HALLOWEENBAL PÅ DOWNTON ABBEY (ulvlek)

Artline

Trådstartare

Halloween 1925

- Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman?
- Ja, Lady Mary. Vi har hyrt in en från en förmedling. Jag har inte träffat honom ännu, men han har de bästa rekommendationer.
- Bra. Åh, Mama!
- Är allt under kontroll, Mary?
- Absolut! Har du sett Rose, förresten?
- Hon är nästan färdig. Och alldeles uppeldad. Bäst att plocka fram grammofonen.
- Haha! Ja, det får vi göra. Carson?
- Jag ska se till att det blir gjort, Lady Mary. Ursäkta mig!
- Tack Carson. Mama, vänta lite... Jo, nu när vi är ensamma – vad tror du om det här om Roses idé att försonas med sin mor? Jag... ja, jag vill inte att Rose ska bli sårad!
- Jag har oroat mig för det där, Mary. Men nu kommer ju Susan ändå hit. Jag trodde hon skulle tacka nej. Förmodligen har hon beslutat sig för att ändå ta sin dotter till sig, trots att hon är missnöjd med hennes val av make. Så – låt oss hoppas på det bästa!

Men i en bil på väg till Downton Abbey sitter Susan MacClare, markisinna av Flintshire. Hon har inga planer på att försonas med sin dotter Rose eller med familjen Crawley. Nej, hon kommer till festen av en enda anledning – att bränna ner Downton Abbey och därmed ta från familjen Crawley vad hon själv redan har förlorat: familjegodset. Och hon har använt sina absolut sista pengar att muta några av deltagarna i festen att hjälpa henne!

REGLER
Var snälla mot varandra och mot LLs
LLs bestämmer, men förslag och frågor är naturligtvis välkomna.
Vid missad röstning riskerar man att kickas från leken. Meddela LL vid förhinder! OBS! Lägg en säkerhetsröst om du vet att du kan ha svårt att hinna!

Spelare som missar att rösta ska lägga en röst direkt när de upptäcker detta och där ange vem de skulle ha röstat på samt motivera valet!
Röster skall fetstilas och motiveras, exempelvis Myrten röstar på Artline för att…Motiveringen ska finnas i röstinlägget. Det är ok med citat.
BOPar (blunda och peka = man röstar utan teori) är förbjudna
Önskvärt är att varje spelare teoriar om minst två spelare varje dag.
Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Man får inte god- eller ondförklara någon utan teori. Man får inte heller antyda sin egen roll. Undvik att outa goda specialroller tidigt i leken (= före DL3). Även om du vet något, teoria om varför du tror att spelaren är god. Senare i leken är det alltid nödvändigt att börja diskutera roller, men vi LLs tycker att spänningen uppehålls bättre om man låter det komma senare. Det är dock inte ett regelbrott att outa en god specialroll, men att undvika det är ett önskemål från LLs.

Det är tillåtet att spöka i tråden. Använd gärna OT-färg. Det är dock förbjudet att teoria i tråden när man är död.
Leken är slut när siste ulven är död eller när onda är fler än de goda.

Deltagarlista
1. Quarter4ever
2. Lobelia
3. Lenis
4. Blacksmithfarm
5. cirkus
6. Habina
7. Snurrfian
8. bollen__
9. Klara
10. Mirtai
11. FiaM
12. Paddington
13. Gabby_Ossi
14
Ferrari
15.Ileo
16.
Hedinn
Goda roller

Robert Crawley, greve av Grantham (borgmästare) – Husets herre – tror han. Vi vet att det i själva verket är kvinnorna som bestämmer på Downton! Men Robert avbryta en lynchning under spelets gång. När överdomaren ser att det är på väg att sluta i snaran för en av deltagarna, kan denne pm:a LL och skriva exempelvis: "Om x får majoritet av rösterna vill jag skona henom”. Har utslagsröst om det blir oavgjort i en röstning. Har borgmästaren inte röstat eller röstat på en helt annan deltagare, blir det lottning.


Mrs Hughes (ängel) – Housekeeper med stenkoll och ett gott hjärta. Kan varje natt skydda en deltagare från att käkas. PM:ar sitt val vid natt-DL.



Mr Bates (ficktjuv) – Lord Granthams betjänt. En man med ett brokigt förflutet och många talanger. Väljer varje natt att låna en annan deltagares specielkraft. PMar före dag-DL “jag vill tjuva från Myrten”. Om Myrten till är ängel kan tjuven kommande natt skydda sig själv eller någon annan medan ängel är utan krafter den natten. Nästa natt fungerar ängeln som vanligt. Bates kan bara stjäla från varje deltagare en gång. Om han upptäcker en ulv och därmed stjäl käket kan han välja på att äta ulven och dö själv på kuppen eller låta käket försvinna. Käket kan dock endast stjälas en gång under spelet. Om Bates träffar på ännu en ulv går han lottlös (och får inte veta annat än det).

Lady Rose Aldridge (välsignad byfåne) – Livsglad ung kvinna som är tillfälligt hemma från USA tillsammans med sin man Atticus. Rose ser kanske aningslös ut, men har speciella krafter. Kan en gång i leken sia en annan deltagare. Pmar då LL före natt DL “jag vill sia Artline”. Förutom siakraft är Rose även immun första gången ulvarna försöker käka henne.


Tom Branson (jägare) – Svärson till greven och grevinnan och förvaltare på Downton Abbey. Irländsk proletär som inte är rädd för att ta i och en jäkel på att skjuta med hagelgevär! Tar vid sin död med sig en annan deltagare. Kan när som helst ändra sitt val genom att PMa LL.


Gäster och tjänstefolk (bybor) – mest intresserade av att dricka drinkar eller servera dem. Inga specialkrafter, men vill att Downton Abbey ska bestå!


Anna och John Bates stuga (goda lyan) - Goda deltagare får eftersin död samtala med de andra döda goda deltagarna. En gång per speldygn får de skicka ett paket till en valfri deltagare. Paket de har att välja på är Förhäxning (den förhäxades röst räknas inte), sia, beskydd, extra röst. De får skicka alla paket en gång i valfri ordning tills paketen är slut.


Onda roller


Susan MacClare, markisinna av Flintshire (ulv i fårakläder) – Roses extremt bittra och otrevliga mamma! Eftersom Crawleys är så godhjärtade och Rose också är hon inbjuden. Ett misstag, för hon vill bara sabba festen och hämnas (oklart på vem!). Har en särskild förmåga, då hon röstar dolt. Skriver en röst i tråden men skickar även en röst i pm till LL och det är rösten i detta pm som är den giltiga. Rösten som skrivs i tråden räknas inte med i röstningen utan är bara till för att förvilla de andra deltagarna.


Susan har genom mutor lyckats värva några personer (ulvar) bland personal, familjemedlemmar, eller gäster att hjälpa henne. Dessa äter om nätterna.


Och vad har vi mer då? Jo...


Kokerskan Mrs Patmore (god) och andrakokerskan Daisy (ond) (tvillingar med spionegenskaper, en är ond en är god) – Daisy är less som sjutton. Mrs Patmore är det inte. Diskussionerna går höga i köket kan man säga. Efter varje natt-DL får de spioninfo, men bara så länge båda tvillingarna finns i livet. De väljer själva om de vill ha kontakt med varandra utanför leken.


Lady Edith Crawley (ny roll) – ambivalent till det mesta, främst sin syster Mary som hon inte kommer överens med. Alls. Därför har Edith när leken börjar inte bestämt sig vilken sida hon spelar för. Hon kan välja mellan att vara ond och har då tre chanser på sig att under natten gissa en deltagare som finns i lyan och därmed bli vanlig ulv. Eller vara god och leka som bybo.
 
Senast ändrad av en moderator:
Samma här!
Å medan jag väntar på min roll, så påminner jag om vad jag skrev i anmälningstråden - jag har tidsbrist både i morgon å på torsdag.
 
HURRA! :banana::banana::banana::banana: Hittat hit och tycker reglerna låter riktigt bra. Speciellt tillägget om att rösta även om man missat deadline. Nu hoppas jag att jag får min roll snart. :laugh:

Ja den måste ju vara speciellt tillägnad den som har som specialitet att rösta en minut över DL :laugh::laugh:

Jag förutsätter att de rösterna som kommer efter DL inte kommer att räknas in i statistiken men att det inte räknas som en missad röst, right ?

(jag kan inte tagga nu igen)
 
Ja den måste ju vara speciellt tillägnad den som har som specialitet att rösta en minut över DL :laugh::laugh:

Jag förutsätter att de rösterna som kommer efter DL inte kommer att räknas in i statistiken men att det inte räknas som en missad röst, right ?

(jag kan inte tagga nu igen)
Det kommer nog i alla fall bli rättare att teoria (heter det så?) om alla, även de som missat att rösta.
 
Ja den måste ju vara speciellt tillägnad den som har som specialitet att rösta en minut över DL :laugh::laugh:

Jag förutsätter att de rösterna som kommer efter DL inte kommer att räknas in i statistiken men att det inte räknas som en missad röst, right ?

(jag kan inte tagga nu igen)

fast just den personen brukar väl ha med sin röst å teori ;)
Men tycker det är en mycket bra idé att alla som missar röstningen oavsett hur sent denne kommer på det, ska berätta vem denne skulle röstat på och varför.

Jag antar som dig att missade röster inte kommer att räknas in i statistiken. Men hur menar du efter DL - alla missade röster kommer väl in efter DL ;)

Eller funderar du över att röster som kommer med typ en minuts försening inte räknas som missad men de som kommer väldigt sena räknas som missade? Det funderar iaf jag över.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 129
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 263
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 858
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 767
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp