningen, de är alltid lite mer rädda av sig, även om man givetvis kan få det bättre. Men inte lika bra som de hästarna som bara föddes orädda.
Men självklart. Och det är ju det jag skriver också. Ja, vi har avlat fram skarpare hästar i många fall, men vi har också blivit bättre på beteende och framför allt på utbildning och att lyssna på hästarna.

Men jag vet precis. Jag har en 5-åring hemma som jag gått promenader med sen hon var liten, hon är född på gården. Hon är sedan hon blev inriden riden i skog och mark flera gånger i veckan. Hon var från början helt katastrofal. Farlig. Nu är hon lite bättre och jag tänker om 10 år kommer hon vara ännu bättre. Men just nu är det ingen orutinerad som rider ut på henne och jag gör det inte själv heller om jag inte har sällskap. Jag sa att den dagen jag kunde promenera runt skogsrundan med henne utan utbrott skulle jag rida henne runt, den gången flög jag av och då hade jag ändå en person med mig på marken. Men hon är ju flera hundra gånger bättre nu än vad hon var från början. Tänk då hästar som aldrig ridits ut och har samma temperament? Det blir ju farligt på riktigt i sådana situationer.
 
Det var inget jippo att rida ut förut på samma sätt som det idag kan vara för många. Dels var hästarna vana och dels visste ryttarna hur man gjorde.
Har man en stökig individ kan ju naturen vara väldigt gynnsam mentalt och fysiskt för en sådan häst, bara ryttaren vet hur den ska använda skogen tex. Jag har med många problemindivider suttit upp i skogen första gångerna och vet fler problemlösare som gör så.

Att man rider ut på preppade, platta ridvägar som är helt flata och på ngt vis tror att det ger samma effekt i hästkroppen som att rida ut offroad eller på en knöligare stig med ev rötter och inte helt platt underlag är också ytterst vanligt. Visst får man annat underlag och de som inte kan svänga i balans kan slippa det lika mkt. Men det ger ju inte samma kroppskontroll, naturlig balansering etc.
Exakt!

Nu är ju hästarna inga rovdjur, men hästar och hundar är lite samma sak om man vill ha mentalt bra individer. Det krävs både mental stimulation, samt fysiskt arbete. Kroppen och knoppen måste vara arbetade för att hästarna ska bli så harmoniska de kan bli. Det finns ingen människa som köper en border collie för att bara vara ute och springa med den och tro att den aktiveringen räcker. Men folk köper hästar som är avlade för ungefär samma prestation och förväntar sig att hästen mår bra bara den longeras innan man sitter upp på den.

Skog och mark är perfekt. Och speciellt för heta hästar. För det händer så mycket ute att de har svårt att koncentrera sig på allting utan de brukar bli väldigt fogliga ute. Och det märks så tydligt på ögonen på unghästar när man ridit ut, de är liksom riktigt trötta i ögonen när man kommer hem.
 
Statligt bidrag för avel av Svensk Ridhäst... För att bevara ett kulturarv, vilket ridning i Sverige faktiskt är. Fast pris på försäljning utefter ålder och utbildningsnivå, staten täcker resten av uppfödarens kostnad. Eller helt enkelt statliga stuterier för det.

Stabila pållar av "gammal halvblodstyp", utan flash men med stadigt temperament, inte "högt i blod", hållbara, godmodiga, och god ridbarhet.

Jag hade ställt mig på kö för en sån :).
Swb ska ju försöka avla fram hästar nu för hobbyryttare och ridskola.
Blir ett spännande projekt att följa.
 

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 442
Senast: tuaphua
·
Dressyr Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 899
Senast: Farle
·
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 610
Senast: Derring-Do
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 138
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp