Halm att tugga på?

finapina

Trådstartare
Dethär med halm....Jag har inte så stor erfarenhet av det eftersom jag inte stått i stall som haft det men jag undrar hur ni gör? Ger ni fri tillgång som "tuggutfyllnad"? Eller begränsar ni? "Vanlig" högiva plus halm eller drar ni ner lite på höet då? (Förstår att det beror på individen men ge gärna praktiska exempel🙂)Blandar ni det med höet eller har det separat? Vilken halm föredrar ni? Och halm som liggunderlag då? Väljer ni annan sort då? Hälsningar Halm-novisen
 
Jag hade halm som underlag i lösdriften till en häst. Tror det var kornhalm. Hon åt gärna av det, så jag fyllde ofta på "några famnar" så att det skulle vara fräscht. Hon hade fri tillgång på hö.

Den andra, ponnyn, åt upp hela halmbädden(!), så hon fick stå på spån. Fick begränsat med hö och en "famn" halm ibland, för att förlänga ättiden. Jag blandade även halm med hö och gav i ett slowfeeding-nät för att förlänga ättiden.
 
Vi ger halm till alla hästar på anläggningen i år. Alla får minst 1kg/dag, vissa vi tror behöver mer tuggtid/material i tarmen (i brist på bättre ord just nu) får 2kg 2ggr/dag.
 
Vi ger begränsad mängd per dag, oftast runt 1 kg

Jag har valt att ha ca 1kg halm i nät över natten. Min Fröken är inte jätteintresserad av halmen och trampar annars ner den i bädden. Med nätet så står hon och pillar ett tag, Ignorerar ett tag, pillar igen, osv. Fröken trycker i sig ca 3/4kg.
 
Min häst står på halm i boxen, o hon älskar att äta den! Föredrar tom den framför hösilaget. Det är havrehalm, med en del grönt i. Vet inte hur mkt av det hon äter, men säkert 2-3 kg/dygn. Hon får får 15 kg hösilage+ gräs ute dagtid. Där vi stått innan så brukade vi ge halm + hö ute till lunch, halmen överst i påsarna så den hamnade längst ner. Även nåt kg till natten.
 
Dethär med halm....Jag har inte så stor erfarenhet av det eftersom jag inte stått i stall som haft det men jag undrar hur ni gör? Ger ni fri tillgång som "tuggutfyllnad"? Eller begränsar ni? "Vanlig" högiva plus halm eller drar ni ner lite på höet då? (Förstår att det beror på individen men ge gärna praktiska exempel🙂)Blandar ni det med höet eller har det separat? Vilken halm föredrar ni? Och halm som liggunderlag då? Väljer ni annan sort då? Hälsningar Halm-novisen
Tillgången på halm skiljer så mellan olika år så vanligtvis kan jag inte välja sort utan får ta vad som erbjuds (vill ha småbalar). Min ponny som är på ständig diet får 75 % halm och resten hö. Jag räknar in värdena på halmen i hennes foderstat precis som med höt.
 
Dethär med halm....Jag har inte så stor erfarenhet av det eftersom jag inte stått i stall som haft det men jag undrar hur ni gör? Ger ni fri tillgång som "tuggutfyllnad"? Eller begränsar ni? "Vanlig" högiva plus halm eller drar ni ner lite på höet då? (Förstår att det beror på individen men ge gärna praktiska exempel🙂)Blandar ni det med höet eller har det separat? Vilken halm föredrar ni? Och halm som liggunderlag då? Väljer ni annan sort då? Hälsningar Halm-novisen
Min har gott om fräsch halm i lösdriften! Suveränt att de alltid har något att tugga på och de äter mycket av den :o
 

Bifogade filer

  • DSC_1644.JPG
    DSC_1644.JPG
    337,8 KB · Visningar: 75
Min häst älskar också ren halm. När jag lagt in nytt äter hon det före hösilaget. Vet faktiskt inte vad vi har för halm.. Aldrig frågat stallägaren.
Men hon får iaf så mkt hösilage hon äter oavsett halmen, svårfödd typ.
 
Jag tycker att hästar helst alltid ska ha tillgång till något att tugga på och ger oftast så mycket att det åtminstone är några strån kvar på morgonen. Under grässäsongen serveras det i finmaskigt nät (lättfödd ponny).
 
Jag får bara tag på vetehalm att lägga in i lösdriften men de gånger jag fått tag på havrehalm har de gärna ätit. De har fri tillgång på hösilage.
 
Våra hästar har halm att tugga på under vintern för att alltid ha något att äta, har det alltså inte som strö. Jag vet hur mycket jag ger dem och räknar ut på ett ungefär vad de äter. Jag räknar oftast på en schablon på 5 mj/kg på halmen, och balanserar med ett proteinrikt hö. Vi har bara hästar som inte blir tjocka i första taget.
 
Dethär med halm....Jag har inte så stor erfarenhet av det eftersom jag inte stått i stall som haft det men jag undrar hur ni gör? Ger ni fri tillgång som "tuggutfyllnad"? Eller begränsar ni? "Vanlig" högiva plus halm eller drar ni ner lite på höet då? (Förstår att det beror på individen men ge gärna praktiska exempel🙂)Blandar ni det med höet eller har det separat? Vilken halm föredrar ni? Och halm som liggunderlag då? Väljer ni annan sort då? Hälsningar Halm-novisen

Jag har spån i boxarna. Stor grovfodergiva men har halm i ett hönät till alla hästarna på box. Dom som går på lösdrift står på halm. Jag drar inte ner på höet för att ge halm utan har det som extra att tugga på om man vill. Vissa hästar äter mer och vissa mindre. Mina hästar föredrar att äta havrehalm, gärna med insådd vall. Som ligghalm använder jag vetehalm.
 
Mitt halvblod hade halm i nät och åt av det. Hon stod på boxvila en period och hon hade då obegränsat med hö men ingen halm först. Hon började äta på inredningen men slutade direkt hon fick halm igen.

Vår ponny får halm för att förlänga ättiden och ha ngt att pyssla med. Hon äter den bara om höt ges i väldigt begränsad mängd, får hon ”tillräckligt” med hö eller hösilage äter hon ingen halm alls men hon har långt ifrån fri tillgång på grovfoder. Lägger in en tuss ändå, utifall hon skulle vilja ha men mockar nog ut de mesta.

Har alltid gett halmen utöver den uträknade foderstaten eftersom det kanske gått åt Max 0,7kg/dag när de ätit som mest. Däremot har den tillåtit mig att begränsa höt till ponnyn mer än vad jag vågat göra om hon inte kunnat få lite halm. Havrehalm är det jag fodrar med.
 
Vi har halm i lösdriften och dom äter av den. Så lite fri tillgång kan man säga och så potionerar jag ut hö 3 gånger om dagen.
 
Dethär med halm....Jag har inte så stor erfarenhet av det eftersom jag inte stått i stall som haft det men jag undrar hur ni gör? Ger ni fri tillgång som "tuggutfyllnad"? Eller begränsar ni? "Vanlig" högiva plus halm eller drar ni ner lite på höet då? (Förstår att det beror på individen men ge gärna praktiska exempel🙂)Blandar ni det med höet eller har det separat? Vilken halm föredrar ni? Och halm som liggunderlag då? Väljer ni annan sort då? Hälsningar Halm-novisen

De sista åren gick min på fri tillgång, på lösdriften med hösilage i bal och halm inne i ligghallen, och efter uppstallning fortsatt fri tillgång på hösilage i hagen, och ett par kilo + halm inne.

Han stod på halm ett tag, men det är billigare med torv här så det är det vanligaste strömaterialet i stallen.

Halm generellt är jättebra bukfylla, lite beroende på sort så innehåller den inte så mycket energi men ger tuggtid och fibrer.
 
Jag ger halm i finmaskigt nät, mest för att hon inte tycker det är jättegott så hon gör sån sjuk röra i boxen om hon får det löst. Men det är skönt att veta att hon har något att pilla med om hon vill och det gör också att man kan bedöma hur hungrig hon är på hur mycket halm som går åt. Märker stor skillnad på att olika sorters halm verkar vara olika god
 
Vetehalm som strö och havrehalm som foder är väl "standard", just för att de brukar tycka havrehalmen smakar bättre. När det kommer till giva beror det helt på häst och förutsättningar. Det som är främsta fördelen med halm är väl att de inte brukar se det som fullt lika gott som hö/hösilage och att det även kan ta längre tid att tugga, men hur man ger och eventuellt byter ut beror ju helt på hästens behov och analys på hö/hösilage och halm. Halm ligger ju ofta lägre i energi än hö, men innehåller i regel typ inget protein, så risken för en dålig protein/energi-balans ökar ju med halmgiva. Hästar som har större proteinbehov och lågt energibehov kan exempelvis ofta bli bukiga om de går på fri tillgång på halm. Men en häst som har högt energibehov kan ju funka utmärkt på samma giva.

Det optimala är ju att analysera halmen och räkna in i foderstaten, den bör ju dock inte ersätta hö/hösilage utan ges som extra utöver - men har man en analys har man ju koll på vad hästen får i sig extra. Handlar det dock bara om nåt enstaka kilo på kvällarna så hade jag kanske inte ansett analys vara dönödvändig, utan använt ögat i första hand, under förutsättning att protein/energi-kvoten i höet inte är låg.
 
Dethär med halm....Jag har inte så stor erfarenhet av det eftersom jag inte stått i stall som haft det men jag undrar hur ni gör? Ger ni fri tillgång som "tuggutfyllnad"? Eller begränsar ni? "Vanlig" högiva plus halm eller drar ni ner lite på höet då? (Förstår att det beror på individen men ge gärna praktiska exempel🙂)Blandar ni det med höet eller har det separat? Vilken halm föredrar ni? Och halm som liggunderlag då? Väljer ni annan sort då? Hälsningar Halm-novisen
Våra får gräsfröhalm att tugga på i finmaskiga nät utomhus mellan fodringarna. Samma lösning kommer han få inne på nätterna också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 898
Senast: MonteRose
·
L
Ekonomi & Juridik Är stallägare & har 6 inackorderingar funderar på att stå för hö´t & vill att mitt stall ska ha fri tillgång. Undrar om någon har tid &...
2
Svar
26
· Visningar
2 659
Senast: Lyckan i Halland
·
T
Foder & Strö Hästarna har nästan fri tillgång på hö i hagen,de går på lösdrift. Men jag funderade på om man kanske skulle ha köpt någon halm bal,små...
Svar
14
· Visningar
2 255
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 769
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp