Håller hästar i hage med taggtråd – riskerar vite

Tror jag vet vilken de syftas på. Tänkte ringa LS förra hösten men hästarna bytte hage o syntes inte längre så gjorde aldrig det.
 
Här i Australien på ranchen jag jobbar på har vi taggtråd. Jag ser "skador" (revor, rispor) ofta. Å andra sidan har vi inga hästar som går genom staket/"spränger trådar, vilket är vanligare med eltråd.

Men sedan för ca 20 år sedan jag såg en häst som fastnat med svansen i taggtråd och dragit av hela svansen med skinn och allt, så skulle jag själv aldrig vilja använda taggtråd. På den punkten har jag dock zero att säga till om här.

Mitt drömmstaket är högt och "många plankor" - plank-staket (eller runda vita "plastbommar"- staket). Så som många galoppstuterier har.
 
Mitt drömmstaket är högt och "många plankor" - plank-staket (eller runda vita "plastbommar"- staket). Så som många galoppstuterier har.

Alla staket med "plastbommar" jag har sett (sett och ser många) saggar efter bara något år. Stallet bredvid oss satte upp det för några år sedan och det är mycket tätt mellan stolparna ca 1,5 meter. Ändå började de sagga redan året efter. De som säger att det inte gör det far nog med osanning.

Inte snyggt!!
 
Alla staket med "plastbommar" jag har sett (sett och ser många) saggar efter bara något år. Stallet bredvid oss satte upp det för några år sedan och det är mycket tätt mellan stolparna ca 1,5 meter. Ändå började de sagga redan året efter. De som säger att det inte gör det far nog med osanning.

Inte snyggt!!

Jaa jag har å andra sidan sett mögel (?) på det med. Eller vad det är. Grönt...

Impregnerat trästaket får nog bli min favorit. Men gissar att även det får bytas plankor emellanåt om det är i klimat som sverige
 
Oavsett om det går djur eller inte i hagen borde all taggtråd försvinna med tanke på skaderisken på vilda djur också. Kommer aldrig förstå varför folk har taggtråd uppe övht.
Håller verkligen med. Blir förvånad varje gång jag ser taggtåd i naturen. Djuren finns inte kvar men likt förbannat ligger tråden på marken. Har man det minsta empati för djur och natur avlägsnar man tråden oavsett vad man jobbar med, har djur eller inte osv
 
Alla staket med "plastbommar" jag har sett (sett och ser många) saggar efter bara något år. Stallet bredvid oss satte upp det för några år sedan och det är mycket tätt mellan stolparna ca 1,5 meter. Ändå började de sagga redan året efter. De som säger att det inte gör det far nog med osanning.

Inte snyggt!!
Då far nog jag med osannning.. gården jag jobbat på har sådana staket och de har hållt sig superfina (inte böjt sig alls..)
 
Här i Australien på ranchen jag jobbar på har vi taggtråd. Jag ser "skador" (revor, rispor) ofta. Å andra sidan har vi inga hästar som går genom staket/"spränger trådar, vilket är vanligare med eltråd.

Men sedan för ca 20 år sedan jag såg en häst som fastnat med svansen i taggtråd och dragit av hela svansen med skinn och allt, så skulle jag själv aldrig vilja använda taggtråd. På den punkten har jag dock zero att säga till om här.

Mitt drömmstaket är högt och "många plankor" - plank-staket (eller runda vita "plastbommar"- staket). Så som många galoppstuterier har.
Det är samma i Skottland. Helt sjukt att det fortfarande tillåts! Hittills har jag (peppar peppar) inte sett några skador, men jag är helt övertygad om att det händer med jämna mellanrum...:down:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två bröder som håller hästar har fått föreläggande om vite. Deras hästhagar har taggtrådsstaket vilket inte är tillåtet. Trots upprepade...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett byggföretag som utförde ett borrningsarbete i Lyckeby dumpade lera i en hage - lera som visade sig innehålla det potentiellt giftiga...
2
Svar
27
· Visningar
2 640
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Just nu florerar smittsamma sjukdomar på flera håll i landet. Det är allas vårt ansvar att hålla våra hästar friska och det är viktigt...
Svar
0
· Visningar
114
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp