Hållbart remontträns?

Har aldrig heller varit med om att träns gått sönder för mig faktiskt, möjligtvis att någon tygel gått sönder om man åkt av och hästen trampar på den men aldrig att delar på själva tränset gått sönder bara av "vardag" liksom (nu brukar i och för sig inte jag heller låta dem klia sig med tränset på, men det händer absolut...).
Och då är det träns av varierande prisklass/kvalitet; från säg 500-2500kr.

Känns ju som att det är något som spökar med smörjning, förvaring eller liknande...
 
Har aldrig heller varit med om att träns gått sönder för mig faktiskt, möjligtvis att någon tygel gått sönder om man åkt av och hästen trampar på den men aldrig att delar på själva tränset gått sönder bara av "vardag" liksom (nu brukar i och för sig inte jag heller låta dem klia sig med tränset på, men det händer absolut...).
Och då är det träns av varierande prisklass/kvalitet; från säg 500-2500kr.

Känns ju som att det är något som spökar med smörjning, förvaring eller liknande...

Börjar också fundera på det faktiskt. Det enda som gick sönder var superbilligt och ändå använt ett tag, så då reflekterade jag inte så mycket över det, men de andra två var liksom ändå tillsynes hyfsad läderkvalité, och använda i mindre än ett halvår vardera liksom... :/
 
Det är ganska ofta ändå.
Det är det ju inte. En gång i veckan bör man iallafall rengöra lädret som ligger an mot hästen och efter varje användning om hästen blivit svettig. Man bör åtminstone dra av det med lätt fuktad svamp och sadeltvål för att inte hästen ska riskera att få skav. Sedan behöver man ju inte smörja in så ofta men rengöra det behöver man ju göra.
Ja, det är klart med den jämförelsen är det inte särskilt ofta :) Jag tycker själv att smörja in läder skall bara göras om lädret börjar bli för hårt och stelt, inte annars.
Väntar man så länge att lädret blivit hårt och stelt så tycker jag synd om hästen.

Att smörja kan ju innebära olika saker för olika personer. För mig är det att rengöra lädret och vid behov fetta in det. Kanske har du en annan betydelse av ordet smörja?
 
@Dressyrtjejen_97 jag har heller aldrig varit med om att träns går sönder så. Och då har jag inte heller några särskilt dyra träns utan helt vanliga sådana. Om inte det händer något att nån häst trampat på tygeln tex eller liknande har jag aldrig haft ett som blir som du beskriver.
2 av mina fyra huvudlag är mellan 15 och 30 (! ) år gamla och har inte ens haft en söm som lossnat någonstans .

Jag tänker att du nog smörjer för mycket om du smörjer in var 14:e dag med fett och har billigare läder i kombo ? Sömmarna tar stryk av ständig infettning .

Ang sadeltvål/glycerin som rengöring ofta på läder så förstörs lädret av det . Det är gamla rön att hela tiden tvätta med tvål/glycerin.
 
Det är det ju inte. En gång i veckan bör man iallafall rengöra lädret som ligger an mot hästen och efter varje användning om hästen blivit svettig. Man bör åtminstone dra av det med lätt fuktad svamp och sadeltvål för att inte hästen ska riskera att få skav. Sedan behöver man ju inte smörja in så ofta men rengöra det behöver man ju göra.

Väntar man så länge att lädret blivit hårt och stelt så tycker jag synd om hästen.

Att smörja kan ju innebära olika saker för olika personer. För mig är det att rengöra lädret och vid behov fetta in det. Kanske har du en annan betydelse av ordet smörja?
Nu skrev jag börjar bli, inte blivit, och med det menade jag att ett läder som är mjukt behöver inte smörjas. Hur ofta man bör rengöra har jag inte skrivit något alls om, det är en helt annan sak. För mjukt läder är inte alltid bra heller och kan också orsaka obehag.
 
Det är det ju inte. En gång i veckan bör man iallafall rengöra lädret som ligger an mot hästen och efter varje användning om hästen blivit svettig. Man bör åtminstone dra av det med lätt fuktad svamp och sadeltvål för att inte hästen ska riskera att få skav. Sedan behöver man ju inte smörja in så ofta men rengöra det behöver man ju göra.

Väntar man så länge att lädret blivit hårt och stelt så tycker jag synd om hästen.

Att smörja kan ju innebära olika saker för olika personer. För mig är det att rengöra lädret och vid behov fetta in det. Kanske har du en annan betydelse av ordet smörja?
Jag tycker man kommer långt med att skölja lädret med vatten. Sålänge det inte är torrt så går det jättebra.
 
Jag tycker man kommer långt med att skölja lädret med vatten. Sålänge det inte är torrt så går det jättebra.

SKÖLJA i vatten är nog inte rekommenderat men däremot (som jag gissar du menar,) så att borsta/gnugga bort ev pålagringar /smuts med bara lite vatten och sen en torr trasa, är det som rekommenderas på läder som mer frekvent underhåll än att hela tiden hålla på med tvål och fett osv.
 
SKÖLJA i vatten är nog inte rekommenderat men däremot (som jag gissar du menar,) så att borsta/gnugga bort ev pålagringar /smuts med bara lite vatten och sen en torr trasa, är det som rekommenderas på läder som mer frekvent underhåll än att hela tiden hålla på med tvål och fett osv.
Jag menar skölja under kranen med vatten.
 
👍 Du gör på ditt sätt och funkar det är ju all well helt enkelt 😄
Det funkar ypperligt. Vet många som gör så :)
Det bygger dock på att man har oljat vid tidigare tillfälle (inte överdrivet såklart) så lädret inte är torrt. Och då och då med lämplig produkt.

Jag spolar även mina ridstövlar, sadelgjord osv. Inte sadeln dock ;)
 
Det funkar ypperligt. Vet många som gör så :)
Det bygger dock på att man har oljat vid tidigare tillfälle (inte överdrivet såklart) så lädret inte är torrt. Och då och då med lämplig produkt.

Jag spolar även mina ridstövlar, sadelgjord osv. Inte sadeln dock ;)

Sköljer också av tränset om det är dreggligt, sen torkar jag direkt med en handduk. Smörjer och putsar ordentligt alldeles för sällan :o Har inga problem med att det blir stelt eller trist på annat sätt.

Borde ha fler plastträns :angel:
 
Det funkar ypperligt. Vet många som gör så :)
Det bygger dock på att man har oljat vid tidigare tillfälle (inte överdrivet såklart) så lädret inte är torrt. Och då och då med lämplig produkt.

Jag spolar även mina ridstövlar, sadelgjord osv. Inte sadeln dock ;)

Utifrån skötsel i övrigt du beskriver nu, så tror jag på det absolut 😄
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett 10 år gammalt Treadstone pullarträns som jag fick med till min häst. Det är väldigt blankt och mjukt i lädret, med breda remmar...
Svar
9
· Visningar
1 076
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Jag blir snart matt. Seriöst. Finns det inga bra träns i Sverige längre? Har för tillfället 3 (4) träns; Ett PS of Sweden med...
2
Svar
29
· Visningar
4 530
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp