Bukefalos 28 år!

Håller jag på att bli galen!?

Gotthard

Trådstartare
Hej! Nu är det såhär att jag har ett litet problem. Som gör mig fullständigt galen. Jag har just nu en förkylning som pågått i några dagar (är på bättringsvägen) som jag inte vet om det sitter ihop med det andra problemet, men det känns som att det kan vara möjligt. Jag har en :devil: molande värk under tänderna som förflyttar sig runt i munnen. Men verkar hålla sig på vänstersidan. Ibland känns det, ibland inte. Ibland har jag så ont att jag ser stjärnor, ibland märks det knappt. Ibland är det i övre tandraden, ibland under och ibland samtidigt. Ibland har jag ont i kindtänderna, ibland i framtänderna. Ibland både och.

Jag är inte öm eller svullen i bihålorna. Det hjälper att dra in kall luft mot tänderna eller köra runt lite svalt vatten i munnen. Värken är då borta nån minut. När jag håller på med nått, tex borstar hästen, lagar mat, äter, städar eller vadsomhelst så gör det inte ont. Bara när jag är stilla. Resulterar såklart i att jag knappt kan somna. När jag väl sover så gör det inte ont. Har några dagar innan förkylningen bröt ut vaknat på nätterna över att det har gjort ont. Har haft ilningar i en av kindtänderna sen länge, men tandläkarn säger att oooh den är så fiin. :banghead:. Ilar alltså när jag äter socker.

Sitter just nu utan värk och undrar om jag har blivit galen. Om några minuter kommer jag vilja dra ut tänderna med hjälp av något verktyg från garaget.

Vad är dessa vandrande molande värkar för något och hur blir jag av med dem!?
Eller har jag blivit inbillningssjuk!?

Kan ju inflika med att jag har grov tandläkarskräck. Antar att jag borde gå till tandläkaren och kolla upp, men vill höra om någon annan varit med om detta....
 
Jag får råont i tänderna när jag är förkyld, just för att bihålorna (vi har ju totalt åtta stycken, tror jag) sväller och trycker. Får mest ont i överkäken men även i underkäken, kan tänka mig att det är nerverna längst bak i käken som går längs hela underkäken påverkas.

Har du testat någon form av avsvällande nässpray, t.ex. Nasonex?
 
Jag får råont i tänderna när jag är förkyld, just för att bihålorna (vi har ju totalt åtta stycken, tror jag) sväller och trycker. Får mest ont i överkäken men även i underkäken, kan tänka mig att det är nerverna längst bak i käken som går längs hela underkäken påverkas.

Har du testat någon form av avsvällande nässpray, t.ex. Nasonex?

Skönt och höra att jag inte är ensam! Har bara kört med otrivin med menthol, men då kanske jag ska kika på den istället....
 
Sist jag var förkyld hade jag jävulskt ont i käkarna/tandraden! Jag får alltid problem med bihålorna vid förkylning då jag täpper igen på en gång och det hjälper inte med vanlig nässpray,är helt igentäppt typ 2-3 veckor efter en förkylning,och har lite småvärk i bihålorna hela den perioden,sen när det väl släpper så kan jag snyta ur mig huuuuuur mycket som helst (som då,ursäkta,legat där och gottat sig i flera veckor,så färg och konstistens vill ni inte veta! :yuck: ) Men jag har ALDRIG haft problem med ont i tandraderna förens sist.

Jag har tydligen polyper i bihålorna visade det sig efter en magnetröntgen,så antagligen är det dom som ställer till att det blir så här varenda förkylning! :mad: Har varit försvarsbart att INTE operera bort dom innan,men nu när man har barn som börjat på dagis för inte så länge sen så är det förkylning på förkylning,så nu överväger jag att ta bort dom. Speciellt om jag får så där ont i munnen igen,för jag var nära på att slänga mig framför tåget vissa stunder. :nailbiting: HEMSK smärta!

Nu sitter jag här igen på förkylningsdag nr 2 och bara väntar på att det ska börja täppa igen.... :meh:
 
Jag har precis varit förkyld och i samband med detta så blev ena visdomstanden riktigt ilsken och har värkt som fan, varit svullet osv. Jag har helt enkelt kört på det gamla beprövade -ignorera tills det går över... och nu har det gått över men bytt till andra sidan. Såå jag kör på mitt vinnande koncept ;) Men, det drar ihop sig till att vara dags för tandläkaren även om jag inte vill. alls..
 
Det var väl himla onödigt att tänder och bihålor har och göra med varandra.... gaah! Har varit på ica och köpt näsdukar och nässpray, inte bara en gång som jag velat lägga mig på golvet och gråtskrika för denna jävulska smärta i munnhelvetet.... känns som man ruttnar innifrån :o hoppas på någolunda fason på detta nu....
 
Just ja, om du provar Nasonex så tar det 2-3 dagar innan den når full effekt, så ge det åtminstone så länge innan du utvärderar.
 
Om detta beror på bihålorna kan nasonex vara ett gott alternativ (mommex är samma sak med en annan tillverkare) då denna nässpray rensar ur dessa -behöver ett par dagar till full effekt.. Otrivin är avsvällande men når inte riktigt på samma sätt ner till bihålorna.
Sinupret är ett annat medel som skall rensa ur "allt", gör att slemmet löser upp sig och är lättare att få ut dessutom en mer direkt effekt.
 
Jag har varit med om att en förkylning satt sig i tänderna en gång. Innan jag förstod kopplingen mellan förkylning, bihålor och tänder hann jag skrämma upp mig att jag nog skulle bli tvungen att göra en rotfyllning hos en fransk tandläkare eftersom jag bodde i Frankrike då. Några besök på olika apotek gav bara verkningslösa saltvattensprayer och doftande olja. När sambon kom och hälsade på några veckor senare hade han med sig hederlig avsvällande svensk nässpray. Det gick över på några dagar.
 
Det kan inte vara någon inflammation i tandköttet?
Och helt säkert inget begynnande hål?
När jag haft tandvärk/hål i tänderna längst in så har jag också fått jätteont i halsen. Men sen som många säger så kan förkylning spöka med de mest konstiga sakerna. Tar du några värktabletter?
 
Åh. Sitter just med samma problem. Vänster sida är värst. Alltid den "näsbihålan" som totalt sväller igen. På samma sida finns en visdomstand som ännu sitter fast i tandbenet, outvecklad. Värken har gjort att jag bitit ihop käkarna hela natten = huvudvärk och stela axlar/nacke.

Nu har jag en miniförkylning bara
 
Eller så kan man ha skojsiga bihålor som jag, som inte blir snorfyllda (vilket kan åtgärdas) och inte har polyper (röntgats flera gånger) utan som helt enkelt sväller om jag har virus i kroppen. Kan se ut som en ekorre en dålig morgon, alla slemhinnor sväller så även läpparna och ibland ögonlock =\. Ej allergisk, ej blodpropp... orkar inge fara till sjukvården längre då dom inte har svar.

Nasonex/Mommex kan hjälpa men i värsta fall är det is på kinderna som gäller. Värktabletter med kodein hjälper om det sätter sig i tänderna men det är läkare inte så pigga på att skriva ut + jag tokdäckar av såna.

Mitt tips? Stanna hemma, prova vanliga knep, försök sova ut det och glöm för guds skull inte mössan ;-).
 
Jag tror också på bihålorna. Sinova är ett naturläkemedel som säljs på apotek och hälsokost som har avsvällande effekt på bihålorna, näsan och även öronen (allt sitter ju ihop). Sinova ihop med vanlig nässpray ihop med nasonex och alltid ligga högt med huvudet/halvsitta när du sover borde hjälpa. Du kan även ta värktabletter om du tål det. Ipren eller något annat liknande piller kan hjälpa eller så kan du prova att ta en alvedon ihop med en treo.

Du kan också andas in vattenånga. Ev. med eterisk olja i. Det kan också få det att släppa. Då kokar du upp vatten, tar en handduk över huvudet som även täcker bunken med kokhett vatten, häller i ev, eterisk olja och andas in ångorna. Akta så att du inte bränner dig bara. På köpet får du väldigt rena porer :)
 
Tack för alla tips!! Äntligen är jag på bättringsvägen :D Självklart så beblandade sig massa problem med jobb och boende tillsammans med förkylningen så kan väl säga att jag har kämpat på rätt bra under dessa dagar.. pust..

Köpte Nasovin (eller vad den nu hette) som funkade bra, sprayade ca 3 ggr i varje näsborre så höll det sig andningsbart under hela dagen plus att värken gick ner mycket :D Självklart tappade jag denna lilla ömtåliga glasflaska på marken så botten sprack efter en användning, bara att åka iväg till affären igen :rage: Åt alvedon också men upptäckte att det inte gjorde någon skillnad så slutade ganska snabbt. Fick tänka på att ta stora andetag genom näsan när det började göra ont, så lugnande det ner sig efter några min..

Ang tanden så bör jag väl åka till tandläkaren, men var en stor lättnad att upptäcka att det nog ändå inte hade med tanden att göra (var rädd för att det hade blivit inflammerat och infekterat i hela vänstersidan av ansiktet och jag hade en långsam död framför mig :nailbiting::arghh:). Nu köra jag på att friska till helt och se hur det känns då så tar jag det vidare därifrån :up:

Tack igen för alla svar :bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 194
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ Hoppas att någon här kanske har lite tips och råd att komma med... Ett försök till att göra lång historia lite kortare: Jag gjorde en...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 121
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Fick i våras problem med ilningar i en tand, när jag åt kallt eller gjorde något dumt som att andas för fort eller så. Så jag gjorde det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 877
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur och var jag ska börja med mitt problem. Det har pågått under en längre tid och förändras emellanåt. Jag har...
Svar
4
· Visningar
5 009
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp