Halloween och ålder

turbofling

Trådstartare
Idag är det ju Halloween och jag hade precis en diskussion med min nyblivna 13åring om att jag tycker att hon börjar bli lite för stor för att gå runt och tigga godis. Kom överens om att det blir sista året iår.
Sen kan hon gärna gå med sina småsyskon och vara utklädd om hon vill men inte be om godis.

Hur länge tycker ni att det är ok?
 
Idag är det ju Halloween och jag hade precis en diskussion med min nyblivna 13åring om att jag tycker att hon börjar bli lite för stor för att gå runt och tigga godis. Kom överens om att det blir sista året iår.
Sen kan hon gärna gå med sina småsyskon och vara utklädd om hon vill men inte be om godis.

Hur länge tycker ni att det är ok?
Jag tycker att du resonerar rätt, ungar över 12-13 kan få hålla de små sällskap men det börjar kännas onödigt att de går runt och förser sig med godis. Det är tillräckligt besvärligt med en grupp i åldern 9-11 som går i grupp utan föräldrar till exempel.
 
Jag har sagt att jag följer med, det var inte heller populärt. Men jag har en känsla av att det kan urarta annars.

Även om det inte är tradition här med bus så finns det oskriva regler som jag har en känsla av att dom inte kommer följa (tex att man bara ska plinga på där det är halloweendekorerat, andra hus låter man vara i fred).

Dottern går med grannarna och hon är äldst, dom andra är 10-11år.
 
Senast ändrad:
Jag har sagt att jag följer med, det var inte heller populärt. Men jag har en känsla av att det kan urarta annars. Även om det inte är tradition här med bus så finns det oskriva regler som jag har en känsla av att dom inte kommer följa (tex att man bara ska plinga på där det är halloweendekorerat, andra hus låter man vara i fred).

Dottern går med grannarna och hon är äldst, dom andra är 10-11år.
Här busas det inte heller, men äldre barn i grupp utan vuxna har ju ofta väldigt svårt med impulskontrollen. Jag har blivit av med lite pynt till exempel, och det roffas gärna mer godis än vad som är hyfsat och det är tråkigt.
Om äldre barn går med ansvar för de yngre brukar det funka bättre tycker jag. :)
 
Min 14 åring fick inte gå i år. Han får vara hemma och dela ut godis istället.

Min mamma 80 år tycker det är obehagligt när det kommer okända tonåringar och ringer på. Hon har inget halloween-pynt, men de ringer på ändå.
 
Jag håller med om att bus eller godis är för barn, inte tonåringar. Hade inte gillat att bli påringd av ett gäng tonåringar.

Däremot är det ju toppen om en tonåring eller två vill hänga med och övervaka yngre barn! Tar man ett sånt ansvar så tycker jag att det är fritt fram att ta godis också 😊
 
Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite!

Vi pratade idag på jobbet angående halloween. En kollega bor i ett mindre samhälle där det finns ett ”centrum” med skola och en liten affär och sen består resten av bygden av mer eller mindre landsbygd med större och mindre avstånd till grannar. I centrum av samhället finns kanske 60-80 hus som ligger tätt likt ett helt vanligt bostadsområde.

Han berättade att föräldrar som bor mer på landet tar bilen och parkerar i centrum och går ett varv bus eller godis där. Han menade på att det blir ohållbart för de i centrum att förse hela bygdens barn med godis bara för att deras föräldrar valt att bosätta sig på landsbygden. Det spelar dessutom ingen roll om en har pyntat eller ej säger han, de ringer på oavsett. Jag förstår hur han menar men kan inte riktigt bestämma vad jag tycker, jag kan förstå att en vill att ens barn ska få gå bus eller godis men det blir ju väldigt mycket barn som plingar på för de som bor i bostadsområdet… Eller får han ”skylla sig själv” när han bor där han bor?
 
Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite!

Vi pratade idag på jobbet angående halloween. En kollega bor i ett mindre samhälle där det finns ett ”centrum” med skola och en liten affär och sen består resten av bygden av mer eller mindre landsbygd med större och mindre avstånd till grannar. I centrum av samhället finns kanske 60-80 hus som ligger tätt likt ett helt vanligt bostadsområde.

Han berättade att föräldrar som bor mer på landet tar bilen och parkerar i centrum och går ett varv bus eller godis där. Han menade på att det blir ohållbart för de i centrum att förse hela bygdens barn med godis bara för att deras föräldrar valt att bosätta sig på landsbygden. Det spelar dessutom ingen roll om en har pyntat eller ej säger han, de ringer på oavsett. Jag förstår hur han menar men kan inte riktigt bestämma vad jag tycker, jag kan förstå att en vill att ens barn ska få gå bus eller godis men det blir ju väldigt mycket barn som plingar på för de som bor i bostadsområdet… Eller får han ”skylla sig själv” när han bor där han bor?
Eftersom detta är exakt vad jag och barnen gjort ikväll 🙈 kände jag mig lite manad att svara hur jag tänker. Vi bor strax utanför ett samhälle med ~2000 invånare, landsbygden är befolkad men verkligen inte i närheten av det antal barnfamiljer som bor i samhället. Jag kan liksom inte se att det rent procentuellt gör så stor skillnad om jag och barnen besöker 5-6 hus på halloween. Med det sagt gick vi såklart bara till hus med pumpor tända utanför...

Det blir dessutom lite märkligt i min värld om man tänker att man viger sitt godis åt en geografiskt avgränsad skara, lite missunnsamt liksom. Vem är värd det, de på samma gata? Kvarter? Stadsdel?
 
Eftersom detta är exakt vad jag och barnen gjort ikväll 🙈 kände jag mig lite manad att svara hur jag tänker. Vi bor strax utanför ett samhälle med ~2000 invånare, landsbygden är befolkad men verkligen inte i närheten av det antal barnfamiljer som bor i samhället. Jag kan liksom inte se att det rent procentuellt gör så stor skillnad om jag och barnen besöker 5-6 hus på halloween. Med det sagt gick vi såklart bara till hus med pumpor tända utanför...

Det blir dessutom lite märkligt i min värld om man tänker att man viger sitt godis åt en geografiskt avgränsad skara, lite missunnsamt liksom. Vem är värd det, de på samma gata? Kvarter? Stadsdel?
Men, så kan man ju inte tänka. Om tio familjer ”Vad gör det gör skillnad om jag…” så BLIR det skillnad.
 
Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite!

Vi pratade idag på jobbet angående halloween. En kollega bor i ett mindre samhälle där det finns ett ”centrum” med skola och en liten affär och sen består resten av bygden av mer eller mindre landsbygd med större och mindre avstånd till grannar. I centrum av samhället finns kanske 60-80 hus som ligger tätt likt ett helt vanligt bostadsområde.

Han berättade att föräldrar som bor mer på landet tar bilen och parkerar i centrum och går ett varv bus eller godis där. Han menade på att det blir ohållbart för de i centrum att förse hela bygdens barn med godis bara för att deras föräldrar valt att bosätta sig på landsbygden. Det spelar dessutom ingen roll om en har pyntat eller ej säger han, de ringer på oavsett. Jag förstår hur han menar men kan inte riktigt bestämma vad jag tycker, jag kan förstå att en vill att ens barn ska få gå bus eller godis men det blir ju väldigt mycket barn som plingar på för de som bor i bostadsområdet… Eller får han ”skylla sig själv” när han bor där han bor?
Fast det är väl klart att de måste få komma och gå där det faktiskt Finns hus. Finns det inga hus där man bor åker man in till närmsta tätort och går tycker jag
När godiset är slut är det slut. :) Det är ingen som får skylla sig själv eller någon som är skyldig att hålla någons barn med godis. Har en kommit överens med grannar eller så att de ska få komma förbi kan man hålla undan en påse åt dem.

Däremot är det ju ett jäkla otyg att ringa på hos opyntade hus!
 
Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite!

Vi pratade idag på jobbet angående halloween. En kollega bor i ett mindre samhälle där det finns ett ”centrum” med skola och en liten affär och sen består resten av bygden av mer eller mindre landsbygd med större och mindre avstånd till grannar. I centrum av samhället finns kanske 60-80 hus som ligger tätt likt ett helt vanligt bostadsområde.

Han berättade att föräldrar som bor mer på landet tar bilen och parkerar i centrum och går ett varv bus eller godis där. Han menade på att det blir ohållbart för de i centrum att förse hela bygdens barn med godis bara för att deras föräldrar valt att bosätta sig på landsbygden. Det spelar dessutom ingen roll om en har pyntat eller ej säger han, de ringer på oavsett. Jag förstår hur han menar men kan inte riktigt bestämma vad jag tycker, jag kan förstå att en vill att ens barn ska få gå bus eller godis men det blir ju väldigt mycket barn som plingar på för de som bor i bostadsområdet… Eller får han ”skylla sig själv” när han bor där han bor?
Nä, han får inte skylla sig själv. Har man flyttat ut på landsbygden så har man valt bort den typen av granngemenskap, till förmån för en massa andra härliga barndomsminnen :)

Det är ju inte ens en traditionell högtid i Sverige utan ett kommersiellt påhitt vi nyligen lånat in. Med det sagt har det varit mysigt de tre gånger grannbarnen plingade på vår dörr! Vi bjöd gärna på godis. Jag är inte värsta motståndaren, alls. Men jag tycker inte att det borde vara det minsta konstigt att bara delta på sina egna villkor
 
Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite!

Vi pratade idag på jobbet angående halloween. En kollega bor i ett mindre samhälle där det finns ett ”centrum” med skola och en liten affär och sen består resten av bygden av mer eller mindre landsbygd med större och mindre avstånd till grannar. I centrum av samhället finns kanske 60-80 hus som ligger tätt likt ett helt vanligt bostadsområde.

Han berättade att föräldrar som bor mer på landet tar bilen och parkerar i centrum och går ett varv bus eller godis där. Han menade på att det blir ohållbart för de i centrum att förse hela bygdens barn med godis bara för att deras föräldrar valt att bosätta sig på landsbygden. Det spelar dessutom ingen roll om en har pyntat eller ej säger han, de ringer på oavsett. Jag förstår hur han menar men kan inte riktigt bestämma vad jag tycker, jag kan förstå att en vill att ens barn ska få gå bus eller godis men det blir ju väldigt mycket barn som plingar på för de som bor i bostadsområdet… Eller får han ”skylla sig själv” när han bor där han bor?
Jag tycker att det är ett oskick att plinga på hus som inte är pyntade, oavsett om barnen bor i huset bredvid eller en mil ut på landet. Men har man pyntat sitt hus så ser jag ingen anledning till att inte "vem som helst" ska kunna plinga på.

Här har helt plötsligt typ fem sällskap med ungar plingat på ikväll, kom ett par i fjol men innan dess har jag aldrig sett ett enda monster på de tio åren vi bott här. Så nästa år köper jag helt klart mer godis :D Kan inte påstå att jag har några åsikter om varken ålder eller bostadsort på de som ringer på, så länge de är trevliga! (Och ja, vi har pyntat 🎃)
 
Men, så kan man ju inte tänka. Om tio familjer ”Vad gör det gör skillnad om jag…” så BLIR det skillnad.
Poängen var att omlandet runt just mitt samhälle är så glest befolkat att även om vi skulle gå man ur huse för att traska runt och be om godis inne i byn så utgör vi en väldigt liten andel jämfört med barnen inne i byn...
 
Poängen var att omlandet runt just mitt samhälle är så glest befolkat att även om vi skulle gå man ur huse för att traska runt och be om godis inne i byn så utgör vi en väldigt liten andel jämfört med barnen inne i byn...
Tillägg: i mer än ett hus vi (dvs barnen) besökte ikväll, pyntat med lysande pumpalykta, utbrast den som öppnade: "Åh vad kul att det äntligen kom någon!"
 
Nä, han får inte skylla sig själv. Har man flyttat ut på landsbygden så har man valt bort den typen av granngemenskap, till förmån för en massa andra härliga barndomsminnen :)
Så himla intressant resonemang. Jag inser att jag som boende på landet valt bort tex gångavstånd till jobbet, mataffären etc, men att jag också alltså valde bort att låta mina barn (som inte fick bestämma var vi skulle bo pga var inte födda!) få uppleva Halloween var jag faktiskt inte införstådd med...

Jag ser det mer som att precis som att jag behöver åka längre till jobbet så får jag även inte njuta av smidigheten att gå bus eller godis runt grannarna utan vi får åka en bit.
 
Poängen var att omlandet runt just mitt samhälle är så glest befolkat att även om vi skulle gå man ur huse för att traska runt och be om godis inne i byn så utgör vi en väldigt liten andel jämfört med barnen inne i byn...
Då är jag med! Förstod inte riktigt det på ditt inlägg. Det läget är ju ett annat, eftersom ni dessutom tar hänsyn till pyntat = knacka på. Så tycktes det inte vara i fallet vi svarade på dock, med kollegan som upplevde att det blev tillräckligt många fler familjer att ta hänsyn till för att det skulle vara ett problem.
 
Då är jag med! Förstod inte riktigt det på ditt inlägg. Det läget är ju ett annat, eftersom ni dessutom tar hänsyn till pyntat = knacka på. Så tycktes det inte vara i fallet vi svarade på dock, med kollegan som upplevde att det blev tillräckligt många fler familjer att ta hänsyn till för att det skulle vara ett problem.
Nej det var ju så i grundscenariot, men det är väl ett oskick även om man går i sitt eget kvarter, anser jag :)
 
Så himla intressant resonemang. Jag inser att jag som boende på landet valt bort tex gångavstånd till jobbet, mataffären etc, men att jag också alltså valde bort att låta mina barn (som inte fick bestämma var vi skulle bo pga var inte födda!) få uppleva Halloween var jag faktiskt inte införstådd med...

Jag ser det mer som att precis som att jag behöver åka längre till jobbet så får jag även inte njuta av smidigheten att gå bus eller godis runt grannarna utan vi får åka en bit.
Klart att du valt bort en massa upplevelser för dina barn, som mina stadsbarn har? Så är ju sakens natur, liksom. Precis som att mina stadsbarn går miste om mängder av fantastiska upplevelser som dina barn får av dina lantbarn. Att de vuxnas livsval påverkar barnens liv är väl inte märkligt?
 
Klart att du valt bort en massa upplevelser för dina barn, som mina stadsbarn har? Så är ju sakens natur, liksom. Precis som att mina stadsbarn går miste om mängder av fantastiska upplevelser som dina barn får av dina lantbarn. Att de vuxnas livsval påverkar barnens liv är väl inte märkligt?
Samtidigt är det ju naturligt att de som bor på glesbygden kommer in till tätorten för allehanda firanden, så varför inte Halloween? :)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
917
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Trassel12
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Vi har ett helt gäng idioter här i stan som tycker att det är skitkul att gasa upp både a-traktorer, bilar och motorcyklar tills det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 004
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp