Hallonland

ameo

Trådstartare
Moderator
Mina hallon har hittills vuxit i stora vattenbaljor, men nu funderar jag på att skapa ett riktigt hallonland istället.
Hur bör ett vettigt hallonland se ut?
Något särskilt man bör tänka på när man planterar om hallonen?
 
Vissa sorter sprider sig ganska mycket mha rotskott, dessa kan ta sig en bra bit.
Se till att det är enkelt att komma åt att gallra.
Och så det självklara att gödsla och vattna för en bra skörd.
 
Jag får nog förtydliga min fråga.
(vatten och gödsel i lagom mängder är för mig självklarheter)

Jag funderar mer på hur man bäst planterar buskarna? På rad? I klunga? Med eller utan stöd?

Hur ser ett välfungerande hallonland ut?
Foton?
 
Jag får nog förtydliga min fråga.
(vatten och gödsel i lagom mängder är för mig självklarheter)

Jag funderar mer på hur man bäst planterar buskarna? På rad? I klunga? Med eller utan stöd?

Hur ser ett välfungerande hallonland ut?
Foton?
Traditionellt står de i rader. Jag antar att det är tt resultat av många års testande eftesom de flesta odlingar ser ut så?

Tror det är svårskött att ha dem i klunga. Tvåårsskotten ska ju tas bort och de som vuxit sig höga behöver stöttas (stolp och linor?)

Jag har inga stöd men det får till följd att de längsta lägger sig. Måste skaffa några stolpar till nästa år.
 
Traditionellt står de i rader. Jag antar att det är tt resultat av många års testande eftesom de flesta odlingar ser ut så?

Tror det är svårskött att ha dem i klunga. Tvåårsskotten ska ju tas bort och de som vuxit sig höga behöver stöttas (stolp och linor?)

Jag har inga stöd men det får till följd att de längsta lägger sig. Måste skaffa några stolpar till nästa år.

Öh, har du sett mina? :o :D Det är ett helvete att plocka men de ger bär som f-n :laugh:
 
Öh, har du sett mina? :o:D Det är ett helvete att plocka men de ger bär som f-n :laugh:
Japp.
Men det är väl mer att betrakta som hallonsnår? :)

Ska man odla mer organiserat så bör de kanske stå just i rader för att kunna skötas? Jag har en del odling av hallon i min närhet. Alla - utan undantag - är i rader.

Men snår är charmigare - det erkännes :D
(och fordrar ingen skötsel.....)
 
Japp.
Men det är väl mer att betrakta som hallonsnår? :)

Ska man odla mer organiserat så bör de kanske stå just i rader för att kunna skötas? Jag har en del odling av hallon i min närhet. Alla - utan undantag - är i rader.

Men snår är charmigare - det erkännes :D
(och fordrar ingen skötsel.....)

Jo :rofl:
 
Någon med tips om hur man gör en bra stödkonstruktion för hallonen?
 
Någon med tips om hur man gör en bra stödkonstruktion för hallonen?
De proffsodlare jag har i min närhet sätter ner stolpar - två i varje ände. De drar sedan ståltråd mellan stolparna.
Alternativt en stolpe med tvärslåar. Som på bilden
1538856128269.png
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
951
Kläder & Bli fin Då jag redan sörjer min vecka i alperna så tröstar jag mig med att leta nya vandringskängor. Det är en djungel och jag är en newbie i...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Karfitsa
·
Hemmet 3e tråden relaterad till hemmet och vi har inte ens flyttat in... 😅 men den här är lite generell också. Jo, jag läste nyligen (jag...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Gifar, snurrande bilder, saker som rör sig i en bild osv. Jag vet faktiskt inte vad det kallas men jag tänker att alla som har sociala...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp